Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Ebbersten

200 timmar mycket på en Optimax?

Rekommendera Poster

Hade tänkt att byta upp mig till en något större motor och hade inte tänkt att lägga en förmögenhet på en helt ny maskin. Har därför kollat på begagnat marknaden efter en 150-225hk Optimax eller liknande. Då till frågan en maskin som e servad och har gått runt 200 timmar e de mycket? Vad e normalt och vad är mycket på en båtmotor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att 50 timmar per säsong är normal drifttid (?).

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det blir lite fel om man stirrar sig allt för mycket på enbart motorns gångtimmar. Man måste också se under vilken tid den har gjort sina timmar. Om motorn är t.ex. 1 år gammal och den har gått 200 timmar så är det vansinigt mycket. Men om den är t.ex. 4 år med totalt 200 gångtimmar så har den ju bara gått 50 timmar/år. 50 timmar/år är lite. Någonstans mellan 40-100 timmar/år skulle jag nog tro är en ganska bra gissning på en normalkörd motor för privat bruk. Att det pendlar så pass kraftigt beror mycket på person, men också var motorn har gått någonstans. Motorer som går ute vid kusten/havet har i regel mycket fler gångtimmar än vad insjömotorer brukar ha om man ser över samma tid. Dessutom slits en motor mer om den går vid kusten/havet pga. det salta vattnet.

Hur motorn är inkörd då den var ny och hur den har vårdats under sin livslängd har mycket stor betydelse för skicket både nu och inför de kommande säsongerna. Kvitto på service och att säljaren är den personen som verkligen äger motorn ska man ha! Man kan även kontakta t.ex. Larmtjänst för att kontrollera om motorn är anmäld som stulen.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl ändå betydligt bättre om den gått 200 timmar en säsong än 50 timmar per säsong och är 4 år, då har den gått varm längre perioder och det sliter mindre än en massa starter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...