Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
Byggnads

Självslående fock

Rekommendera Poster

Jag har för tanke att segla från Helsingborg till Stockholm,Göta kanal till Göteborg över till Skagen och följa danska Kusten hem, en stor del av denna tid kommer jag att ensamsegla. Jag har tänkt att köpa en Gennacker för enkel hantering vid lättare vindar och till det har jag en självslående fock, men om det blåser upp skulle det fungera att rulla in focken ett par varv men ändock självslående. Är här någon som har prövat och hur stod seglet? 

Carpe Diem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur seglet är sytt. Att sy ett självslående segel som går att rulla in är möjligt. Du får då göra ett skothorn som även när det är inrullat är i rätt linje. Men inget segel står bra när det är inrullat

Jag anser att det är mycket bättre att hitta andra lösningar reva storen eller vid mycket vind segla med bara storsegel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst fungerar det med självslående fock. Men börja alltid med att reva storen nnan du revar focken. Skaffa en gennacker på rulle för lätta vindar på ett peke. kolla Lundhs hemsida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är en båt som vanligtvis seglas med en stor genua skulle jag tro att den med självslående fock tål en hel del vind. Jag har i våras monterat dubbla förstag och skena för självslående fock på min Vagabond. Rullgenuan är på 40 kvadrat, focken är på drygt 20 kvadrat, den är av pistolhaksmodell som inte går att reva. Har varit ute i ganska hårda vindar med focken satt, ett rev i storen har räckt, två rev har blivit för mycket.

Med fock kan man släppa ut storen mycket mer i byarna än vid genuasegling, man får inte inslag på samma sätt.

För att få bra balans i hård vind ska du nog reva bak först, focken är redan revad så att säga. Har du focken på rulle kan du säkert i nödläge (storm?) rulla in en bit av den, eller hela. Sen är det väl läge för att ligga i hamn tills det lugnar sig.

Jag har i alla fall blivit förvånad hur mycket vind båten tål med x-focken satt. Är vinden byig kan man skota focken på ett vis och sen jobba enbart med storen och rodret, det blir så enormt mycket mer lättjobbat än när man seglar med genua. Med rullrevad genua tippar båten ikull, focken drar framåt mycket bättre.

Med X-fock, revad stor och VHF så du kan lyssna på kustvädret kommer du knappast att hamna i sånt väder att inte båten tål det. Vad är det för båt?

post-6890-1394235207,2825_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för alla inlägg Båten som jag har är en trubadur 32 masthead riggad storen är på 28 kvm genuan på 35 samt den självslående på 21kvm. Med tanke på att båten väger ca 5,5 ton är jag rädd för att båten känns lite trög med enbart focken när det blåser lite, det är därför jag kommer att köpa en gennacker. Är där någon som har erfarenhet av gransegels nya fock med stående latta?? eller någon annan segelmodell med lite ner yta i toppen.

Carpe Diem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har du ju en båt lite liknande min Vagabond. (Och den heter det jag är) Min stor är 26 kvadrat, focken ungf 20,6, vikten 5,7 ton, vattenlinjelängd 8,3 meter.

Jag har ju bara använt grejerna en sommar men jag vill nog ha 5, 6 m/sek för att jag ska sätta kutterstaget och focken. Ska man mot vinden räcker det förstås med betydligt mindre vind. Är det knixiga smala leder använder jag gärna focken i medvind också. I obekanta leder neråt Stockholm med mycket båtar tycker jag det känns osäkert med genuan som skymmer sikten så då kan jag gärna ta fartminskningen och segla fock även i medvind. Storen är ju så pass rejäl att det inte går alltför sakta i alla fall. Men tre av fyra seglingar gör jag på genuan. Har du ingen sån alls?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jodå jag har även en genua men skall jag segla ensam är det lite bökigt att byta segel. Det är därför jag tycker det skulle vara bekvämt med endast en fock och en genacker vid lättare vindar.

Carpe diem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har ju ett skapligt LYS på Trubaduren ser jag på Sailguide så du får nog skaplig fart med bara focken i de flesta lägen. Bekvämt som bara den.

Och det ska ju va gött å leva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen. Vidareförmedlar ett inlägg på Vagabondforumet ang fock, det är en annan Vagabondseglare som skriver, han seglar nästan jämt med focken fast han har även genua (enkelt förstag) Jag svarar lagom yrsligt på hans inlägg:

Vi har haft bekymmer med att twisten i kryssfocken blir alldeles för stor då man börjar att skota den utanför ändlägena på skenan för självslående. Detta inträffar alltså så fort man börjar att falla av från rena bidevind-bogar.

Jag har därför till i år:

1. Monterat ett block på var sida i relingslisten, i höjd med akterliket på focken.

2. Dragit varsitt skot från vinscharna i sittbrunnen till skäddan i halshornet via blocken.

3. Dragit det ensamma skotet till focken till en av fallvinscharna på rufftaket.

Detta för att kunna sugga ner halshornet med skoten till sittbrunnsvinscharna, och därigenom stänga/kontrollera övre delen av akterliket.

Efter en veckas segling med detta arrangemang kan jag bara konstatera att resultatet är alldeles lysande! Focken står mycket bättre och det känns nu att den utvecklar en helt annan kraft. Den har fått drag utmed hela förliket då man minskar ner twisten på detta sätt.

Jag kan varmt rekommendera alla med samma problem att prova på denna enkla lösning.

Hur långt ut går din selftackerskena? Min slutar i linje med vanten.

Tycker jag det drar för lite med focken så rullar jag ut genuan som sitter framför.

Hej !

Den självslående skenan går fram till i höjd med främre undervanten.

Jag kan meddela efter ytterligare tester, att även höjdtagningsförmågan vid bidevind har blivit något bättre i mellan till hård vind.

Jag antar att det beror på att farten ökat i detta register, då twisten i övre delen som bekant skall vara mindre vid högre vindhastigheter.

Jag vagnar in skotvagnen typ 30 cm från ytterläget när jag vill ha bäst höjd. I alla fall nbillar jag mig att jag tar bättre höjd då än med vagnen längst ut.

En snubbe i klubben med en Linjett 32 med selftackerskena har fasta flyttbara ändläges-stoppar på skenan. Men han använder aldrig dem, släpper ut focken längst ut jämt för bästa VMG. Det säger väl inget om Vagabond, men ändå...

Ännu mera nöje, Håkan.

Vagabond nr 61 Hannele.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...