Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
mice

Dieselbakterier

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har så stora problem med bakterier i dieseltanken, att tanken är obrukbar. Sedan mitten på Juli har jag plasdunkar som tank.

Tar bort tanken i höst och rengör den.

Har talat med många och även läst på detta forum att det finns kemikalier som tar bort/förebygger bakterieproblem.

Alla tycks veta att det finns kemikaler, men ingen verkar veta dad det heter eller vart man kan köpa dom.

Tacksam för namn på kemikalier och inköpsställe. 

 

//Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hejsan.

Gå in på www.drevia.se och titta där står allt du behöver veta om bakterier.

Efter rengöring sätt dit ett Ql filter, 140 brukar passa till dom flesta så slipper du problemet. Kopierade texten från deras sida här nedan.

Mvh svenke

 

 

StarTron & GrotaMar -

tillsatser för dieselbränsle   



För att skydda insprutningsmunstycke och bränslepump på dieselmotorn behövs ett rent bränsle, fritt från partiklar och vatten.

 
fuel_grota2.jpg\  
Bränsletanken innehåller alltid en viss mängd vatten orsakat av kondens och läckage. Bränsle med vatten gör att mikroorganismer växer i tanken och bildar slem (biofilm) och geléartade ämnen som sätter igen bränslefilter och kan skada insprutningssystemet. För nyare dieselmotorer (D3, D4, D6, D9, D12) med Commonrail insprutningssystem, är ett rent bränsle av yttersta vikt. Ett kontaminerat bränsle kan orsaka driftstopp och i värre fall dyrbara skador på insprutningssystemet.

 

 

Det är därför av yttersta vikt att du i första hand har ett väl fungerande vattenavskiljande filter mellan tank och motor. Returledningen skall ledas tillbaka till tanken. Om du ändå har oturen att drabbas av bakterietillväxt använder du GrotaMar71. I förebyggande syfte kan du därefter kontinuerligt använda StarTron, eller så monterar du fast en QL Bränslerenare (dekontaminator), mellan tank och motor.

 

 


fuel_grota.jpg\  GrotaMar71 - dödar bakterier 

Stoppar tillväxt av bakterier, alger och slem i bränsletankar.

 

Enbart en mycket liten mängd vatten i en dieseltank är tillräckligt för att starta tillväxt av mikroorganismer som kan fördubblas mycket snabbt i vattnet och forma slem och s k dieseldjur som sprider sig in i bränslesystemet. Konsekvenen kan bli motorproblem som ett resultat av att filter, slangar och spridare blockeras och korroderar.

 

Mikroorganismer som finns i vatten kan mixas med bränslet när som helst på väg från raffinaderi till Din båt.Varm och fuktig miljö bildar kondens i bränsletanken och kondenseras ut i bränslet när det blir kallt. Detta skapar en gynnsam miljö för bakterierna att växa i. GrotaMar71 stoppar tillväxt och biokorrosion.

 

GrotaMar71 tillsätts direkt i bränslet och kommer att angripa alla typer av bakterier. Med kontinuerlig behandling med GrotaMar71 slipper Du onödiga driftproblem och filterbyten.

 

Dosering: 25 ml/100L bränsle. En flaska räcker till 2000 L bränsle.

 

Så här använder du GrotaMar71: Dränera om möjligt vatten från botten på bränsletanken innan GrotaMar71 används. Tillsätt GrotaMar71 när tanken är ¾ full. GrotaMar71 kommer att blandas med bränslet när tanken fylls. GrotaMar71 börjar verka direkt. Doseringen varierar beroende på tankvolym. Vid synligt slem i tanken eller annat tekniskt problem som t ex igensatta filter, gör en CHOCKDOSERING. Om tanken är extremt förorenad med slem bör den rengöras före användning av GrotaMar71.

 

 

 

 

Art.nr

 
Benämning

 
Volym

 
Pris

 

27340701

 
GrotaMar71

 
500 ml

 
349:-

   

 


fuel_star.jpg\  StarTron - Rengör tanken. 

STAR*TRON är ett unikt enzymtvättmedel som hälls direkt i bränsletanken och som rengör både tank och bränsle.

 

Bränsletanken innehåller alltid en viss mängd vatten som kan bero på kondens eller läckage. Bränsle med vatten gör att mikroorganismer växer i tanken och bildar slem ( biofilm ) och geléartade ämnen som kan sätta igen bränslefilter och skada insprutningssystemet.

 

STAR*TRON löser upp denna biofilm och gör att Du undviker denna typ av bränsleproblem. Användning av STAR*TRON ger Dig renare avgaser, bättre bränsleekonomi och framför allt en säkrare färd eftersom Du inte riskerar bränslestopp p g a igensatta filter. STAR*TRON kan användas till både diesel och bensin. Används med fördel kontinuerligt.

