Gå till innehåll
torsdag 26 september 2024
Jocke-SeaRay

BÅTBESIKTNINGSMÄN .. NÅGON SOM BLIVIT DRABBAD?

Rekommendera Poster

Gäst stevemedselconIII

Jag anlitade en sån där besiktningsman en gång, slutade i katastrof, när han var klar o vi skulle därifrån råkade jag backa över killen med bilen, han blev aldrig riktig i benen efter det så han fick skola om sig, tror han är på försäkringskassan eller ngt idag...om han inte är utorganiserad. Han var säkert skitbra som besiktningsman...problemet var att pappren blev kvar på plats trasiga o blodiga. Så kan det gå, ibland kanske man skulle skita i o anlita en sån där eftersom typ den jag anlitade mest var ivägen så att säga, bilen fick ínte en skråma tack o lov, en tvätt på Shell Select med underspolning så vart den som ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om alla läser det jag skrivit , så vet Ni att jag anmält honom till BBR .

 

Får jag rätt i alla mina påstående så kommer jag att lägga ut namnet , UTAN TVEKAN !!!!! Men , saken är inte avgjord ännu . Vinner han denna match trots allt ,så är det jag som får ha svansen mellan benen !

 

Så va min tanke me det hela !

 

JSR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

konstiga kommentarer från honom

 

Dom kommentarerna har han inte skrivit själv utan är förmedlade av den andra parten, nu tror jag visserligen inte att den texten är ändrad från sitt ursprung MEN det kan vara taget ur sitt sammanhang vilket kanske gör att tilläggsupplysningar om sagda ämne inte riktigt kommer fram i sin helhet och/eller vrider sanningen åt ett annat håll 

 

Tyvärr har jag inte så mycket till övers för riksföreningar, de brukar ha en tendens att skydda sina medlemmar till dödagar om det behövs.

Det är ju inte speciellt sakligt i frågan att generellt dömma ut alla riksföreningar p.ga av att det här är en enskild person i EN förening som står som part!

 

Och när vi talade om att lämna ut namn så förutsatte jag att det var den enkilde personen vi talade om och inte ett företag!?

 

Kontentan är att Du, jag och alla andra som läser här inte vet ett skavtt mer än det som Sea Ray Jocke skriver! Varken mer eller mindre.

 

Mvh Peter

 

 

 

 

 

 

Senast ändrad av sdk780 | 08 september 2007 | 18:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller konstiga kommentaren så tycker jag faktiskt att det är märkligt att man konstaterar att det inte finns någon septitank, i synnerhet om inte modelen har någon sådan. Det finns inte fisksump eller hållare för vattenskidor i den modellen då har han i så fall underlåtit att meddela detta. Vad är väsentligt och för vem?

Går vi då in på riksföreningar eller intresseorganisationer så kan det ju faktiskt vara så att jag har varit i kontakt med sådana tidigare, dock ej i båtsammanhang, via t ex mitt jobb som gör att jag är tveksam till deras agerande för att i möjligaste mån skydda sina medlemmar,

 

Meeen.... i och med att jag troligtvis har fått svar på mina frågor så är jag inte så där superintresserad av att få reda på namnet.

(Nää, Jocke har inte skvallrat)

 

PS. Jag hoppas fortfarande att han har besiktigat i egenskap av företagare, inte privatperson.

 

 

 

 

 

Senast ändrad av Secalka | 08 september 2007 | 19:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst stevemedselconIII

Garvar! Kul läsning! Det måste finnas tusen saker han missat som inte finns som standard i din båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..jag skulle ha lämnat kvar ett par gamla sunkiga strumpor ..

Men,det glömde jag bort ...hehehehehehe

 

 

//JSR   ( utan SeaRay men med en ChrisCraft från och med idag) 21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det var som tusan vilka puckon det finns till besiktningsmän.

Själv skulle jag aldrig lägga ut 10 loppor på en sån nisse.

 

Lite OT men ändå inte.

 

Man kan dra vissa paraleller när man läser denna tråden till besiktningsmän på bilprovningen.

Många gånger man torskat pga. petitesser.

