Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Danielgustavsson

Ventilfjäder, kan man byta en sån utan att ta av toppen?

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har fått haveri på en stötstång och ventilfjäder på min mercruiser 3,7l 1989.

 

Kan jag byta ventilfjädern utan att ta av toppen? någon som har erfarenhet av detta eller något tips kanske?

 

Med Vänliga Hälsningar Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Precis så.... Finns adaptrar att köpa t.ex Hansen Racing som man gängar i tändstifthålet och sen släpper på lite tryckluft för att hålla ventilen på plats.. Har man lite resurser kan man bygga en adapter själv av ett gammalt tändstift.. Sen är det bara att meka på... Lite vaksamhet på trycket bara eftersom det så klart sjunker.. Håller man inte koll så får man hämta upp ventilen i förbränningsrummet..Inte kul.. Bra att vara två som mekar med andra ord..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja jag vet inte exakt hur det är  med stötstänger. men jag tycker att det borde gå.  det finns en grej på biltema som man skruvar ner i tändstifts hålet och  blåser tryckluft i och då tryck vetilerna  mot sina säten och man kan med nåt verktyg  lossa kansterna som håller fjädern o ventilen på plats. då  borde  du kunna ta loss äeven stötstången.

 

men jag är inte säker på  hur det funkar i pratiken speciellt inte på stötstång v8 .hoppas  nån annan vet säkrare.

 

det är nog inte bra att låta  kolven vara  i öd när man blåser i tryckluft då den lätt  vill ner fort. men om kolven är uppe  så är det säkrare då ventilerna  om dom skulle falla ner   ej kommer så långt. då kolv toppen stoppar med engång.   jag hade nog försökt låsa motorn så den ej kan röra sej.och då i öd på den cylindern med kass stötstång. men låsningen måste vara  säker.  och med tryckluft i tändstiftshålet  6bar och kopvtoppen längst upp närmsst vetilerna så har du absolut säkerhet att INTE vetilerna  faller  ner i cylindern.  sen hur du lossar kanster vet jag inte men jag vet att det skall gå. men det är ju segt att tryka med tummern hehehe. men kanske  om du har slappa ventilfjädrar  och ni är två så kanske..

 

mvh Johanne lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LÅTER HELT RIMLIGT,

 

Så får det bli 2pers och lite luft i cylindrarna, tack får de snabba svaren! hör av mig efter meket så får vi se hur det gick!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du MÅSTE ha kolven i kompressionstakten, alltså i toppläge, annars funkar det inte med luften eftersom en ventil då är öppen och då blir det ju inget tryck i cylindern!

En varning bara: Var väldigt försiktig så inte någon knasterhalva ramlar ner i kamaxelhålet, då får du problem! Sätt en pappskiva runt ventilspindeln när du gör jobbet, så stor så det inte finns nån risk att tappade delar kan komma på avvägar. Du måste nog oxo ha ett specialverktyg att pressa ner fjädern med, en vanlig ventilfjäderbåge funkar ju inte där. Dags att tänka till lite. Ett tips är att kontakta dom som kör Dragster, dom gör såna jobb ofta o kan tekniken.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men eftersom stötstången är krökt(?) p.g.a. att ventilfjädern gått åt skogen, så är det väl troligt att ventilen fått sig en kyss av kolven.

 

Med andra ord så räcker det kanske inte att byta fjäder och stötstång.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

alltså...krångla inte till det mer än nödvändigt....ta bort vipporna på båda ventiler på cylindern du ska byta fjäder, sen spelar det ingen roll var motorn (vevaxeln) står, låt motorn snurra om den vill, blir som mest ett halvt varv. lyssna i insuget om det pyser mkt, kolla att det inte bubblar vid drevet om du har avgasutsläppet där, annars lyssna vid avgasröret, vid minsta läckage så är det tyvärr bara att lyfta toppen och byta ventil/ventiler, använd rejält med tryck så är du säkrare att ventilerna inte ramlar ner om du råkar trycka till dom, var inte rädd att använda mkt tryck, då dom normalt får utstå 13 kg före det tänder, betydligt mer under förbränningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...