ulfa 2 Postad 7 September , 2007 Hej, står i valet och kvalet mellan Yamarin 58 BR och Yamarin 6110 DC.Vi vill ibland kunna vara 6 personer i båten och då verkar Y 59 DC bli för trång. Eller? Y58BR kan man få tag på beg med Yahama 115hk fyrtakt som jag tror räcker men Y6110 DC verkar det då (enligt tidigare i denna tråd) inte räcka med 115hk utan mer krävs... har sett några annonser med 150 hk HPDI dvs direktinsprutad 2-taktare men jag är inte säker...andrahandsvärdet om några år bör ju vara högre med en 4-taktare eller? Provåkte också en Ryds 620 DC med 135 hk Optimax och ljudvolymen var ganska hög vid aktersoffan.Hur är Yamaha 150 HPDI som motor? Någon som har erfarenhet? Vid ösregn, händer ju ibland även på sommaren , hur är det att köra med kapellet uppe? Vindfång, slitage i fartvinden, etc. Menar naturligtvis inte i maxfart men t.ex. i 20-25 knop.... Någon som drar en 6110 eller 64DC plus motor 150 hk på vagn/trailer med vanlig personbil? Har varit utan båt en vecka nu och det börjar redan suga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JockeWik 1 Postad 7 September , 2007 OJ! En hel vecka - jag har varit utan hela livet... fram till idag! ;-) Undrar hur jag klarat mig? Hehe, jaa, det är ju frågan!?! Men det är ju så, det man inte vet om har man inte ont av. /Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigl 0 Postad 7 September , 2007 Till Ulf A Yamarin 58 BR TOPPENBÅT !!! Tror ej du kan bli nöjdare, om du vill ha en lagom stor bowrider. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 7 September , 2007 Tack för det. Hann titta runt i en 58BR på Yamaha Center i eftermiddags efter jobbet innan dom drog igen butiken. Dumt nog var jag ombord på en 64 DC också.....men det gäller att hålla sig på jorden (eller i vattnet )Har nog nästan bestämt mig... //Ulfa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 10 September , 2007 Är det ingen vindrutetorkare på 59/5920 Dc? Nån som vet? Och om inte, finns det nån speciell anledning till detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 12 Oktober , 2007 Regn - ösregn - inga problem - kan komma in några droppar mellan kapell och vindruta vid lite högre fart men det stör inte mycket. :-) Jag drar min 6420 med 150 hk därbak med en Saab 95 - det är ett 30-släp - LGF-skylt krävs - inga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 12 Oktober , 2007 ljud, Det är inte nån vindrutetorkare fabriksmonterad på 5920/59DC (eller systerbåten 5820/58BR). Men det går att sätta dit, jag har gjort det på min 5820. Se här: http://www.fendern.se/propeller/index.php?showtopic=2671 /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lolle 0 Postad 10 Januari , 2008 Hej vinterhälsningqar frånFinland. Köpte en yamarin 6420dc på sensommaren med en 115hk yamaha fyrtaktsmotor ,kan säga dig att påståedet angående motorstorleken för liten stämmer inte.Jag toppar ensam 34 knop. Hela familjen 2 vuxna o 3barn 32 knop.Du kan gå in på yamahas hemsida och klicka på körfakta så fåt du upp olika alternativ om båt motor. Yamarin 6230 är testad med115hk och båten är liká tung som 64dc jämför där så så ser du skillnader . mvh nöjd ägare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
828698 0 Postad 22 Januari , 2008 Hej på er! Jag funderar på att köpa en 6110/6420/64DC med 150hk motor. Jag har hittat en 6110 årsmodell 2000 med 115 hk för 265 tkr och en 64DC -05 med ny 150hk motor för 340 tkr. Funderar på att köpa den sistnämnda. Vad tror ni om det? Är det rätt pris? Vad ska jag tänka på vid detta köp?Vilka tillbehör tycker ni att jag ska försöka få med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiOh 0 Postad 2 Juli , 2009 Hur gör ni andra med båt i saltvatten för att få en riktigt slät yta på bottenfärgen? Jag tittar i yamaha körfakta och min 59HT skall göra 35,5 knop vid 5600 rpm. Min båt har legat sedan slutet April, målad med International trilux. Det är lite slem på botten men ingen beväxtning. Ligger i Göteborg. Igår var en fantastisk kväll, hela havet var i stort sett spegelblankt. Tog en tur och låg på max en stund. Trimmade och trimmade men kom upp i 35 knop på 6000 rpm. Då är det precis på gränsen till kabvitering med trimmet högt upp. Vid 5600 rpm gör den 33 knop. Enda skillnaden måste ju vara botten. Yamahas tester är säkert med väkldigt välvaxad botten. Eller kan man lita på dessa körfakta. ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 Juli , 2009 Har du samma hissning av motorn dvs monteringen i vertikalled som det står i Yamaha körfakta? Samma propeller som i körfakta? Du har säkert mer utrustning ombord än vad de tesrt båtarna med i körfakta så din är rimligtvis lite tyngre. De testar väl inte med bottenmålning i Yamaha körfakta vad jag vet? Bara det faktum att du har bottenmålning kan göra att du tappar nån knop på toppfart. Många bäckar små... kan ge några knops skillnad jämfört med Yamaha körfakta. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiOh 0 Postad 2 Juli , 2009 Ensam i båten. Halv tank. Har lite förtöjninggods ankare och annat plock. Men det kompenseras nog av att i testerna är dom 2 pers. Hissning vet jag ej. Originalmonterad motor av yamahacenter. Originalprop, black steel. Skillnaden måste vara bottenfärgen samt att det är ett tunt slemlager på botten. Trodde inte att det skulle göra så mycket men det gör det tydligen. Blir till att tvätta av med en svamp vid nästa badtur och se vad det gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser