Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Gäst Håkan

Vet någon något om ÖMO Båtar ??

Rekommendera Poster

Gäst Håkan

Jag köpte en Ömo 640 förra året.. Försöker nu ta reda på vart är denna båt byggd. Någon som vet något om dessa båtar ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att de byggdes i Ö-vik under mitten och slutet av -60talet för att upphöra någongång under början av 70talet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Roger

Tjena.Båten kommer från Leksand och byggdes där på Övermo varv.Därav namnet.Det gjordes även en mindre modell 495 typ HT också.Efter detta såldes formarna norrut tror jag.Ömo 640 blev sedan Ötnvik 660 om jag inte mins fel.Ömo 640 gjordes i flera utförande och både för drev och utombordare.Jag har haft 3 st själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik Pahlmgren

Hej Håkan Denna båt är byggd på Övermo Varv i Leksand. En väldigt bra och rymlig HT-Båt. Har haft en själv tillsammans med min far.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Håkan

Tack för Era svar.. Nu vet jag lite mer om båten... Är mas själv så det var ju lite kul med en båt från Dalarna.. ..Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Robert Jonasson

Hej det här va ju kul för det var nämligen min far och farbror som byggde dom på 70-talet.Det fanns 4 modeller Ömo nämligen 490,640,720,och 850 den senare heter numer Husky dane och tillverkades i Danmark.Hoppas du är nöjd med ditt köp för kvalitet det har du köpt i allafall :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Marie Adsten

Hej! Det är bl a min far som byggt denna båt. Det fanns ett varv som hette Övermo varv i Leksand. Det finns från 4,90 till 9,20 m långa båtar som de tillverkade varav Ömo 640 är en av dem. Jag vet dock inte mer detaljer kring båten och min far finns längre inte i livet dock min farbror som finns kvar i Leksand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bengt Emilsson

HEJ BÅTFANTAST ÖMO 640 är byggd av Övermo Båtvarv i LEKSAND. Jag äger själv en ÖMÖ 720, som eg. är samma båt som Din, men den har en 3 fots motorkasett bultad på aktern. Kasetten är lika bred som båten (nästan) och utgör en förlängning av hela skrovet. Kasetten är lägre än båten och bildar en badbrygga med motorbrunn för utombordare. I kasetten finns stvutrymme för bränsletankar, ankare m.m. På så vis är HELA båten invändigt disponibel som sittutrymme. Den går mycket mjukt och fint i sjön och kräver inga trimplan. Nästan helt plant gångläge i alla farter. Farter skall man kanske inte prata om eftersom min båt har en 70 hk Johnsson, och körs som deplacementbåt. 10 - 13 knop marschfart. Det har funnits tester i båtnytt, men jag kan inte nummret nu. Hör av Dig så kan Du få kopior. Har också broschyr på båten. Hälsningar BENGT

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Håkan

Hej Bengt.. Jo det vore jättekul och få kopior på båtnytt samt all annan information Ni har om båten.Speciellt om det finns bilder på hur inredningen såg ut i orginal. Är på väg upp til dalarna till helgen och har fakiskt tänkt åka förbi Övermo Varv och titta hur där ser ut.. För övrigt så har jag haft ett väldigt läckage i min båt.. Den har egentligen små läckt lite i 3 års tid men inget alvarligt(trodde jag!)..det slutade med att jag sågade upp durken invändigt och fann en gammal skada på 2 meter som har spruckit upp.. Och därmed så hade ÖMO'n kunnat bli en ubåt i den grova sjön vi har runt Marstrand. Men nu är i alla fall skadan fixad med epoxi in och utvändigt. (Tack NM System)..Men nu är den torr och fin.. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag är intresserad av Husky Dane och såg en annons avseende ÖMO 850, tydligen samma modell? Någon har nämnt att kvaliteten höjdes när danskarna tog över, kan det vara riktigt? Tacksam för information och tips.

mvh/corneliu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena har du fått info om båten ömo?om inte så kan du höra av dig till mig känner även dom som byggde båtarna i leksand

Mvh Kjell Pettersson i leksand

post-10006068-1394235825,0913_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag håller på med en artikel där Ömo 850/Husky Dane 85 ingår.

Vad jag själv inte har är en högupplöst bild som lämpar sig för tryck.

Så jag behöver en, som måste vara på minst 800x600 bildpunkter (för en liten bild i tryck), men helst mycket mer (för en lite större). Du kanske vill se din båt i en båttidning?

Vet du med dig att du har liggande en digital bild på denna båttyp, så undrar jag om du kan vara snäll och mejla mig den snarast. Den bör visa båten från sidan, eller kanske lite snett från sidan.

Min mejladress är LarsFje {snabel-a} gmail.com. (varför jag skriver så är för att spamrobotarna inte ska hitta min e-adress så lätt, annars så översköljs man ju med spam)
Telefonnumret är noll sju tre tre, trettioen tjugotvå noll sex.

Med vanliga halsningar

\ Lasse F

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...