ljud 7 Postad 4 September , 2007 En fundering, hur mycket stiger begagnat-priserna till våren, eller ligger dom kvar där dom är nu då dom trots allt under vintern förvandlas till förra årets modell? Vad kan man räkna med, och vad ska man tänka på, om man som jag redan har båt som jag vill sälja för att köpa större? Några tips? Det jag inte vill vara med om är att stå utan båt i slutet av maj.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 4 September , 2007 Finns en mycket bra artikel i senaste numret av Praktiskt Båtägande om detta - kan rekommenderas. Det är MÅNGA olika faktorer som spelar in i detta ämne - område. :-) Har själv försökt lära mig detta de senaste 2-3 åren - utan att lyckas. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 4 September , 2007 Ska kolla den! Jag vill ju ha likadan båt som du har.. Dom verkar ju ligga bra i pris just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 4 September , 2007 Det är oerhört svårt att svara på generellt då det skiftar väldigt mycket beroende på båt, motor, skick mm. Men ett tips är att nya båtar från t.ex. Yamahacenter kommer att stiga ca. 4-5 % på deras 2008 års modeller. Många begagnade båtar kan därför följa med lite. Men med hur mycket är svårt att säga, men det här kan i varje fall vara en fingervisning. Men ha i bakhuvudet att många båtar sjunker i värde ändå pga. åldern. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 September , 2007 Tycker ofta att begagnade båtar är för dyra på hösten i förhållande till de kostnader och det jobb som måste göras fram till våren när man kan bruka båten igen. Det gäller speciellt populära och eftertraktade modeller av nyare årsmodell. Lägger man in kapitalkostnad, försäkring, vinterförvaring, vinterkonservering och service av motorn, bottenmålning, tvätt och vaxning mm så kommer man fram till att man måste lägga till en hel del på höstpriset för att få fram vårpriset. Sen beror det ju på hur man värderar eget jobb, lejer man bort jobben ska ju även den kostnaden tas med. Med hänsyn tagen till detta tycker jag ofta att det inte är lönt att höstköpa för att det helt enkelt blir för dyrt. Sen tycker jag oxå att det är ofta UFO-båtarna som blir kvar till hösten, t ex de med udda motorer. Utbudet av välvårdade båtar med rätt utrustning och rätt motorer tycker jag verkar större på våren och försommaren. Höstfynda renoveringsobjekt tror jag dock man gör bäst på hösten, då får man ju även tid att pula fram till våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 4 September , 2007 Jag håller definitivt med Jarb. Vad många glömmer bort är att det tillkommer stora kostnader på hösten. 4-5000 SEK för höstservice på en 150 HK, lika mycket i lagringskostnad (om man inte har egen), ½ års kapitalkostnad, mycket arbete i form av att polera och vaxa (dock rogivande arbete ). Om man beaktar alla dessa faktorer tror jag det går på nästan ett ut att köpa på våren respektive hösten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wberg 0 Postad 4 September , 2007 Tjenare! Vet efter lite diskussioner kring båtköp här på Västkusten att AMT-båtarna kommer att stiga ca 4% i och med 2008 års modell. Detta stämmer ju väl överrens med det som Roddarn just skrivit i sitt inlägg! Har ingen erfarenhet men en båt som kostar ca 270000:- ny skulle alltså öka ca 11000:- och om det motiverar ett köp på hösten eller inte låter jag er lite mer rutinerade svara på! Rimligtvis borde ju även beg.marknaden hänga med i samma takt! BW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 4 September , 2007 Yamarin köper enligt en säljare jag har talat med höja sina priser med mellan 5 och 8 % till nästa år. Alla får vi betala för den gynnsamma högkonjunkturen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 4 September , 2007 Har också hört ca 4% på 2008-modellerna. Men det används också som ett argument av säljare för att man ska slå till på det gamla priset. När det väl blir båtmässa så brukar det finnas bra erbjudanden ändå. Men man undrar ju lite var prutmånen ligger på nya båtar jmf. med bilar där man ofta kan få till minst 8%. Fick 12% på min senaste bil men det var med tillverkarkampanj inkluderat. Då går det att få lite extra. Det verkar inte som man kan pressa lika mycket på nya båtar eller vad är eran erfarenhet? När det gäller begagnat så tror jag priserna kan åka upp och ner mycket mer pga den gamla vanliga efterfråganregeln. Om många vill sälja pga skitsommar och högre räntor så kommer priserna att gå ner eftersom det är enda sättet att få sålt sin båt när köparna är färre än säljarna. Själv ska jag åka och titta på en båt i morgon och förhoppningsvis få den i plurret på fredag! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 4 September , 2007 Det kanske är lite som på bostadsmarkanden, är man förstagångsköpare spelar det aktuella prisläget ganska stor roll, men har man redan har båt så får man förhoppningsvis mer för den och får ge mer för nästa båt. Mao det spelar inte så stor roll om man redan är inne i snurren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 4 September , 2007 Precis så är det! Jag sålde min båt för en tid sedan för mer än vad jag köpte den för som ny (haft den i 8 somrar), men å andra sidan har priserna gått upp under tiden så när jag nu byter båt så får jag punga ut med mer imellan, men mina en gång investerade pengar har surfat med på prisvågen uppåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 4 September , 2007 VÄDRET EFTERFRÅGAN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 4 September , 2007 Ja, utan efterfrågan säljs det nog inga båtar alls, det är ju ganska självklart. Vädret kanske inte är lika självklart, däremot. Menar du att priserna stiger om man tror på en bra sommar, eller för att det varit en bra sommar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75 Postad 5 September , 2007 Det har väl varit en gammal sanning det där att man kan båtfynda på hösten. Sanningen har blivit så spridd att den drivit upp efterfrågan och därmed priserna på hösten. M.a.o. kan du lugnt invänta våren och göra båtköpet till samma pris framåt april eller maj och slipper på så viss bekymmret med vinterförvaring. På lite nyare begagnat tillkommer ju dessutom ytterligare en faktor precis som du säger. Båten har blivit ett år äldre och varför ta värdeminskning när båten ändå bara står under en presenning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 5 September , 2007 När det är dax att köpa båt , har med tillgång och efterfrågan att göra.. ibland finns JUST DEN till salu och då är det bara att slåtill!! Oavsett om det är vår eller höst . man köper med hjärtat , plånboken är bara ett verktyg !! /JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser