ljud 7 Postad 6 September , 2007 När jag gjorde en jämförelse mellan Svenska Sjö och Atlantica, på deras hemsidor, visade det sig att Svenska sjö var runt 2700 kr billigare än Atlantica. Atlantica har då 5000:- i självrisk och Svenska Sjö 0:- om man har startspärr, vilket är ett måste i Atlanticas premieexempel. Med dessa siffror framför mig blir ju valet lätt!Detta på en på båt för 350000:- med 150hk som gör under 40 knop. ÄR DET NÅN HAKE??? Jag är medlem i båtklubb och har nautisk kompetens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 6 September , 2007 Nej, mig veterligen fins ingen hake. Att jag får teckna försäkring i Svenska Sjö är enda skälet till att jag är medlem i en båtklubb. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 6 September , 2007 Jag gjorde samma iakttagelse som du och bytte till Svenska Sjö. Jag gick också med i en närbelägen båtklubb (behöver egentligen ej det då jag har egen brygga), men det är rätt trevligt. Nya bekantskaper, kunna nyttja klubbholmen, ramp etc. Och det är ändå billigare (försäkring årsavgift båtklubb) än för någon annan försäkring jag kunnat finna. Dessutom är ju självrisken riktigt låg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 6 September , 2007 Det låter konstigt, min försäkring på min Nimbus kostar 7187:- iSvenska sjö med nautisk kompetens, men i Atlantica 3600:- Det är tydligen olika på vilken båt man har så det gäller nog att kolla runt ordenligt Svenke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 6 September , 2007 Som jag skrev i en annan tråd: Man måste tänka sig för, och läsa vilkoren ordentligt innan man tecknar försäkring! T.ex. finns det bolag som anser att båten ska upp före 1:a oktober. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 658 Postad 6 September , 2007 Det kan löna sig att ringa runt ordentligt. Särskilt om man har en något ovanligare båt.I mitt fall fick jag 2002 ett prisspann på 6500:- upp till 32.000:- (!), med nautisk kompetens och larm med språning och startspärr. Idag betalar jag drygt 7.000:- (LF) medan samma båt skulle kosta 21.000:- hos Svenska Sjö.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 7 September , 2007 Svenska sjö har det väl så... har jag för mig... Jag själv har Svenska sjö p g s priset... skilde 3000:- för min gamla Ancas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 7 September , 2007 Jasså, det har du för dig? 7.1.2 Sjöskada Självrisken är 1% av båtens försäkringsvärde, dock lägst 2 500 kr för båtar med normalpremie. Självrisken är förhöjd med 2 500 kr vid kappsegling. Självrisken vid sjöskada, orsakad men ej ersatt av utomstående, är begränsad till 2 500 kr. Tilläggssjälvrisk med 2 500 kr gäller under tiden 1 november–31 mars. Vid skada till följd av is avdrages ytterligare 70% av resterande skadebelopp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 7 September , 2007 Ja, att båten skall upp senast 1 oktober alltså... Fast jag ser ju oxå att jag har fel :) Senast ändrad av Keddy | 07 september 2007 | 14:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 7 September , 2007 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 7 September , 2007 Som jag la till i mitt inlägg ovan... :) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 7 September , 2007 Jag kanske också har fel! Hittade detta för Atlantica: Helförsäkring BAS Gäller mellan 1 april och 15 oktober i vattnet. Försäkringen gäller inte för någon typ av skada om båten ligger i vattnet övrig tid, då den istället gäller som helförsäkring på land. Följande moment ingår: Ansvarsskada Brandskada Stöldskada Rättsskydd Uppläggning- och transportskada Sjöskada Senast ändrad av Flipper_510_HT | 07 september 2007 | 14:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JockeWik 1 Postad 7 September , 2007 Jag har kollat runt vad jag ska få ge för min just inköpta Ryds och där var det STOOOR skillnad... Hade hoppats på att kunna lägga ytterligare ett ägg i korgen hos Länsförsäkringar, men trots att jag har ALLT där, försäkringar, pensionsförsäkring m.m. så var de dyrast!!! Ryds egen försäkring (hos Atlantica, tror jag?!) var absolut billigast - och då med bara 2000:- i självrisk. Det lönar sig nog att kolla runt hos alla alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser