Arve28 0 Postad 5 September , 2007 FÖR ATT GARANTI SKALL GÄLLA SKALL MOTOR SERVAS AV AUKTORISERAD YAMAHA VERKSTAD, sier de jeg kjøpte båt og motor av. Er dette riktig? Gjeldeer dette da service 10 timer 50 timer 100 timer 200 timer? Eller er det hver høst/vår for vinterlagring? Hvilket verkstad i Arvika / Brunskog kan gjøre dette? Senast ändrad av Arve28 | 05 september 2007 | 13:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 5 September , 2007 Ja, det är helt riktigt att motorn måste servas hos en auktoriserad Yamahaverkstad. Samtliga motorfabrikat har samma bestämmelser om detta. Även bilbranschen har dessa regler för att garantin ska gälla. Att service ska utföras av en auktoriserad verkstad gäller ALL slags motorservice under garantiperioden. Alltså: Efter ett antal timmar ska motorn servas enligt serviceschema hos en auktoriserad verkstad, men även sådana saker som t.ex. vinterkonservering, byte av växelhusolja, motorolja osv. ska alltså göras av den autoriserade verkstaden för att garantin ska gälla. I princip får du alltså knappt ens lyfta bort motorkåpan själv om man ska överdriva det hela bara en aning! Om man ska hårddra det och följa garantibestämmelserna till 100 % så får man alltså inte ens byta tändstift själv men så pass hårda är det få tillverkare som är att de följer detta. Men personligen tycker jag att man ändå inte ska byta ens tändstiften själv. En sådan sak skulle kunna vara till upphov för dispyter OM man nu råkar få något problem med motorn under garantitiden beroende på vilket fel man får. Om man istället lämnar in motorn till den auktoriserade verkstaden så har du ryggen fri från handhavandefel som tillverkaren annars kan åberopa plus att man då lämnar över en mycket stor och tung del av ansvaret till verkstaden. Den skyldighet som då kvarstår för din egen del är att se till att i vardagen hantera motorn enligt tillverkarens instruktioner. Dvs. att du ska köra in motorn på helt rätt sätt enligt de instruktioner som anges i motorns instruktionsbok, att du låter motorn värmas upp en stund innan du kör iväg med den, att du låter motorn gå på tomgång en liten stund innan du stänger av den efter körning och att du använder rätt olja samt ser till att den får olja och kylning. Du ska också se till att bränslet i fri från vatten som annars kan skada motorn med dyra reparationer som följd. Detta undviker du lättast om du ser till att ha ett bränslefilter med inbyggd vattenavskiljare. En sådan kostar mindre än 1000 kr och filtret kostar mellan 50-200 kr (beroende på fabrikat och modell) som man sedan byter varje år. Hälsningar: Roddarn Senast ändrad av Roddarn | 05 september 2007 | 13:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arve28 0 Postad 5 September , 2007 Men hva gjør dere? Leverer dere inn til verkstan første 3 år, eller gjør dere dette selv og dropper garanti? Det burde vel ikke skje noe med en motor de førte årene uansett? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 5 September , 2007 Det kan hända mycket med en motor redan de första 2-3 åren. Om det blir något fel så är det väldigt ofta pga. att ägaren inte har kört in motorn efter alla anvisningar och/eller att service inte är gjord då det ska göras eller att det inte är gjort på rätt sätt. Visst händer det att det kan bli fel på en motor ändå även om man gör precis allt som man ska, men just detta som jag beskrev här är nog bland de allra vanligaste orsakerna i sådana fall. Man måste vara oerhört varsam med inkörningen för detta är en mycket avgörande del av hur motorn kommer att gå fortsättningsvis. Ett exempel: Redan efter 10 timmar brukar många motortillverkare rekommendera att man byter motoroljan. Orsaken till det är att det i början uppstår extra mycket friktion i ventilerna och som då medför att det slipas bort en del mycket små metallpartiklar. Dessa metalliska partiklar kan slita ut ventilerna och cylindrarna. För att undvika detta ska man byta olja efter 10 timmar för att skölja ur dessa små partiklar. Sådana här små detaljer kan vara direkt avgörande om motorn kommer att gå bra i 5 år eller i 20 år! Det är alltså ytterst viktigt att man följer alla rekommendationer fullt ut till punkt och pricka och att man inte slarvar med detta ett endaste dugg! Skillnaden i kostnad med att följa rekommendationerna och att inte göra det är bara en spottstyver i sammanhanget. Särskilt om man ser hur mycket följderna av snålhet/slarv kan kosta! Vid den årliga motorservicen så är det en rad med olika åtgärder som verkstaden går igenom och åtgärdar. På en 4-taktsmotor så