En polare till mig åkte in med en gammal Opel Ascona som han hade fixat till.

Besiktningsmannen hittade inte ett fel (en medelålders man) då kom det en äldre gubbe ca:60 år som hade haft några år i gemet.

Helvete sa han, hittar du inga fel på den här bilen.

Det kan inte vara möjligt.

Gubben gick igenom hela bilen igen, men hittade inget.

Arg och sur som fan, så till slut hittade han ett fel..

Om man drog blinkersspaken utåt samtidigt som man fällde den neråt så att det skulle blinka så fungerade det inte.

Sådärja sa han det blir en 2:a och ombesiktning, välkommen tillbaka.

Gissa om polaren blev glad.

Han åkte in dagen efter på efterkontrollen och då var det inga beskymmer.

 

Lite OT som sagt, men det visar att det finns mycket lustiga folk och besiktningsmän.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Grattis till nya båten, vilken modell blev det?

förresten, du använde väl besiktningsman14.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HAHAHAHAHAHA...OOOOOOOOOJAAAAA ?

 

Det blev en badbåt  .. ChrisCarft Scorpion 210 V8  ..å så !

 

2 x Back 2 back säten, 

och inte den vanliga LTD versionen som jag inte gillar .

 

än så länge mycke nöjd !!

 

Syns på sjön 

// JCC   

post-11345-1394235216,1417_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Synd att du inte blivit nöjd med din besiktning.

 

Jag tänker inte diskutera de anmärkningar som du har fått i ditt prottokoll, men jag känner att det kanske kan vara läge att säga lite om just båtbesiktningar.

 

Det finns två olika typer av besiktningar, den som du har gjort ser ut att vara en av den dyrare och mer omfattande typen, utförd av en besiktningsman som troligtvis är ansluten till båtbesiktningsmännens riksförbund. Dessa besiktningsmän gör en omfattande besiktning där det tittas på i princip allt och de kan även göra en värdering av båten om kunden så önskar.

 

Den andra typen av besiktning är en säkerhetsbesiktning. Ock de som gör denna finns i båtklubbarna runt om i sverige, och är utbildade och auktoriserade av Svenska båtunionen. Dessa besiktningmänn tar oftast bara ett par hundralappar i betalning och gör en besiktning av säkerheten ombord. Denna besiktning rekomenderas av de flesta försäkringsbolag samt att vissa bolag kräver den på båtar äldre än 25år. De som gör denna besitning vill ha båtägaren med medans båten gås igenom och alla förslag till åtgärder diskuteras med denna. Det finns även ett försäkringsbolag som ger båtägaren en ekonomisk kompensation om denna besiktning görs.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå igen ... igår kom ett svar från sekreteraren i BBR  ang min inlämnade klagan på båt-besiktningsmannen !

 

 

'' Vi har tagit del av Dina mejl beträffande besiktning utfört av  XXXXXXX.Det framgår att Du inte har varit  något affärsförhållande med XXXXXX och det går inte att finna att det föreligger något partsförhållande mellan XXXXXX och Joachim Lundgren.För god ordnings skull vill vi ändå informera om att vi följaktligen inte kan se någon anledning till synpunkter. Med vänliga hälsningarJan KopperudSekr. BBR

 

HAHAHAHAHAHAHAHA...   ÄR DET INTE UNDERBART !?!?!?!

Besiktningsrapporten får innehålla hur mycket fel som helst , för VI har inget affärsförhållande . Mao  jag har inte köpt tjänsten av ''honom''   bara blivit drabbad på ett brutalt sätt och kan därför inte klaga på hans utförda arbete !

 

Känn på den ! \Surprised\

 

( någon nämnde tidigare att ,alla typer av riks-org brukar hålla sina medlemmar bakom ryggen och göra allt för och skydda dom mot otäcka medborgare )

 

//JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett ynkligt svar, han valde fegvägen. Även om ni inte har ett affärsförhållande så är du ju ialla fall en part i målet. Besiktningen kan ju faktiskt ha skadat eller åtminstone påverkat tredje person och därför tycker iallafall jag att dom borde bemöta kritiken på ett seriöst sätt, oavsett vem som har rätt eller fel.