 

Vid användning av STAR*TRON rekommenderas att Du alltid har reservfilter till hands. Fyll helst på STAR*TRON innan Du fyller på bränsle för att få bästa blandning i tanken. Full effekt nås efter 48 timmar.

 

Dosering: 25 ml/100L bränsle. Vid vinterupplägg dubblas dosen innan du tankar full tank.

 

 

 

 

 

Art.nr

 
Benämning

 
Volym

 
Pris

 

2093116EF

 
StarTron diesel 475

 
475 ml

 
375:-

   

 


Prisuppgifterna inkluderar moms och gäller kalenderår fr.o.m 2007-01-01 och tills vidare

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ju löjligt! Nej, inte han som skrev inlägget, utan inställningen att man ska använda kemikalier till detta problemet.

Vi vet ju att det är vatten som är den miljö där mikroberna trivs, vore det då inte bäst att se till så att det inte finns någor vatten i dieselbränslet? Åtgärden är att få ner sugröret ÄNDA NER I NEDRE HÖRNET av tanken, det är ju där vattnet hamnar först. När man kör med motorn så sugs både vatten och skräp upp genom sugröret och hamnar i GROVFILTRET med sin vattenfilterdel, för vad är enklast, att byta filter eller att göra tankrengörning ute på havet????

Lägg inte ut en massa pengar på kemikalier när det är nästan gratis att förlänga sugröret!

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan lösning på detta är den som jag hade på en gammal Saga-snipa, en tank som var lätt trattformad nertill, o allra längst ner satt en skarpare tratt, o i botten på den satt en avtappningsventil. Bara att tappa av både skit o vatten en eller två gånger per säsong. Funkade utmärkt, problemet är bara att om jag ska ha det på min nuvarande båt måste jag bygga om tanken...
 
G. 

post-3623-1394235214,7587_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

Är ingen vän av kemikalier, men hade problem med bakterier direkt efter sjösättning i påskas. Tömde tanken och bytte filter. I mitten på Juli återkom problemet på väg från Oxelösund till Rugen. Mellan Borgholm och Karlskrona stannad motorn vid tre tillfällen, efter några minuters gångtid och vi fick angöra hamn i hård vind för segel. Problemet var inte filtren utan att sugledningen vart tät. I karlskrona köpte jag två plastdunkar och drog om tankledningarna.

Tänker inte utsätta mig för detta igen. Då tanken är ordentligt rengjord kommer jag att spetsa bränslet med kemikalier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det har funnits en annan tråd som behandlar ämnet med väldigt många olika inslag och tankar och tyckanden och en hel del kunskap.
 
Men...saken är den att orsaken är vatten. Gjorde rent min tank i våras och upptäckte problemet när jag skruvade på locket för däckförslutningen.
Det fattades en O-ring som skall täta.
Sedan slog det mig hur många har egentligen en O-ring packning  under kragen på det där lilla runda locket som ligger i däcket?
 
Kolla!
Gängen håller inte tätt och det behövs bara några fingerborg med vatten i tanken för att det skall börja bildas gegga.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket tankar om detta men mitt råd är sätt dit ett QL140 magnetfilter ( om det är rätt storlek förstås) och dra returen till tanken. Då slipper du detta problem, behöver inga kemikalier. Och se till att ha full tank på vintern, då blir det inge kondensvatten. Byt filter varje år. Har talat med en som har gjort detta efter att ha haft problem, allt funkar kanon nu. Magnetfiltret slår sönder bakterierna så att dom kan följa med bränslet och förbrukas i motorn, returen till tanken gör att tanken renas. Ca: 1300:- en engångssumma, kemikalierna är dyra och äter upp kostnaden ganska snabbt. Efter ett antal säsonger i skärgården och efter att ha varit mackgubbe så kan man ju undra hur alla tankar på mackarna sköts. De ska regelbundet sugas ur för det blir vatten i dom, som vi sen får i båten. Även om man sköter sin båt kanon så finns ju tanken där tänk om motorn stannar den gör säkert det när det blåser ordenligt.

Kan vara bra med både hängslen och svångrem ibland

 

Senast ändrad av Svenke | 07 september 2007 | 14:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det här vara ett bra alternativ. Min tanke nu är att:

1. Fixa någon form av pump och suga upp så mycket som möjligt av klägget i tanken.

2. Tömma vattenavskiljaren, byta bränslefilter och fylla upp tanken.

3. Sätta dit någon form av magnetfilter typ denna http://www.abc-annons.se/De-Bug-branslerenare-for-diesel_138957.htm

Synpunkter?

