Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Hans1

Mercury, vilka propellrar passar?

Rekommendera Poster

Motorn är en 80hk från -81. Vilka andra motorers propellrar kan jag använda? Yamaha-Suzuki-johnsson-osv.osv????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen ingen som har koll på det här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

köp till mercury då passar garanterat, har en extra liggande om som passar i stigning om din båt är något lättare än min pråm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu antar jag att din motor har en 1 tums propelleraxel med 15 splines på axeln och att avgastrumman är 4,25 tum i diameter.

Hondas proppar passar rakt av ifrån serien till 75-130 hk motorer. Honda använder Mercurys proppsystem.

Yamahas K-serie (60-130hk) proppar passar på axeln men det är möjligt att du får laborera med olika brickor och låsningar för att det ska passa. Mercury propp på Yamaha funkar nämligen bra om man även kör med Mercurys tryckbricka.

För Suzukis och Johnssons fyrtatktare (90-140hk) gäller samma som ovan, proppen passar men man får eventuellt labba med brickor och låsningar.

Proppar från Johnsson, Evinrude och Suzukis tvåtaktare passar inte då de bara har 13 splines på axeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för reservpropp?

Jag har en 17 alu nu och båten är en Utter 510HT. Jag skulle vilja prova en stålpropp men det är problem att göra det här uppe i lapphelvetet, ingen båtfirma eller så inom 25mils avstånd. Motorn varvar nu över 6000 vid fullt spett och ensam i båten så nog behöver jag en större propp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade en annons på en 19 Quicksilver Mirage passande Mercruiser men passar den till min då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett enkeltsätt att kolla vilka motorer som har samma nav är att kolla på propulse (den ställbara plastpropellern) vilka motorer som har samma propulse propp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det gör den inte. Miragen har 4,75 avgastrumma och är avsedd för drev och utombordare med stora växelhuset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog en bra indikation men ska nog inte tas som en 100% sanning i alla lägen. Tror att ProPulse-navet är lite mer universalt utformat än orginal-naven. Som jag skrev innan så en Mercury-propp på Yamaha kräver även Mercurys tryckbricka för att inte proppen ska ta i när det gäller 4,25 trummor. Enligt ProPulse använder de samma nav men det står inget om brickorna så jag antar att orginal-brickan används. Eller följer det med brickor när man köper en ProPuls?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...