 

MVH

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt.

Den som blir drabbad av en felaktig besiktning och inte lyckas få sin båt såld kan inte klaga.

Bara han som köpt besiktningen. Och han lär ju dra vidare till ett annat objekt och vara helt ointresserad av din stackars båt.

Det är väl bara att stämma killen för förtal erller vad det blir.

 

Vad lär man sig av detta?

Jo, du som säljare ska beställa och betala besiktningen.

Sedan skriver du ett avtal med spekulanten där han tar på sig att betala besiktningen.

Alternativt besiktigar du båten utan spekulant och tar det som en kostnad för försäljningen.

Då hinner du också åtgärda en del fel utan att spekulanten behöver vänta och fundera.

 

Senast ändrad av FredrikB | 18 oktober 2007 | 18:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har IGEN skickat ett brev och denna gång till ordförande i BBR.

 

(kortfattat ur mitt brev )

- Min undran är i detta fall, om BBR stöder ett sådant agerande av en medlem eftersom

  besiktningsrapporten FÅR innehålla felaktiga uppgifter utan att BBR reagerar på sin medlem ?  Nästa gång kanske jag behöver en besiktning

på en båt jag skall köpa . Hur är då trovärdigheten inom Eran organisation om man inte ens

orkar bemöta mina frågor och påståenden?

 

 

 

Få se vad detta leder till , JAG ger INTE upp ..

Hornen i pannan bara växer  ju mer motstånd jag får . \Yell\

 

JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har tagit del av Dina mejl beträffande besiktning utfört av XXXXXXX.Det framgår att Du inte har varit något affärsförhållande med XXXXXX och det går inte att finna att det föreligger något partsförhållande mellan XXXXXX och Joachim Lundgren
det var allt ett svar som suger... Det innebär att en beskiktningsman kan dissa en båt 
 Om han t.ex inte gillar säljaren båttypen eller
eller helt enkelt ha fel och omintet göra en affär utan att ha något ansvar för det.
och  då står säljarens ord mot beskitningsmannen utan ngt ansvar 
 Det visar ju bara på en sak, båtbesiktningsmän är lika nödvändiga som försäkringsagenter, och  telefonförsäljare.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Kunde man få tipps om någon båttidning som skulle vara nyfiken på detta ''fall'' ......

 

Skulle vara trevligt om man kunde föra detta vidare... och se om man är... on track?

 

 

mitt mål är att sätta dit ''gubben'' .. hoppas jag orkar och får någon att tampas med ...

...  just nu är vi i ett döläge ..inget ting händer?????? 

 

Det som retar mig nu är att INGEN vill svara på mina ,mail , varken BBR eller  båtbesikningsmannen .  Som vanligt är tystnaden det mest effektiva vapen man kan tänka sig ...  tyvärr.   Så jag är rädd för att detta kommer att glida ut i sanden ... så jag kommer inte att få reda på om jag fick rätt eller fel ... ( fast det vet jag ju redan ) hahahaha

 

Vill bara att få höra det från ''rätt håll'' ...  

 

 

 

JCC

 

  

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 21 oktober 2007 | 00:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Praktiskt båtägande!

http://www.praktisktbatagande.se/

 

Vi båtägare lär ju inte vara intresserade av att dissa företeelsen besiktningsmän med tanke på hur de skriver i tidningen. Jag har aldrig läst en båttidning som tjatar så ensidigt om hur fanatastiskt bra det är med besiktningar och hur korkade alla som inte gör det är.

Ju mer jag läser i den tidningen om alla självgoda besiktningsmän dsto mer avigt inställd blir jag till båtbesiktning.

 

/Fredrik

 

 

 

 

Senast ändrad av FredrikB | 23 oktober 2007 | 12:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå igen ..

 

Det som har hänt den senaste tiden är att jag har kontaktat tidningen BÅTLIV  och även skickat ett mail till Expressen motor/båt bilaga.

 

Från BÅTLIVs sida så ska man ha ett beslut i ärendet av ARN för att kunna skriva om just mitt fall !?!?!..

