Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
hlonn

2-takt 50hk som hostar till och dör.

Rekommendera Poster


Har en 85:ans Suzuki 50hp som har gått som tåget i min ägo, startar snällt och går finfint tråts åldern. Tills för någon vecka sedan efter en långtur ut till sandhamn och hem.

När vi kom tillbaks och skulle lägga till tvärdog den i friläge och överlever sedan dess inte på tomgång utan stannar efter en väldigt kort stund med en hostning. Möjligen fick vi in en del fukt i motorn under natten då vi låg uppdragna på strand med rätt starka vågor, men vet inte säkert, kåpan verkar ju hyggligt tät. Den gick dock hur fint som helst hela vägen hem, på tomgång, låga varv och full gas.

Sedan dess har den legat i hamn, men jag har varit där och kört på tommen och kollat lite, men inte vågat mig ut och maxat den ifall den dör och lägger av för gott, även om den tuffat på i friläge säkert en timme.

 

Den startar fortfarande snällt, och går ok med lite gas men hostar (typ var 5:e sekund eller så...) och släpper en redig brakare som bubblar upp under ytan, har man för lite gas stannar åbäket efter hostningen, gasar man på märks det lite mindre även om symptomet är kvar, motorn rycker till, saktar in och upp kommer bubblan.

Gasar man så mycket det bara går i friläge märks problemet knappt även om det säkert finns där. Vid något test-tillfälle har den tappat sugen och gått på halvfart men efter lite gaspådrag repar den sig. Olja verkar den suga i sig, svårt att säga hur mycket, men det går åt.

 

Började med att byta soppaslang och skaffade lite ny soppa och fräsh dunk utan nån skillnad, blåsan är hård och ingen skillnad när man hjälper till och pumpar. Har petat i lite k-sprit och kört ett tag.

Skruvade ur tändstiften (nya för säsongen) men som ändå var duktigt svarta, putsade upp dom utan märkbar skillnad på gången, skall peta i ett par sprillans och se om nåt händer, även om det knappast löser problemet på lång sikt.

 

 

Men, ni som kan, var börjar jag?

 

Svarta blöta stift = fet blandning? Fukt/lort i förgasarna? luftblandning?

 

Vad kan jag göra utan att plocka upp skorven?

Är långt ifrån nån mästermekare, men har manualer och vill gärna lösa problemet. Vore väldigt tacksam för input om nån vill ta sig tid att ge nåt tips till en oerfaren!
Tack! /Henrik 

 

Senast ändrad av hlonn | 03 september 2007 | 00:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En hostning/nysning är oftast beroende på för lite bränsle. Du borde kolla/rengöra förgasaren/förgasarna ordentligt så ska du se att problemen är borta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för svaret!

Tror du de svarta stiften bara en tillfällighet, eller beror på nåt annat, eller kan dom bli svarta av för lite soppa? (för liten mängd soppa = för stor mängd olja?).

Tyckte inte stiften som satt i förra säsongen (och som säkert satt i säsongen före det med...) såg så dumma ut jämfört med dom här som gått max 20 timmar.
 
/Henrik 

 

Senast ändrad av hlonn | 03 september 2007 | 01:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarta stift beror på för mycket bensin eller olja. Stiften hinner sällan och alldrig få färg efter tomgångskörning. Jag har kollat stiften på flera båtmotorer och dom flesta har fått för mycket bränsle på högfartsregistret så dom har jag bytt munstycken på. Äldre Mercury-motorerna verkar alltid gå för fett, men så tar dom ju en hel del soppa också, men dom går att få ordning på, blir dessutom ganska mycket piggare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Låter motsägelsefullt, Hostar = för lite soppa Svarta stift = för mycket soppa???

 

Om jag ska göra ren förgasarna, måste jag ta bort dom helt eller är det nån idé att först prova en genväg, typ CRC förgasarrengöring på sprayburk?

 

/Henrik

 

 

Senast ändrad av hlonn | 03 september 2007 | 12:00

 

Senast ändrad av hlonn | 03 september 2007 | 12:01

 

Senast ändrad av hlonn | 03 september 2007 | 12:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du läser inlägget en gång till så kanske du förstår. För lite soppa=hostar / lågfart,hinner inte färga stiften. För mycket soppa=svarta stift = den färgen som syns efter längre tids körning. Rengöra förgasarna blir bäst om man plockar lös och skruvar isär dom, men det KAN räcka med någon sorts dundermedel i bensinen. Jag föredrar att plocka lös dom och sen köra i lite rengöringsmedel då och då.

 

Senast ändrad av Hans1 | 03 september 2007 | 13:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...