Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Arve28

Yamaha F50. Sette bort for vinter. Hva gjøres?

Rekommendera Poster

Da er sesongen snart slutt og jeg planlegger å ta opp båten.

Hva er viktig å gjøre med båt og motor. Har gått 15 timer.

 

Hørt det er viktig å få vasket båten under med en gang man tar den opp for å få bort grønske/mose osv på båten. Bør den vaskes og poleres i høst?

 

Så til motor Yamaha F50 2007 mod. Hva bør gjøres?

Skifte olje? Finnes det noe avtapping eller skal oljen suges opp?

Er kjørt i søtvatten så jeg trenger vel ikke kjøre gjennom med rent vatten? Eller er det best? Bør jeg ha i litt frostveske i vattnet?

Hva med bensinfilter? Tennplugger? Hvordan fett til Propell. Bør propell skrues av og la den stå av med fett på?

Hva gjøres om høsten og hva om våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Etter å ha lest litt på disse linkene har jeg noen spørsmål:

 

 

Er dette slik jeg bør gjøre.

Kjøpe en Spolmuff Biltema nr 25-341 För utombordsmotorer. Lämplig vid upptagning av båten. Anslut trädgårdsslang och spola rent kylsystemet. Slanganslutning 3/4.

Tror jeg bare har 1/2 slange. Kan denne brukes. Overganger?

Båten er kun kjørt i søtvatten, men den bør kanskje spyles gjennom fordet? Eller bør jeg heller bruke en stor bøtte med vann og vattenslange oppi bøtta?

Bør man til slutt tilsette noe kjølevæske/Glykol?

 

Växelhusolja EP SAE-90 (36-318) Hvor mye går på? Skrur jeg av begge skruene. Lar det renne ut. Dytter inn ny växelolja nedenfra til det er kommer ut av skruen oppe. Setter i skrue oppe og så i skruen nede.

 

2: Strax innan motorn dör sprutar jag in vinterkonserveringmedel i motorn. I detta skede så är nu motorn helt vinterkonserverad.

Hvor sprutar man dette inn? Og kan jeg bruke denne Motorkonservering marin (36-324) SKAL DETTE GJØRES PÅ DIREKTE INSPRUTNINGSMOTORER?

Skyddar båtmotorns inre och yttre delar mot rost och korrosion vid vinterförvaring.

Hvordan får man bort dette på våren igjen?

 

Dettetter fjerner jeg motorolje. Bruker jeg tappen under eller er det best å suge oljen opp? Hvordan olje skal jeg bruke på 4 taktmotor? 

Hvor mye olje går ca på?

Er det noe oljefilter som skal byttes?

 

 

Bør jeg så spruta på X5 Multispray Biltama 36-323over hele motoren før jeg setter på dekkselet igjen?

 

Tar så av bensinslangeog lar det renne ut?

 

Tar av propellen? Noen triks her? Smører inn med Propelleraxelfett (36-315). Hvor mye skal på. Så setter jeg propell tilbake.

 

 

 

9: Jag sätter batteriet på underhållsladdning med en CRT-laddare

Hva er dette og hva gjør den?

 

Noe jeg har glemt da? 

 

 

Hvordan er det med tilt/trim. Skal det smøres noe her?

Bør den bare settes rett ned, eller bør det en kloss mellom?

Noen bruker kloss eller lignende når de har båten på trailer og kjører. Han jeg kjøpte båten av sa at motorfestene med tilt var så sterke at det ikke trentes? Bare å kjøre med motor vippet litt opp. Hva mener dere?

 

 

 

 

 

 

Senast ändrad av Arve28 | 05 september 2007 | 11:25

 

Senast ändrad av Arve28 | 05 september 2007 | 11:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...