-Det kan man förstå , men det jag ville var att dom skulle skriva om är HUR man ska gå tillväga vid en båtbesiktning (som båtägare) och inte just diskutera fallat med min SeaRay.

BÅTLIV vänder sig till båtklubbar och dess medlemmar , hade varit ett utmärkt forum

för denna typ av problematik . 

 

Expressen har inte svarat alls , dom kanske missa mitt mail eller så är det inte säsong för båtskriverier just nu .. vad vet jag ?

 

Under denna resas gång så har man lärt sig ett å annat , NU vet jag exakt hur jag ska göra vid ''nästa'' besiktning ... om det blir fler ????

 

-Jag kommer gärna med tips om någon behöver !

 

Simma lungt \Laughing\

JCC

 

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 08 december 2007 | 11:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite kul att följa den här tråden eftersom jag var och tittade på båten. Minns
du det? Jag och min 2-årige son var där och tittade. För visst handlar det om din
gamla 220 DA?

Anledningen till att jag inte köpte var att båtmodellen kändes fel för mig.
Däremot var detta exemplar det enda jag tittade på som var i ett gott skick.

Jag tror det var i mitten av augusti 2007 jag tittade på båten och du hade en
annan köpare (var det han som beställt besiktningen?). Jag har för mig att spisen
var bortmonterad och du hade den där portabla från biltema (Bra lösning tycker jag).
För mig var det glasklart att det var ett portabelt kök som är lös och inte ska
besiktigas med båten. Men visst kan man påpeka brandrisk (dock tveksamt om det ska
stå med i rapporten.) Elsystemet berättade du själv att det inte var konverterat -
inga konstigheter där. Och du gick genom båten i övrigt på ett föredömligt sätt.

Otäckt att man saknar rättskydd om man råkar ut för en inkompetent båtbesiktigare
när man säljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den delen i denna tråd som handlat om 230-VAC i båten kan man förstås inte ta ställning till med det som skrivits. Men det går att förklara hur reglerna för el i fritidsbåtar hänger ihop.

Elsäkerhetsverkets sida om saken säger egentligen bra två saker:

1) Regler för installationen i båten handhas av transportstyrelsen (f.d. Sjöfartsverket). Därvid tillämpas det europeiska fritidsbåtsdirektivet, som kräver att båten är säker och att den är CE-certifierad. Det normala sättet att uppnå detta är att den är byggd för att uppfylla en rad med ISO-standarder, varav de för el är ISO 10133 (likström) och ISO-13297 (växelström).  I dessa krävs att installation skall testas och utföras av elkunnig person som dock inte behöver ha svensk behörighet.

2) Sen kräver Elsäkerhetsverket att apparater som ansluts i båten skall följa elsäkerhetsdirektiv, likadant som på land.

ISO-13297 kräver varken isolertransformator eller jordfelsbrytare , men om man inte har det skall skyddsjord från land obligatoriskt dras till minus 12V och till motor etc. vilket oftast leder till mer eller mindre svår korrosion. Alltså ingen bra lösning.   Sitter det däremot växelströmsuttag vid pentry eller toautrymme (=våtutrymme) är 10mA jordfelsbrytare obligatoriskt enligt ISO-13297.

Vad gäller kablar för växelström ombord och dras separering från andra kablar ombord skall de följa kraven i dessa ISO-standads etc. Uttag likaså.  

För en korrekt eftercertifierad båt som importerats begagnad från t.ex. USA gäller alltså att all växelströmsinstallation skall vara genomgången och det skall vara dokumenterat att allt utförande och alla komponenter följer ISO-standarderna eller på annat sätt  är godkända för spänningen och dokumenterat säkra, samt CE-certifierade. Saknas något av dessa moment är det ett fel och båten är i princip inte OK inom EU.

www.batteknik.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sista här, inlägg om vilka elsäkerhetsbestämmelser som gäller för 230V, är nog lite off topic?
Det handlade väl om en båtbesiktning som gick lite fel? Och tråden är även lite gammal här.