/Johnny



Senast ändrad av Jompae | 17 maj 2009 | 20:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat:

Magnetfiltret slår sönder bakterierna så att dom kan följa med bränslet och förbrukas i motorn, returen till tanken gör att tanken renas.

Nån fysikaliskt trovärdig förklaring till detta påstående har jag aldrig kunnat få. Har du nån bra? Vore kul att änligen få reda på vad för slags mekanism som lyckas slå sönder bakterier.

Magnetiska filter drar till sig järnfilspån och den som är rädd för att såna ska passera grovfiltret och finfiltret kan installera ett sådant.

Att ge ett tips av detta slag kan ge en falsk säkerhet. Följden kan bli att man inte kollar tankens bottensats och så kan motorn stanna till sjöss.

Tanken ska kollas!

Vissa tankar (t.ex min) har inte kollats på 30 år. Ett filter hus bra det är tar inte upp bottensatsen. Bränsleröret till motorn ligger oftast något över botten. Det är först när bottensatsen börjar röras upp av båtens rörelser som klegget kommer. Det klarar inte alltid att passera in i röret. Det är där problemet ligger!!

Har väl klegget kommit fram till grovfiltret stannar det där. Renat bränsle rinner vidare. Filtret ska bytas varje vår eller när det är fullt. Lätt att kolla.

Hur ska man få folk att förstå att filtert inte är det som sätts igen.

Det är röret från tank till grovfilter som sätts igen.

Det är röret från tank till grovfilter som sätts igen.

Det är röret från tank till grovfilter som sätts igen.

Det är röret från tank till grovfilter som sätts igen.

Syns det nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig har åtminstone problemet uppstått med igensatt grovfilter 2ggr, nu har jag tagit upp manluckor i tankarna och haft dem ute för rengörning. Att problemet alltid sitter i röret är inte riktigt. När klegget väl blandas upp i dieseln och når filtret sätter det snabbt igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har problem ändå? Trots att du sugit bottensatsen och även rengjort tanken?

Tur jag inte har såna problem. Vid vårens kontroll av bottensats fanns bara ungefär en fingerborg med klegg. Hade halv tank i vinter och maximal kondensrisk. Har jag haft tur med tankningarna? Sjömackarna har oftast inte RME i dieseln.

Filtren kanske ska göras större? Som en hink ungefär. Jag har svårt att tänka mig att hela filterytan täcks av klegget men är det så tror jag ändå inte att ett manetfilter skulle greja det.

Grovfiltret skulle kanske göras av typen mer som ett finmaskigt galler som töms lätt utan att byta insats. Öppna locket och sleva ur klegget till en burk med lock. Bra att visa oljebolagen så de kan bättra sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen en gammal fråga som har väkts till liv

dom som har problem med vatten i tanken  ( kondens )   har plåttank så isolera tanken utvändigt så gott det går  så minskar problemet betydligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CapitainCrunch, som blev medlem 2009-05-20 har, samma dag, med bara 2 minuters mellanrum
1) skapat en egen tråd (Fråga: Dieselbakterier) som *promotar* en viss produkt.
2) i en annan tråd (Dieselalger?) *promotat* samma produkt.

De ovan angivna inläggen (2 st) är 100% av samtliga inlägg CapitainCrunch har gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så är nog frågan aktuell fortfarande. Har inget utrymme att isolera min tank då den är ganska skräddarsyd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket dom än isolerar tanken så kommer vätskan (vattnet) in på något sätt, och det vanligaste är genom en otät o-ring vid tanklocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Envise man! GladDet är inte alltid röret till grovfiltret som sätts igen. Om en båt med mycket beläggningar på tankväggarna och slam på botten körs i sjögång och med lite soppa i tanken kan beläggningarna skvalpas loss och det nu ordentligt grumliga bränslet kommer att sätta igen filtret. Detta gäller särskilt för större tankar och därmed oftast större motorer. Detta eftersom tankens volym och inre yta oftast är stor i förhållande till bränsleflöde, filterkapacitet och den mindre volym som skvalpas om. F.ö. är vi  ganska överens, speciellt vad beträffar magnetfilter, som jag anser vara ren humbug. Inte bara jag, förresten. Har läst om flera tester, där man inte har kunnat visa någon effekt på bakteriesoppan.

Det är inte alltid röret från tank till grovfilter som sätts igen!

Det är inte alltid röret från tank till grovfilter som sätts igen!

Det är inte alltid röret från tank till grovfilter som sätts igen!

Det är inte alltid röret från tank till grovfilter som sätts igen!

Själv kör jag med en kombination av årlig kontroll av tanken och för säkerhets skull Grotamar vid varje tankning.

Mvh/Sea Maniac



Senast ändrad av SeaManiac | 21 maj 2009 | 09:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...