krävs det även dyrbara datorprogram för att verkstaden ska kunna se motorns status och för att kunna göra felsökningar och för att kunna åtgärda. Många gånger så behöver man inte laga utan enbart justera, t.ex. vissa små inställningar som lufttillförsel och annat smått och gott men som påverkar motorns gång och livslängd. Det är få saker på en 4-taktsmotorn som man kan göra själv. Det mesta av alla åtgärdspunkter som verkstaden ska gå igenom varje år kan bara dem göra. Om man struntar i detta eller gör det för sällan så får man räkna med en betydligt kortare livslängd på motorn. Service kostar. Men reparationskostnaden för att man kanske snålar in på servicen brukar ofta kunna kosta riktigt stora pengar, så det är inte värt att chansa tycker jag. Motorer är JU tillräckkligt dyra och mer därtill, så det är bara dumt att behöva betala mer än vad nöden kräver. Själv överlåter jag all service till märkesverkstaden varje år även efter det att garantitiden är passerad. Då är det störst chans att allt blir gjort som det ska plus att jag då får både kvitto på arbetet och vad som är utfört. Det betyder mycket för andrahandsvärdet på motorn den dagen det blir dags att sälja den. På det sättet får man tillbaka en del av kostnaden samtidigt som man förhoppningsvis hela tiden har en vålmående motor under tiden. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kolme 0 Postad 5 September , 2007 Det är ju sjukt att man inte ens får byta oljan själv. Det låter helt vettigt att byta ut oljan efter de första 10 timmarna, då slitaget är som störst. Men för att garantin skall gälla behöver man lyfta bort motorn och köra den till en auktoriserad märkesverkstad, bara för att byta lite olja?? Kan tänka mig att inte många gör detta. Blir ju ett jävla släpande den första sommaren, samt långa väntetider varje gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 5 September , 2007 Om man ska uppfylla garantivillkoren till punkt och pricka så är betydelsen så. Hur man sedan följer detta från verkstad och tillverkare är en annan sak, men så ska det gå till om det rent juridiska ska uppfyllas fullt ut. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 2 Postad 5 September , 2007 Hej. Jag håller inte med, enligt användarens servicemanual (Yamaha F150) finns det ganska många punkter man får göra själv. Tex. byta motorolja, oljefilter och växelhusolja. Så tolkar jag det iallafall, men man kan nog få lite svårare att få igenom garantiärende om man gjort dessa saker själv men garantin skall likväl gälla. Jag tror att Yamaha Center har lite andra regler då de erbjuder 5-års garanti, andra har vad jag vet vanligtvis 3-års garanti på samma motor. Mvh Martin Senast ändrad av Marty | 05 september 2007 | 17:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 5 September , 2007 Poängen med att ha en garanti är ju att den ska fungera även i praktigen om den ska vara värd någonting. I annat fall är det som kallas för garant ingen garanti. Som du själv säger så kan det bli betydligt svårare att få igenom ett garantiärende om man har gjort saker själv. Det gör att det enda sättet att få en garanti även i praktiken är just att man följer det finstilta (som inte alltid framgår så lätt) att man överlåter all service åt den auktroriserade verkstaden. När det kommer till kritan (om nu olyckan är framme) så är detta nästan det enda sättet. Genvägar finns inte för så fort. Yamahacenter håller inte med 5 års garanti som många tror. Den totala garantitiden är visserligen 5 år, men så här ligger det till: Yamaha lämnar 2 års garanti och de efterföljande 3 åren lämnas av Yamahacenter. Men dessa två garantivilkor skiljer sig lite. Eakta detaljer hur det ser ut med garantierna kan jag inte gå in på, men Yamahacenter ställer högre krav än vad Yamaha gör. Har själv kollat upp en del om just detta så sent som bara för ett par veckor sedan. T.ex. så är det så att om du köper dig en helt ny Yamahmotor på Yamahacenter i Haninge (bara som ett exempel) så kan du under de första två åren få den servead på vilket Yamahacenter som helst i hela landet. Men under de 3 efterföljande garanti-åren så måste du lämna in den just på Yamahacenter i Haninge för att garantin ska gälla! Det gör att om du t.ex. bor i Sundsvall men kanske hittar en visningsbåt som är låt oss säga 50.000 kr billigare just för att den har stått i utställningshallen för visning så måste du alltså åka ner till Stockholm för service de sista 3 åren för att garantin ska gälla i alla 5 åren. Om du inte tar denna resa så gäller garantin enbart under de första 2 åren. De 2 år som Yamaha lämnar. Alla har inte en Yamahacenter på nära håll och det gör att det för väldigt många kunder så är det i praktiken enbart 2 års garanti som gäller. Om man inte är beredd att åka en bra bit förståss. Dessa uppgifter finns hos Yamahacenter för den som vill kolla upp vad som verkligen gäller. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arve28 0 Postad 5 September , 2007 Så alt som er skrevet om vinterlagring av motor gjør da Yamaha verkstaden? Men hvordan kan jeg finne en verkstad i nærheten av meg. Arvika, Brunskog? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 5 September , 2007 http://www.yamaha-motor.se/dealerlocator/details.jsp?dealer=1179002349 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 5 September , 2007 Ja, om du lämnar in din motor till Yamaha verkstaden för vinterkonservering så gör dem det åt dig. Och det bör du göra om du frågar om just min åsikt. Det bästa vore med tanke på mitt förra inlägg att du lämnar in den där du har köpt motorn under förutsättning att just den återförsäöjaren tillhör är en auktoriserad Yamahacenter-butik. Men du har några verkstäder i din närhet att välja mellan. http://www.yamaha-motor.se/dealerlocator/results.jsp?page=1 OBS! Kolla först upp vad det är för garantivillkor som gäller just för din motor innan du väljer verkstad! Det är som sagt stor skillnad på om du har köpt motorn från en Yamaha återförsäljare eller om du har köpt den i en Yamahacenter-butik! Det bästa sättet att kolla upp vad som gäller för just din del är att du kontaktar den butik där du har köpt din motor hos. Lycka till! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arve28 0 Postad 6 September , 2007 Båten er kjøpt hos Abris Sjö & Snöservice AB. De sier 3 års garanti. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 6 September , 2007 Jaha, i Mora eller Leksand då. Troligen Leksand om jag får gissa. Men att de lämnar 3 års garanti tycker jag verkar lite märkligt! Antingen borde de lämna 2 eller 5 år, men säger de 3 år så är det väl så. Men för säkerhets skull så skulle nog jag ha kontaktat Yamahamotor Scandinavia för att kolla upp vad som verkligen gäller. Bara för säkerhets skull alltså. 3 år låter lite konstigt och udda för att vara Yamaha! Deras telefonnummer 08 - 683 84 00. Är det Tommy eller Christer som har Abris-butiken förresten? Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arve28 0 Postad 6 September , 2007 Kjøpte av Patrik i Mora, men den ble skrudd sammen i Leksand av Kenth da dette var kortere vei. Er 26 mil opp dit så litt langt å ta service. Prøvde Yamaha Center Karlstad. Er merkelig at verkstedet bare tar telefoner fra kl 10-12? Senast ändrad av Arve28 | 06 september 2007 | 14:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 6 September , 2007 Att verkstaden bara svarar mellan kl. 10-12 är väl inte så vanligt kanske. Antagligen gör de väl så för att kunna arbeta i fred. Tala med en av försäljarna i butiken istället. De brukar ha lika bra eller bättre koll på garantibestämmelserna än vad verkstaden har. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arve28 0 Postad 7 September , 2007 Tenkte å sette inn båten på verkstan, men vanskelig når de ikke tar telefon og heller ikke svarer på mail. De burde ha en kundemottaker som var tilgjengelig fra 08-16 i alle fall. Fikk endelig tak på de. Han sa det trolig var 3 års garanti, men at de hadde 5 om jeg hadde kjøpt på YamahaCenter. De tok 2200kr for service. Mens han i Sulvik tar 1500kr. Nå som jeg ikke har kjøpt båten på Yamahacenter og bare har 3år serviceså spørs det om jeg tar 1500kr service som også er nærmere? Er det da bare å starte opp på våren, eller er det noe spes man må gjøre da også? Senast ändrad av Arve28 | 07 september 2007 | 10:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 7 September , 2007 Eftersom du inte köpte motorn från en butik som tillhör Yamahacenter så kan du lämna in motorn på vilken auktoriserad Yamaha-verkstad som helst. Då är det bara att du väljer den närmaste eller den billigaste Yamaha-verkstaden. 1500 kr är billigt och 2200 kr är väl ett ganska normalt pris även om det är på den övre skalan. Men pruta kan man ju alltid försöka med. Har du tur så får du lite rabatt. Vad som är väldigt viktigt är att du får kvitto på arbetet och att det står vilka åtgärdet det är som har blivit gjort. När det sedan är dags för sjösättning till våren (och fram till dess) så behöver du inte göra någonting alls. Då ska det bara vara ett starta motorn. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser