Dagodfather 0 Postad 6 September , 2007 Första frågan är om det skall vara en lång eller kortriggad motor til en fliper 450 sporting? Andra frågan är om hurvida min mercury 65hk från 1967 är kort eller långriggad? Vad skall längden vara på den för att vara vice versa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 6 September , 2007 Hej. Motorn på bilden är alldeles säkert kort rigg.Om Du vill veta om Du kan använda din gamla motor så mät avståndet från fästet till kaviationsplattan på motorn.Kav- plattan skall sitta jäms med botten på båten. Skillnade på längden på rigg,kort eller lång,upskattar jag till ca 20 - 30 cm Hoppas Du fick någon hjälp av svaret.Det kanske kommer fler synpunkter så småningom. Hälsn. Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 6 September , 2007 Dagodfather: Fan vilken snygg motor du har i din avatar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dagodfather 0 Postad 7 September , 2007 arkengoran: Om du menar bilden i min avatar så är det ej min motor men samma märke o hk-antal Finns dock bilder i mitt album här, kanske inte så lätt att se dock om det är lång eller kort rigg, någon kanske vet hur lång den skall vara ned till kavitationsplattan för att klassas som lång eller kort? ljud: Jo tycker de är hur snygga som helst, men det är ett bensinslukande missfoster:) Skulle vara nice att byta mot en nyare 75hk o slänga på... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 7 September , 2007 Här har du en bild på hur man mäter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dagodfather 0 Postad 7 September , 2007 Bugar o bockar! Dock undrar jag om någon vet om det skall vara kort eller lång till en flipper 450? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 8 September , 2007 Mät akterspegeln på båten... från där du hänger på motorn till kölen/botten.. då får du fram rigglängden. Som du ser på bilden ovanför så ska kavitationsplattan som finns ovanför propellern vara längs med kölen/botten av båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 8 September , 2007 Här är en gammal tråd i ämnet.. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=132429&highlight=rigglängd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser