Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Gäst sdk780

Vad skiljer topplock Volvo B20 båt från bil?

Rekommendera Poster

Gäst sdk780

Jag får nog renovera igen, vad bör jag tänka på vid renovering av topplock som skiljer från bil och kan jag passa på att göra något som är bra när jag ändå är i farten?

 

 

Mvh Peter

post-19614-1394235208,1331_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt locket har ingen utgång för värmepaketet, det har biltoppen, båtlocket har ett extra hål för kylvattnet runt termostathuset som biltoppen inte har(jag tror det är bypassen till avgaslimpan när termostaten är stängd om jag inte minns helt fel), men det går ganska enkelt att bygga om en biltopp eftersom båtlocket är samma som en biltopp från början, plugga utloppet till värmepaketet eller sätt in gångvärme, borra upp hålet bredvid termostathuset, montera, klart!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ok men jag tänkte mer på vad som skiljer biltoppen från båttoppen vad gäller ventiler, fjädrar, material, storlekar mm. Topplocket jag har är en marintopp och i gott skick (ja inte just nu) och jag kommer att fräsa i nya ventilsäten hos en specialfirma!

 

 

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen skillnad vad jag vet när det gäller ventiler eller ventilfjädrar, möjligen kan avgasventilen vara rostfria med saltkärna på nyare motorer men troligen inte på B20, det kan jag inte tänka mig. Jag har konvererat biltoppar flera gånger utan att byta ventiler eller fjädrar och det har fungerat utmärkt.

 

Biltema hade förr ventiler i lite olika storlekar, jag är lite osäker men jag tror 42mm på insug och 35mm på avgas är orginal och du kan med fördel gå upp till 45/38 om du fräser om sätena, skall du renovera toppen så är det en fördel att byta till stålsäten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tar du en biltopp så glöm att även plugga hålen för vattenpumpen i framkanten på toppen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

river upp en gammal tråd igen. Jag har köpt en båt där någon tidigare ägare har satt på en biltopp på motorn. har nu problem med att det sprutar vatten i motorrummet vid en dålig tätning under hålen för vattenpumpen i framkant på biltoppen. Någon som har någon bra lösning för att täta detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De har bockat en plåt och lagt en korkpackning mellan. plåten är skruvad frammåt och tätningen uppåt eller hur man ska säga,  så det blir för dåligt tryck så att den inte tätar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...