Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
slproject

Tilten slutat fungera

Rekommendera Poster

Hej, har äntligen lyckats lösa mina motorproblem, men lyckan varar inte så länge...

Tilten har slutat fungera, när jag trycker upp eller ner så hörs bara ett relä-klick och inget mer händer. Finns det normalt någon säkring för den? (sitter ingen på säkringspanelen).

Vet ej fabrikat eller dylikt på pumpar, men den sitter på en jänkare med OMC motor, 4,3L V6 -87.

Senast ändrad av slproject | 06 september 2007 | 21:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök att tvångsköra pumpen genom att koppla den direkt till ett batteri, Om den har rasat så kan du köpa vilken powertrim pump som helst, volvo, mecruiser, omc det är samma grejer brukar finnas begagnat i drivor eftersom dom nästan aldrig går sönder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag tror det är jordfel någon stans om inte själva motorn är trasig...tror att om säkringen är trasig så skulle inte reläna slå till...så kolla alla jordanslutningar men kolla motorn först.

Lycka till!

// Andreas

Senast ändrad av Swarne | 07 september 2007 | 15:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som det är startsolenoiden som är trasig, den klickar men släpper inte igenom ström. Så var det i mitt fall. Jag köpte en ny hos drev.se.
Annars kan du prova att knacka på startreläet samtidigt som någon försöker med trimknappen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns väl ändå ingen solenoid till tiltpumpen ???? 13.gif\

Prova som sagt att tvångsmata motorn, om det inte hjälper så är det dags för en ny pumpmotor.

Senast ändrad av Patrik_ | 08 september 2007 | 12:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns i alla fall på min (Mercruiser). Vissa kallar det relä men egentligen är det en soleniod. Anledningen till att man har det är att man skulle bränna en enkel switch pga av den höga strömstyrkan.

Men, när jag tänker efter är det ganska osannolikt att BÄGGE (upp och ner) solenoiderna har gått sönder...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade oxå problem med det på vår johnson 40 hk utombordare och då var det så att det hade bildats (korision?) i reläna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådärja, då är allt fit for fight. Lite kontaktrengöringsspray kan göra underverk. Synd bara att det inte är så många soltimmar kvar.

Tack för hjälpen och ha en trevlig båthöst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...