Danielgustavsson 0 Postad 6 September , 2007 Hej Jag har fått haveri på en stötstång och ventilfjäder på min mercruiser 3,7l 1989. Kan jag byta ventilfjädern utan att ta av toppen? någon som har erfarenhet av detta eller något tips kanske? Med Vänliga Hälsningar Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 6 September , 2007 Japp, trycksätt cylindern via stifthålet så håller sig ventilen uppe medan du byter fjädern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danielgustavsson 0 Postad 6 September , 2007 Ok skall jag använda mig av tryckluft med någon adapter på kanske ? eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 6 September , 2007 Precis så.... Finns adaptrar att köpa t.ex Hansen Racing som man gängar i tändstifthålet och sen släpper på lite tryckluft för att hålla ventilen på plats.. Har man lite resurser kan man bygga en adapter själv av ett gammalt tändstift.. Sen är det bara att meka på... Lite vaksamhet på trycket bara eftersom det så klart sjunker.. Håller man inte koll så får man hämta upp ventilen i förbränningsrummet..Inte kul.. Bra att vara två som mekar med andra ord.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 6 September , 2007 ja jag vet inte exakt hur det är med stötstänger. men jag tycker att det borde gå. det finns en grej på biltema som man skruvar ner i tändstifts hålet och blåser tryckluft i och då tryck vetilerna mot sina säten och man kan med nåt verktyg lossa kansterna som håller fjädern o ventilen på plats. då borde du kunna ta loss äeven stötstången. men jag är inte säker på hur det funkar i pratiken speciellt inte på stötstång v8 .hoppas nån annan vet säkrare. det är nog inte bra att låta kolven vara i öd när man blåser i tryckluft då den lätt vill ner fort. men om kolven är uppe så är det säkrare då ventilerna om dom skulle falla ner ej kommer så långt. då kolv toppen stoppar med engång. jag hade nog försökt låsa motorn så den ej kan röra sej.och då i öd på den cylindern med kass stötstång. men låsningen måste vara säker. och med tryckluft i tändstiftshålet 6bar och kopvtoppen längst upp närmsst vetilerna så har du absolut säkerhet att INTE vetilerna faller ner i cylindern. sen hur du lossar kanster vet jag inte men jag vet att det skall gå. men det är ju segt att tryka med tummern hehehe. men kanske om du har slappa ventilfjädrar och ni är två så kanske.. mvh Johanne lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 6 September , 2007 haha shit det var ju massor som redan svarat hehehe detvs såg inte jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danielgustavsson 0 Postad 6 September , 2007 LÅTER HELT RIMLIGT, Så får det bli 2pers och lite luft i cylindrarna, tack får de snabba svaren! hör av mig efter meket så får vi se hur det gick! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 6 September , 2007 Du MÅSTE ha kolven i kompressionstakten, alltså i toppläge, annars funkar det inte med luften eftersom en ventil då är öppen och då blir det ju inget tryck i cylindern! En varning bara: Var väldigt försiktig så inte någon knasterhalva ramlar ner i kamaxelhålet, då får du problem! Sätt en pappskiva runt ventilspindeln när du gör jobbet, så stor så det inte finns nån risk att tappade delar kan komma på avvägar. Du måste nog oxo ha ett specialverktyg att pressa ner fjädern med, en vanlig ventilfjäderbåge funkar ju inte där. Dags att tänka till lite. Ett tips är att kontakta dom som kör Dragster, dom gör såna jobb ofta o kan tekniken. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 7 September , 2007 Men eftersom stötstången är krökt(?) p.g.a. att ventilfjädern gått åt skogen, så är det väl troligt att ventilen fått sig en kyss av kolven. Med andra ord så räcker det kanske inte att byta fjäder och stötstång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 7 September , 2007 alltså...krångla inte till det mer än nödvändigt....ta bort vipporna på båda ventiler på cylindern du ska byta fjäder, sen spelar det ingen roll var motorn (vevaxeln) står, låt motorn snurra om den vill, blir som mest ett halvt varv. lyssna i insuget om det pyser mkt, kolla att det inte bubblar vid drevet om du har avgasutsläppet där, annars lyssna vid avgasröret, vid minsta läckage så är det tyvärr bara att lyfta toppen och byta ventil/ventiler, använd rejält med tryck så är du säkrare att ventilerna inte ramlar ner om du råkar trycka till dom, var inte rädd att använda mkt tryck, då dom normalt får utstå 13 kg före det tänder, betydligt mer under förbränningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser