stspanhe 0 Postad 6 September , 2007 Hej, Jag funderar att fixa en egen vagga. Men jag är lite nyfiken på mått. Så om någon därute har mått så vore jag väldigt tacksam. Även bilder är välkomna. Tackar på förhand :-) M.v.h. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Player311 1 Postad 7 September , 2007 Hej Henrik! Jag kan ta lite mått om du skall bygga en vagga. Jag har i och för sig en vagn, men måtten för stöttor etc bör vara desamma. har du tänkt på möjligheten att bygga en platt balkkonstruktion på marken och spänna fast båten med 4 spännband? Det är utan tvekan den enklaste lösningen och dessutom mycket säker. Börja med en kraftig balk som kölen kan stå på och svetsa fast 2st tvärbalkar (som ett H) Från varje ytterdel i H:et faästs ett spännband som dras opp till knap eller annan karftig infästning. Eventuellt kan 2 länga spännband dras hela vägen tvärs över båten. Jag hoppas att du förstår vad jag menar, annars kan jag försöka göra en enkel skiss! Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stspanhe 0 Postad 9 September , 2007 Hej Mats Tackar för tipset med spänband. Men jag hade tänkt att bygga en med stöttor. För att kanske senare konvertera till vagn. Så om du hade möjlighet att ta lite mått så vore jag väldigt tacksam. Jag har redan förtillverkat stöttor med plattor. Jag har gjort dem ganska långa för att sedan kapa till rätt längd. M.v.h Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Player311 1 Postad 9 September , 2007 Hej Henrik! Jag skall försöka åka vägen om kärran under veckan och ta några kort och lite mått som kanske kan hjälpa dig lite! Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rolftillberg 0 Postad 11 September , 2007 Jag byggde en efter mått på en Balladvagga...ungefär..det har funkat bra...gör den bara justerbar så funkar det.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stspanhe 0 Postad 12 September , 2007 Ok, Har du någon ritning eller mått på en balladvagga? Vet du kanske någonstans på nätet där man kan hitta mått? M.v.h. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rolftillberg 0 Postad 19 Oktober , 2007 Jag gick och kollade på upplagda båtar till jag hittade en Ballad....eller om det var en Möre....sen svetsade vi ihop en likadan...har ingen bild på den, men en bild på en annan konstuktion bifogas...tror inte behöver nåra mått på den...båten stagas med vajer eller länk i relingslisten spänns med vantskruv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stspanhe 0 Postad 19 Oktober , 2007 Hej och tack, Jag fick tag i en bra vagga till hyggligt pris. Jag skall försöka om jag hinner att ta mått om någon annan är intreserad. Tjao Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavson 0 Postad 19 Augusti , 2009 Tjenare! Jag väntar i skrivande stund att bli accepterad medlem i player 311klubben... hur som hellst... jag köpte båten utan vagga, jag tog dock mått på Haki-ställningen som användes som vagga då jag köpte båten. jag hade hoppats på att använda dessa mått som är i ritningen. måtten är till under kölen. en kommentar vore extremt värdefull. (ritningen saknar plattor, stöd till rören och balkar att vila kölen på) Mvh Gustav Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser