Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
ljud

Yamarin 59 DC / 64 DC

Rekommendera Poster

 

Några av er har säkert inte missat att jag håller på att överge HT för DC. Har spanat in föjande båtar: Bella 620/621 DC, Bella 640 DC, Yamarin 64 DC och nu 59 DC som förstås är lite billigare. Båten jag är mest sugen på för tillfället är Y 64 DC med F150 Yamaha. Men den är ju inte gratis! Det jag saknar mest hos min HT (Bella 651 HT) är lugnet i lite grövre sjö, den är lite för stampig på de fjärdar jag åker mest.

 

Så frågan är någon som kört Y 64 DC och 59 DC? Är det väldigt stor skilland mellan dessa två storlekar? Jag kanske inte vinner så hemskt mycket i förhållande till min nuvarande båt i lite grövre sjö? Fördelen med 59 mot 64 DC är ju att den är mer bränslesnål med tex 115 hästare.

 

 

Alla synpunkter mottages tacksamt!

 

 

 

Senast ändrad av ljud | 03 september 2007 | 22:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är i samma köp-situation. Sålde min Albin 25 idag (tog 6 dagar från annons till avslut). smiley-smile.gif\

 

Har kollat på Yamarin 6110 (beg) och Ryds 620 DC, AMT 200 DC och Bellan.

Men även funderat på Y 58 BR.

Alla med 115-135hk.

Vill nog ligga runt 6 meter för att ta sjön bra (västkusten).

Ska bli intressant att se vad du får för feedback. smiley-wink.gif\

 

//Ulf

 

 

Senast ändrad av ulfa | 03 september 2007 | 23:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har testat båda och har 64 DC. 59 DC har mycket smalare skrov, som gör många egenskaper: Den går mycket bra i motvind, men käns helt annat på bryggan jämfört till 64 DC. Lägre vikt och smalare skrov gör den bemärkligt mindre stabil. Kabiner skiljer inte så mycket från varannan. Du måste bara besluta om utrymmer i 59 DC är för lilla och om den har för mycket små båt känsla. Jag valde 64 DC och har kört över 1000 sjömil nu på första sommaren, men om jag inte hade använt båten så mycket kanske 59 skulle ha varit tillräcklig. Ja tror att den är bemärkligt bättre i sjön än Bella 561, och går mycket mer mjukare. Ochså kan jag säga att efter så blåsig säsong tycker jag att min båt var mista möjlig för mig. Men jag har kört tex. från Tallinn till Helsingfors, runt Åland osv. Efter 600 sjömil räknade jag förbrukningen 0,9 l/sjömil. Jag nästan aldrig halvplanar (5-15 kn) och kör inte längre tider med full gas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är kanske 64 DC jag ska rikta in mig på. Förresten hur/var sitter topp-lanternan på Yamarin 64 DC?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag tycker också du skall sikta på 64DC, har haft min i en säsong nu och är helhöjd.

Topplanternan sätter man i aktern på en pinne när man behöver den.

 

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, men det är sjöegenskaperna som är viktigast för mig, utrymmen osv kommer i andra hand.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört snart 70 timmar med min 6420 -05 i sommar och jag är HELNÖJD!

Varit över bla till Finland i lite blåsigt väder.

Akterlanternan sitter höger bak - fästet syns på 2 bilder på Yamarins hemsida.

http://www.yamarin.com/Hem/Modelserie/Modellserie/DayCruiser/64DayCruiser/64DayCruiserextrabilder/tabid/1800/galleryid/47/mediaid/280/Default.aspx

Om du söker på Yamarin här på MG så står det en hel del om 6110, 6420 och 64 DC mfl.

Lycka till med båtlivet! :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra att du är nöjd! 64/6420 dc verkar va en bra båt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite Off topic, men alla ni som har 6420/64DC. Har ni kompressorkylbox och vilken i så fall (finns det någon som får plats). Har ni några bilder på arrangemanget?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen har vi ju Yamarin 6110, som verkar vara ett mellanting mellan dessa två? Den har ingen badplattform, nåt mer som skiljer förutom längden?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är i princip samma skrov och samma layout. 6110 har inte ståstolar, men det kan man ju uppgradera själv. Köp den dock inte med 115 HK, det är för lite


 
Köp ett ankarspel och avsaknaden av badplattform blir obetydlig! (om du nu inte idkar vattensporter ...). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaså, det blir för klent med 115? Det ska jag tänka på. Då blir det ju 150 hästar, borde gå undan rejält, över 40 kn?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket snygg, men spräcker tyvärr ekonomin...  smiley-surprised.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Saxat från från detta forum, om 59 DC:
 
