Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Sahlback

Körteknik med trimplan

Rekommendera Poster


Förutom det med att kompensera lutningen...

 

Ska dom vara max nere för bästa manövrering i lågfart?

 

Ungefär hur ska dom vara ställda när man axar upp i plan?

 

Är det nån mening att trimma nåt i marschfart om det inte lutar? Båtnosen trimmar man ju med motorn.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med motorn - Powertrim gör du så motorn ökar varvet lite och behåller farten = motorn går lättare, eftersom nosen då höjer sig kompenseras det med trimplanen så att böjen på skrovet i nosen ligger precis och skär vattenlinjen...

 

alltså för att få en ekonomisk och mjuk gång används BÅDE trimplan och powertrim.

 

På mindre båtar är det inte lika känsligt som på större...på min 30 fotare MÅSTE man använda båda för att få en skön gång, men OJ vad skönt den går när man trimmat in allt rätt.... och dessutom billigt eftersom motorerna (2xV8) går lätt..

 

RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Håll på å fixa å trixa lite. Där du hittar maximal fart med ett bestämt varvtal har du den bästa triminställningen, ur ekonomisynpunkt.

Många båtar med EN propeller lutar/drar lite åt ena hållet, så att man ständigt har ett litet roderutslag för att båten ska gå rakt fram. Om du trycker ner ena trimplanet så att du tillåts styra rakt istället så ökar båten i fart.

Sen ska man trimma olika beroende på sjögång. I stötig motsjö kan det vara skönt att köra ner fören lite för att klyva sjön med fören. I grov medsjö är det istället viktigt att hålla fören högt för att inte dyka i vågorna.

Om du ska använda trimplanen eller powertrimmen får du testa dig fram till det bästa. Det som bromsar båten minst är bäst. Titta på hastighetsmätaren.

 

Tja, allt beror ju på en massa saker, vad det är för båt m.m. Men är testa sig fram är nog tyvärr det enda rätta.

 

I låg fart (tilläggningar å så) är min erfarenhet att trimplanens läge inte spelar någon roll. Motorn (utombordare) brukar jag ha nertrimmad för att det går lättare att styra då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...