Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Biffen

Glapp i drevet + vibrationer , MerC Alpha one

Rekommendera Poster

Hallå,

min Flipper 640 med MerCruiser 4,3LX/Alpha One ligger på land och drevet är avplockat. När jag kände på ingående axel noterade jag ett oväntat stort glapp, jag kan säkert vrida axeln 2-3 cm av varvet innan jag får motstånd. Det känns som om det är duktigt slitet i kuggarna i överhuset. Det har varit en hel del transmissionsljud från drevet, nästan som det bore rakskurna drev. Kanske har ett samband...

Kan ett för stort spel i överhuset ge mycket transmissionsljud? Hade för mig att det lär mer om det var för tight shimsat.

Jag har även haft vibrationer i båten, både i friläge och med växel i. Tydligare vid fulla rattutslag. Stödlagret känns bra så det lutar åt drivknutarna. Finns det något annat som kan ställa till det?

Någon som haft problem med medbringaren på svänhjulet som kan berätta hut det upplevs i båten? Kan den komma på sniskan och orsaka vibrationer? Splinesen ser helt oskadade ut på drivaxeln så det verkar som allt är rätt inlinjerat i alla fall.

Tacksam för alla erfarenheter och tips!!

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle satsa på drivknutarna, men är inte hundra

har haft samma problem på en tidigare båt och då löste det sig med att byta drivknutarna

/LF 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Öppna locket uppe på drevets överhus så ser du kuggarna rakt ner där... Sitter bara en o-ring där så det är lätt (och billigt) att sätta ihop igen.. Man KAN oxå lura sej på det där med glapp.. Om man vrider axeln framåt och bakåt så är det ibland impellerns motstånd man känner efter ett par tre centimeter när gummibladen byter riktning, så vrid inte för mycket för impellern gillar inte det.. Vad är det för årsmodell på båten? Tänkte mest på vilken modell av ryckutjämnare/medbringare du kan tänkas ha...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten och drevet är från 1990, jag bytte motor förra året men kommer faktiskt inte ihåg vilken typ av ryckdämpare/koppling som satt på.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...