Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
littlebastard4

Demontering av motor Evinrude 35 1983

Rekommendera Poster

Hej,

 

Minst ett ramlager har rasat på min motor och nu har jag börjat riva ner allt för att kunna byta. Har hämtat ner sprängskisser från nätet, men lyckas trots detta inte förstå alla fästpunkter. Snälla, kan någon hjälpa mig? Har demonterat svänghjul, elsystem, förgasare och insug. Längst ner i motorskålen under insuget finns 2 skruv som håller ihop insug med vevhus, och dessa har jag fått bort, men lyckas inte klyva motorn för att komma åt vevaxeln. Vill nu lyfta bort motorn från rigg/motorskål men vad håller den på plats? Vill också ha bort växelhuset, och har lossat de 4 skruv som håller vxlhus mot rigg samt den mutter som sitter på ovansidan på baksidan, men pinnskruven verkar hålla fast vxlhuset benfast. Hur f-n får man isär/av vxl-huset?

Tips mottages tacksamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen direkt koll på hur motorn sitter fast i skålen

men vxlhuset sitter bara me dom skruvar å muttersom du tagit loss,

samt där du har den svarta plast silen på vxl huset. där inne 

sitter vxl föraren som du måste dela där...sen e de bara å knacka försiktigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är du säker på att det hjälper att knacka försiktigt, jag har lossat precis det du skrev, lagt ett spett på pinnbulten där bak och gått loss med kraftigt övervåld med slägga på spettet, men bomfast sitter det...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Känner tyvärr igen fenomenet med fastkärvade växelhus på gamla johnson. Sitter nån slags metallhylsa mellan huset (lättmetall) och bulten (stål) vilket gör att sk*ten sitter som svetsat. när jag skulle byta impeller i somras så slutade det med att jag efter att ha lyckats få en glipa på nån millimeter fick såga av bultf**n och sen borra ur och gänga om 3.gif\
Hjälpte vare sej med slägga eller svordomar.....
Inte kul nyheter men så var det tyvärr, iofs tror jag inte att den impeller vart bytt sen den var ny 84 om jag ska vara ärlig för den var inge vacker alls, därav kanske att det satt så infernaliskt.
När det gäller mått och annat så har marinshopen.se verkstadshandböcker till dom motorerna, har för mej att dom kostar ca 400 spänn.
 
//Smajlet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har exakt samma problem med att få loss den genomgående pinnbult som sitter i mellandelen på riggen. Det är tydligen aluminiumet som oxiderat ihop med den rostfria bulten. Ska byta impeller och alla andra skruvar lossnade utan problem. Någon som tror på kylspray? Johnson 20hk 84

 

Senast ändrad av Jan-- | 08 september 2007 | 13:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som sitter inne med något fett tips på hur få loss delen med pinnbulten. Har försökt med allt möjligt, men fast som svetsen sitter det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huj huj huj, Nu har jag efter en tids ignorering av problemet fått isär motorn. Ett jäkla klankandes på Evinrude på detta forum, men jag måste säga att jag är imponerad. Inte en bult av alla (förutom pinnbulten till växelhuset) har trilskats. Allt har gått att få isär utan minsta problem. Motorn har fått minimalt med underhåll under min ägo, men har fungerat fullkomligt 100%-igt tills i somras. Min motor ser ut att ha gått en hel del. Inget lager var skadat, allt ser jättefint ut, MEN vevaxeln är av!! Scheisse. Har lokaliserat en beg på ebay för futtiga 500 spänn. Projektet fortskrider!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag håller med föregående talare\Smile\

 

Jag fick ett mellanrum så jag kunde såga av pinnbulten, efter det fick den en behandling med Biltemas rostlösare några dagar. Plopp så åkte den ut efter ett rejält hammarslag.

Tyvärr visade sig att växelföraren var utsliten beroende på feljusterat reglage.

Växelförare, impeller mm införskaffades från Sparrholms i Malmö, packningar från Drev.se.

Efter genomgång visade det sig att även övre nållager till drivaxeln hade sett sina bästa dagar, hittade ett nytt i USA på E-bay till bra pris. Nu har allt återmonterats och funkar perfekt. Motorn är en 20hk Johnson från 1984 och går som en klocka. Inga problem med fastrostade bultar eller liknande (förutom pinnbulten) Rephandbok köpte jag på Adlibris.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...