Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Gäst sdk780

Tips om köp av slutet kylsystem VP B20

Rekommendera Poster

Gäst sdk780


Vad finns i sötvattenskylningspaket som passar till en VP B20, bra kvalitet, komplett och gärna litet i storlek prioriteras, priset kommer i andra hand! (nytt från firma alltså!)

 

 

Mvh Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Kolla med båttillbehörsfirmor.Det finns några olika märken. Jag har på min B20 ett som heter Martec fungerat utan problem i 16 år.Dessutom lätt att installera.Om motorn varit sjövattenkyld i många år är det annat som Du bör kolla innan inst. Rengöring av kylkanaler,avgaslimpans kondition m. m Lycka till. Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Tack! Precis vad jag önskade! Verkar vara smidigt till storlek!

 

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar och lånar tråden lite.

 

Har också funderat på att bygga om till sötvatenkylning.

Är dock för snål för att köpa färdigt så hade tänkt hänga på en värmeväxlare och slöjda till en egen lösning.

 

Det jag då undrar är vad/hur man bär sig åt med att pumpa runt sjövattnet i värmeväxlaren om man nu använder den vanliga impellerpumpen till det slutna systemet. På bilden på värmaren som nämndes ovan så fattatde jag det som att de monterat en pump på vevaxeln?!

Man kanske skulle kunna använda en pump av samma moell som i bilarna och ha impellerpumpen att pumpa sjövattnet?

 

Någon som har några tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har sötvattenskylning på min bil b20 i snipan. jag använder bröstkåpan med tillhörande impellerpump från marinmotor att pumpa saltvatten till värmeväxlaren. till sötvattenscirkulationen använder jag bilpumpen, men där måste det till lite finess för att få remmen att gå fri från sjövattenpumpen, jag gjorde som så att jag satte en kamremspännartrissa fån en mazda 626 på generatorfästet nere på blocket med en längre bult och en rörstump för att få trissan tillräckligt långt fram, detta gör att man hamnar på en ganska lång rem. ska försöka förklara remvägen (utan att kunna peka och gestikulera :-)  ) om vi ser motorn framifrån så har vi vevaxelremmsivan, vattpumpsremskiva och generatorremskiva och trissan, ok vi börjar vid vevaxeln och går uppåt viker av mot vänster runt trissan med ryggen mot trissan, tillbaka åt höger runt vattenpumpen sedan runt generatorn tillbaka till vevaxeln, alltså så sitter generator remmskivan och trissan snuskigt nära varandra, bör tilläggas att jag kör med likströmsgenerator som är fäst i limpan, men det borde gå även med växelström, men då får generatorn och trissan dela bult. om det blev för virrigt så får du hojta till så får jag gå och ta en bild på hur det ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett krav jag skulle ställa på en värmeväxlare är att det ska gå att ta bort båda gavlarna så mab kan komma åt att göra rent i sjövattenkanalerna, där samlas en massa skit! rengöring där vartannat år är lagom, blir det tätt så går motorn varm, och det var ju inte avsikten.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...