Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Dagodfather

Lång eller kort rigg?

Rekommendera Poster

Första frågan är om det skall vara en lång eller kortriggad motor til en fliper 450 sporting?

Andra frågan är om hurvida min mercury 65hk från 1967 är kort eller långriggad?

Vad skall längden vara på den för att vara vice versa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Motorn på bilden är alldeles säkert kort rigg.Om Du vill veta om Du kan använda din gamla motor så mät avståndet från fästet till kaviationsplattan på motorn.Kav- plattan skall sitta jäms med botten på båten. Skillnade på längden på rigg,kort eller lång,upskattar jag till ca 20 - 30 cm  Hoppas Du fick någon hjälp av svaret.Det kanske kommer fler synpunkter så småningom. Hälsn. Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagodfather: Fan vilken snygg motor du har i din avatar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

arkengoran: Om du menar bilden i min avatar så är det ej min motor men samma märke o hk-antal :) Finns dock bilder i mitt album här, kanske inte så lätt att se dock om det är lång eller kort rigg, någon kanske vet hur lång den skall vara ned till kavitationsplattan för att klassas som lång eller kort?

ljud: Jo tycker de är hur snygga som helst, men det är ett bensinslukande missfoster:)

Skulle vara nice att byta mot en nyare 75hk o slänga på...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bugar o bockar!

Dock undrar jag om någon vet om det skall vara kort eller lång till en flipper 450?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mät akterspegeln på båten... från där du hänger på motorn till kölen/botten.. då får du fram rigglängden.

Som du ser på bilden ovanför så ska kavitationsplattan som finns ovanför propellern vara längs med kölen/botten av båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...