Trevlig liten DC i enkelt utförande

Den omtalade Yamarin-kvaliten är i mina ögon rätt överdriven. Det finns det absolut nödvändigaste i båten, men inget mer. Den som vill ha ett vridstyvt skrov, komfort,kvalite och lite flärd i båten, skall nog se sig om efter något annat. På min båt lossnade relingslisten på två ställen. Bensintanken satt lös, när jag lossade durkluckan såg jag att tanken endast var fastknuten med spännband, kärringknutar var det som gällde... Armeringen av glasfibern är slarvigt utförd, efter genomlysning konstaterades att i de två bakre hörnen på båten, alltså där mycket krafter uppstår, saknades helt glasfiberarmering. Ruffluckan skramlar, de simpla beslagen förmår inte hålla luckan på plats. Beslag till kapellgarageluckan lossnat från skrovet, inte lätt att få dit ny på ett snygg sätt. Kladdiga sikaflexarbeten, fick tillbringa bra många timmar med att snygga till och ta bort det värsta. Skruvar idragna för hårt, tex i instrumentpanel, så plasten är deformerad. Listan kan göras mycket längre.... Åker numera fabriksny amerikansk DC, vilken enorm skillnad, kvaliten är oändligt större, både i tjockare/styvare skrov och detaljarbeten. Flertalet av US tillverkarna har ju numera ISO 9001:2000 -certifierning av kvaliten, vilket tex Yamarin saknar...

 

Hög och lite skuttig gång

Yamarinen går ju högt i vattnet och är därmed ytterst beroende av ytvattnet, vilket kan ge en ganska skuttig gång jämfört med tex lite tyngre inombordare. Låter mycket i skrovet vid slag och lite grövre sjö, plasten låter tunn
 
 
Jaha, det var ju inte så positiva omdömmen. Nån som inte håller med? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som en bitter US-körare som gärna hade haft en nordisk motsvarighet. Självklart finns det måndagsexemplar även hos Yamarin, även om de inte lär vara många, men faktum kvarstår att Yamarin prisas av båtpressen för god kvalite och mycket bra sjöegenskaper i stort sett oavsett vilken modell de testar! 59DC var till exempel testvinnare, precis som storasyster 64 och även 76DC slog sina kombatatenter i ett test jag har läst.

 

Om nu båten såg ut så där, varför accepterade han den då? Jag gör i alla fall alltid en noggrann besiktning i samband med nybåtsköp och säljaren får snällt rätta till allt jag upptäcker innan det blir tal om att erlägga hela köpesumman.

 

Nej som sagt, tjurig Baylineråkare med öga för Yamarin tror jag det där var :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev faktiskt lite förvånad över uttlåtandet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du ska ta det utlåtandet med en mycket stor nypa salt för den är definitivt inte representativ för Yamarin! Fel och missar kan ske hos alla tillverkare men bl.a. detaljarbetet liksom sjöegenskaperna är inte Yamarins sämsta sida direkt.

 

Den person som har sagt dessa ord vill nog bara ge igen för att det är så många som klankar ner på en del amerikanska båtar. Ett slags kompensations-gnäll tror jag och som inte är så mycket att bry sig om. Hade det varit många personer som har samma slags kritik och att det sker återkommande så bör man däremot nog fundera över om det kanske kan finnas en relevans i påståendet. Men tvärtom så är det mycket sällan denna typ av kritik hörs av Yamarin-ägare eller sådana som har haft en Yamarin.

 

Själv struntar jag fullkomligt i var båten är byggd eller vilket fabrikat den har. Bara den har hög kvalitet, bra sjöegenskaper, detaljarbete och en bra planlösning som passar mig. Och naturligtvis en hyfsad prislapp till vad man får. Oftast är det nordiska båtar som uppfyller min smak och krav men visst finns det andra nationaliter också som gör mycket bra båtar. Inte minst söderut.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej kanske lite Off topic men så här ser jag på Yamarin 59DC.

 

Jag har en 59dc med Yamaha 115 hk 4T, nyinköpt i somras.

