Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
PropnSpeed

NY! Program för beräkning av fart och propeller mm

Rekommendera Poster

Nu är vi (Patrik och Magnus) klara med vårat Excelbaserade beräkningsprogram för båtar. Det har tidigare legat en tråd på detta forum som är ett år gammal. Forumet har förändrats lite sedan dess och min mailadress står inte längre i första inlägget, vilket kanske har orsakat lite problem. Nu är det så, att vill man ha filen så skickar man ett mail till mej direkt, svarar på tråden eller laddar hem det på http://www.maringuiden.se/marinnytta/fartberakning/ Naturligtvis är det gratis! Men kom ihåg att skriva in din adress, vilket allt för många glömmer. Nu lite om programmet... Att göra beräkningar som fungerar på alla båtar är på tok för komplicerat. Vi har räknat på båtar med en storlek på mellan 4-7m med utombordare. Även där finns det variationer, men efter att ha testat på ett stort antal båtar så verkar beräkningarna stämma ganska bra. Dom båtar som vi testat är vanliga standard båtar från t.ex Ryds, Yamarin mm. Att räkna på tävlingsracers eller andra extrema båtar fungerar alltså inte. Vad kan man räkna på med programmet? Du kan kolla vad din teoretiska fart blir med en viss motorstyrka, kolla vad du har för slipp, se hur mycket farten påverkas av ökad/minskad vikt och se teoretiskt uträknad stigning på propellern. En ny funktion som vi lagt in är PowerNeeded där kan du se på ett enkelt sätt hur mycket effekt du behöver för att uppnå en viss fart. Skriv in data på din båt och hur många knop du vill att den skall göra och du får fram vilken motoreffekt du behöver. För att kunna göra vissa av beräkningarna behöver man skriva in utväxling och vikt på motorn. Vi har lagt in en lista på ett stort antal nyare motorer där dessa uppgifter finns. Ala ni som har Prop´n Speed 2003 eller Prop´n Speed 2004 Beta, är välkommna att skicka ett mail, för en del nya funktioner har tillkommit. En hemsida där filen skall kunna gå att ladda hem är på G, men tillsvidare är det alltså ett mail till mej eller http://www.maringuiden.se/marinnytta/fartberakning/ som gäller. Glöm nu inte att skriva in mailadressen här om du är gäst och svarar. Skriv in din adress i inlägget eftersom det verkar vara strul med att få adressen synlig under gäst Mvh Patrik/Magnus propn_speed@hotmail.com ...kalkylera mera :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Ett sådant program vore intressant att ha ,tackar på förhand. MVH Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skickar gärna programmet Anders, men vart skall jag skicka det? Tror att du, som många andra har glömt att ange din mailadress... :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lasse

Tackar så mycket grabbar! Jag fick mitt program igår och det är riktigt bra gjort. Sådant här borde ni ta betalt för... MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar som om det är lite problem att få mailadresserna att synas. Hoppas att det ordnar upp sig så jag kan skicka iväg filen till dom som vill ha den. Följande meddelande låg under mitt gamla inlägg ang. programmet. Nu skall det fungera med de mailadresser som läggs in i inlägget. De skall nu synas (igen) på vänstersidan under angett namn och (Gäst). De har på ett mystiskt sätt försvunnit tidigare. maringuiden.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vore tacksam om du/ni ville sända ett ex. Email. Daaanel@hotmail.com Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jørn Rafaelsen

Send meg programmet, på forhånd takk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd denna tråd istället för den gamla. Som det är nu så ligger det två inlägg från mej. Förhoppningsvis kommer den gamla att tas bort. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Patrik, Ny fungerar det med mailadressen på inlägg. Återkommer med svar på ditt email. Hälsningar Dick Jexby maringuiden.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg att ni fixat till den gamla tråden, det var en perfekt lösning att hänvisa till denna istället. Tackar så mycket. Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Daniel

Hej patrik o magnus! jag skulle jätte gärna vilja ha ett sånt oxå om det går bra.... mvh Daniel nordlund77@hotmail.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har programet som heter 2004, men jag fick det får någon månad sen så det kanske finns en nyare version?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en hel drös av versioner(Prop´n Speed 6.1, 2003, 2004 Beta och den sista som heter Prop´n Speed 2004. Efter detta har vi inte gjort någonting nytt. Mycket för att det tar tid att vi inte kommer på något mer kul att räkna på. Det är inte jag (Patrik) som står för den matematiska biten utan det är Magnus som tagit fram alla formler. Jag har bara fixat till dom i Excel och försökt att få det så användarvänligt som möjligt. Har försökt att få till en mer avancerad slipberäkning. Kanske dyker det upp så småningom, vi får se... Är det Prop´n Speed 2004 du har och inte med tillägget beta så är det den absolut sista versionen. Här av dej om du vill att jag skall skicka den nya?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Martin

Tjena grabbar! Är mycket intresserad av ert program. Skulle vara tacksam om ni kan skicka en version till mig, e-post: [bLÅ] silledills@hotmail.com [/bLÅ] Tack på förhand! MVH Martin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Skulle vilja få ett ex av filen !

Mvh

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Göran

Vill gärna ha programmet gorros@hotmail.com /Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vore trevligt att se detta. jan.andreasson@funktion.nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tomas

Hej! Skulle vara roligt att kika på det programmet. Tar gärna ett ex om du vill skicka till mig. mvh Tomas :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tomas

Det verkade inte som adressen kom med i inlägget. mvh Tomas tomas@glt.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skickade 040415 21:00 En del kan ha fått mail 2ggr, ber om ursäkt för detta. Nu är en kompis på gång med en hemsida där man kan ladda hem filen. Förhoppningsvis skall den snart vara klar. Tillsvidare är det mail till mej som vanligt eller svar i detta forum som gäller. :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Erik

Intresserad av programmet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TAR TACKSAMT EMOT ERT PROP.PROGRAM! janne.e@telia.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Peanon

Kan du skicka ett ex på mail. Hygglo! email: peanon@msn.com Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Christian

Jag skulle också vilja ha ett ex av programmet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lennart Sjökvist

Hej jag skulle vilja prova programmet. Funkar det på innudrev också ? Jag har en AQ171 volvo och vill se om jag ligger rätt. Mvh Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En äldre version av filen finns här. http://www.maringuiden.se/marinnytta/fartberakning/ Jag skickar den nya via e-post till dej. Vi har inte testat på båtar med inombordare, så jag kan inte svara på om det fungerar eller inte. SpeedCalculator är en uträkning som inte tar hänsyn till båtstorlek, så den borde fungera. En rad andra kul uträkningar finns dock, så det kanske inte är helt värdelöst för dej ändå. -Nautical Converter, omvandlar olika enheter t.ex mph till knop mm mm -Oilmixing guide, hur mycket olja skall blandas i bensinen. -Power needed, hur mycket effekt(hp) krävs för en viss fart? -Ett nytt datablad där fart där man tar hänsyn till antal passagerare. Stapeldiagram vid olika hp alternativ. -En ny sökbar databas med olika utombordare(vilket inte hjälper dej så mycket...) ja, du får se själv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd denna länk för att hämta den senaste verionen av Excelbladet. Jag kommer att lägga upp nya versioner när jag får tid att färdigställa dom.

http://cid-b63155e8d8d33bb8.skydrive.live.com/browse.aspx/Offentlig

Just nu ligger versionen 2005 här men jag håller så smått på med 2008. Inga större skillnader förutom en uppdatering av databasen med motoruppgifter.

Jobbar även på en användarguide eftersom det har kommit önskemål om detta.

Håll till godo

//Patrik

Senast ändrad av PropnSpeed | 07 april 2008 | 17:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...