Jag håller dock med om det som står i inlägget, allt är bra rekommendationer.
Men om du säger att detta är det som gäller så skulle jag vilja veta när man ändrat lydelse i SJÖFS 2006:31, 1 kap, 2§.
Jag har själv inte sett att detta ändrats - så jag kan ha fel här.

För övrigt så tror jag att en erfaren besiktningsman kan se direkta felaktigheter eller sådant som är mindre bra installationer, svag och starkström, mht konstruktion eller användning av fritidsbåtar. Ett sådant påpekande är dock inte alls samma som en myndighetsutövning får man komma ihåg. Eller bedömning om ev CE märkning är uppfylld.
Här är det nog snarast fråga om att hänga upp ansvar för alla installationer på redaransvar?

Men någon som är jurist kan kanske reda ut detta, helst i en annan tråd än besiktningsmän.
El i båtar blir mer och mer 230V installationer så det förjänar nog en egen tråd ... igen?


 

Senast ändrad av Funkis | 05 februari 2011 | 21:49



Senast ändrad av Funkis | 05 februari 2011 | 21:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det viktigt att inte blanda päron med banan :-)

 

Tråden diskuterar OM det föreligger anmärkningar på befintlig el-installation !

Ni måste förstå att 220v anläggningen var/är i sitt originalutförande enligt svensk standard från när båten byggdes ...  Skulle man efter de bygga om eller förändra anläggningen så ska den DÅ anpassas efter då/nu gällande regler INGET ANNAT GÄLLER !!!!!!!!! 

Ex .. mitt hus är byggt 1912  och all min el i huset  är omgjord på 80talet . Det man måste förstå är att jag inte behöver uppdatera hela mitt hus bara för att nya normer tillkommer !!!!!

 Är jag tvungen att göra om all min el i huset bara för att EN - från år -96 kräver  ska allt vara jordat i uttagen ?    Förmodligen så sitter ni och bara försöker läsa på , och missar då vad som verkligen gäller !?!?!?!       - Blir så trött !!!!

 

 

post-11345-1394236607,7405_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ta fram vad SJÖFS 2006:31, 1 Kap, 2§ anger så får vi se.

Men för båtar som omfattas av RCD (fritidsbåtsdirektivet) så gäller det före annat inom SJÖFS, så det behöver inte vara ändrat för att inte gälla fritidsbåtarna.

Annars är det ju så att en båt före RCD kom i kraft får behålla det godkända utförande på 230Voltsanläggningen som den hade då den installerades. MEN: i det fallet SKALL installationen vara gjord av en elektriker med svensk behörighet och följa dåtida elsäkerhetsföreskrifter.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer inte det du påstår att utländska tillverkare måste ha svensk behörighet !!!!!

Förr i tiden så gick allt genom SEMKO och dom var det organ som kontrollerade att den nationella standarden / kraven uppfylldes , genom tester / ritningar  osv  !

 

Det är tillverkaren som skall följa dom normer och krav som finns för det  land produkten skall placeras  i . ''Semko norden'' S N D F..  är oftast det organ man går igenom innan produkten släpps   i vårat land, för Svenska importörer ställer oftast sådan krav .

 

Men att påstå att en Kines eller en Amerikan skall ha svensk elbehörighet är ren nonsens !



Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 07 februari 2011 | 11:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan fritidsbåtsdirektivet gällde enbart svenska bestämmelser.

En båt /fartyg kunde t.ex. på elområdet följa ett annat lands sammanhängande regelverk. T.ex. USA:s. En USA-båt för 110VAC kunde inte oförändrad kopplas in i Sverige, och den 110/220 trafo som behövs här (om den inte var installerad i USA) måste alltså här i Sverige på den tiden installeras av en elektriker med Svensk behörighet. Semco på den tiden certifierde apparater osv, men inte installationer. Så din eftermonterade trafo 110/220 volt skall i så fall vara S_märkt av t.ex. SEMCO. Och den skall vara dokumenterad osv.

Efter fritidsbåtsdirektivet krävs att man följer motsvarande ISO-standards, och en kunnig elektriker skall göra installationen. Han behöver dock inte ha svensk behörighet. Men test av installationen skall göras och dokumentation skall finnas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...