Efter att ha varit ute ett antal svängar så kan man konstatera att sjöegenskaperna är suveräna. Jag var och åkte i norra Vättern för några veckor sedan, det blåste dryga 10 sekundmeter och vågorna gick höga, trots detta kände jag mig aldrig orolig. Båten gjorde som jag ville utan onödiga överraskningar, både i med och i motvind samt skvalpandes på sidan emot vågorna Fiskade kräftor.(det var faktiskt riktigt roligt att åka med båten när det blåste)

Jag har även åkt wakeboard och vattenskidor efter båten i sommar och det fungerar mycket bra.

Kabyssen är inte överdrivet stor, men det går bra för två vuxna att sova i samt att stuva undan ungarna i.

Detaljarbetet på båten är tillfredsställande men med reservation för lite för mycket sikaflex kladd.

Glidskenorna till kapellet är lite för klena, de har en tendens till att bukta ut lite när kapellet är nedfällt. Jag har även låtit fräsa nya glidbussningar i aluminium ”de som sitter i änden på kapellstaget och glider i kapellskenan då original gick sönder efter några upp och ner tagningar av kapellet.

 

Jag är helnöjd med båten, den har bra sjöegenskaper, är funktionsduglig och snygg. Jag ser redan fram emot att barnen ska växa upp så att jag blir tvungen att köpa en Yamarin 64dc.

 

//Gravis

 

 

Senast ändrad av gravis | 05 september 2007 | 19:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var väl knappast OT! Mycket värdefulla synpunkter/erfarenheter. Har du jämfört med nån ann båt i liknande storlek?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var har det kladdats med sikaflex?
 
Iofs, hellre för mycket SIKA än för lite! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst...Sikaflex är ju ett skydd och sådant ska man inte snåla in på!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har ingen DC att jämföra med då detta är min första. Jag har haft några styrpulpetare tidigare.

Jag kollade på en del båtar innan jag köpte min Yamarin. tex. Champion och flipper samt Bella i snarlik storleksklass men fastnade för Yamarin pga. att den känns så stor fast den är relativt liten, en sammanfattning är nog att samtliga ytor på båten är väldisponerade.

 

Ang sikaflex kladd så är det framförallt runt teak trappstegen upp till fördäck, samt runt baljan som man kan placera fötterna i när man kör.

Det är inte extremt kladdigt men tillräckligt mycket för att jag känner att det måste snyggas till under vintern.

 

Jag håller med, jag tar nog för mycket sikaflex en för lite om det är applicerat på rätt ställe och inte utdraget där det inte hör hemma.

//Gravis

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vet att vi båtägare/båtnytt gjort tester på både  59DC och 64DC deras omdömen har varit genomgående positiva, där sjöegenskaper och kvalite fått många lovord.

Har egentligen endast läst ett negativt omdöme om Yamarin (det som just refererades till här på mg).

59 dc kommer att fungera mycket bra för dig även i lite grövre sjö, drar ca 12-13 l/tim i 22 knops fart med 115 hk motor.

Det är säkert ännu bättre med 64 dc vad gäller plats och  sjöegenskaper. 

 Lycka till med båtköpet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Ska provköra båda, helt enkelt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda dessa kommer gå bättre än din 561a (som säkert också är en fin båt) på grund av de avsevärt mkt vassare skroven. Jag gissar att 561 är ganska stampig i lite motsjö? Men å andra sidan klarar du dig med relativt lite HK och åker säkert mycket billigt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det, vilken längd har 59 DC,egentligen? Jag har dett både 5.70 och 5.90 m. Vilket är rätt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Yamarin 59 DC är en stilfull och sportig daycruiser. Den stilfulla designen är besläktad med Yamarin 64 DC och som grund till de fenomenala köregenskaperna ligger det redan mycket väl omtyckta skrovet som även finns på Yamarin 58 BR. Båten är genomgångbar, och med hjälp av de säkra trapporna är även ombordstigning via fördäck väldigt lätt och behändigt. Mera skydd vid behov ger kapellet som finns att få som extra tillbehör.

 

Längd: 573cm

Bredd: 220cm

Vikt: 720cm

Godkänd för: 5 personer

Rek.motorstyrka: 80-115hk

Topphastighet: 38knop(Yamaha F115

 

Taget från en sida på nätet.

 

//Gravis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om jag är lycklig, nybliven ägare av en Ryds, så måste jag säga att Yamarin gör MYCKET trevliga båtar.... Tittad på 53BR under sommaren, och har faktiskt suttit och sneglat på några 59DC på blocket.... De är riktigt fina båtar - och 64DC, måste ju vara en dröm. Såg bara en vid grann-bryggan i somras, wow! Lycka till med valet, tror inte du blir missnöjd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...