Minego 13 Postad 2 September , 2007 Någon som vet/har elschema över hur laddningslampan är kopplad till tändninglås på VP 131 D B23 motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gren 0 Postad 2 September , 2007 Om jag inte är helt ute och cyklar så ska laddlampan få från tändningslåset, - går till generatorn, tror det brukar vara märkt D på generatorn där kabeln ska anslutas. Mvh Gren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 3 September , 2007 från tändningslås till lampan från lampan till generatorn, dvs strömmen till generatorn skall gå igenom lampan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 3 September , 2007 Från tändningslåsets nr 75 till en laddningslampa därifrån till generatorns D . mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 3 September , 2007 jag tor du kan hitta rätt bra beskrivningar på Volvopentas hemsida, under rubriken äldre motorer kolla där har du tur finner du kopplingsschema Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 3 September , 2007 Tack för svaren, hittade till slut avklippta kabeln D i härvan under instrumentpanelen. Kabeln vid generatorn D har vad jag kan se motstånd el dyl, 2 st tom, får bara ström om jag tar bort det ena av dem.ett värkar vara trasigt när vi mäter..? Skall det vara 2 st? Vad kan hända om jag tar bort ett av dem? Är det kanske trasiga motståndet eller vad det är som gör att laddningen inte startar direkt utan gaspådrag! Funkar utan lampan men måste gasa upp i varv för att laddningen skall bli riktig....läst att lampan är triggern för att starta laddningen direkt eller är det något galet med generatorn? ( El är inte kul!!!!!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gren 0 Postad 3 September , 2007 Jo det stämmer att lampan är triggern utan den så fungerar det inte, jag har aldrig hört att det ska sitta motstånd på D men det kanske är tänkt att de ska ersätta lampan alt. att det sitter en lysdiod i stället för laddlampa ? Om det sitter en vanlig glödlampa skulle jag plocka bort motstånden och testa... Mvh Gren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 3 September , 2007 Tackar...kollar imorgon med att ta bort trasiga delen o kopplar in nyköpta lampan så får jag se vad som händer. Lampan är inte en vanlig glödlampa utan typ instrumentbelysning.....är lödd på kablarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 4 September , 2007 Men annars att laddningen inte startar förrän man varvat upp motorn lite är ganska vanligt, så det behöver du nog inte bekymra dig över. Beroende på hur mycket du behöver varva förstås, men är det jättemycket är det nog mera så att du har fel remskiva på generatorn. Motstånden är antagligen för att ersätta lampan, antingen för att den är trasig (dumt att inte byta i stället) eller för att man har haft en diod i stället. Som föregående sa, ta bort motstånden och byt lampa och testa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 4 September , 2007 Hej För att en generator skall kunna börja ladda måste rotorn ha ett magnetfält att snurra i, detta magnetfält genereras av ström i fältlindningen(statorn) Genom att koppla ena änden till plus (vanligen märkt D på generatorn)och andra änden till minus (fastlödd i generatorns gods)skapas en kortslutning som genererar ett magnetfält. För att en sådan kortslutning inte skall bränna upp lindningen i statorn sätter man en förbrukare, en lampa eller ett motstånd på pluskabeln till statorn. laddningslampan får då plus från batteriet (via tändningsnyckeln) och minus från generatorlindningen som är gjordad i andra änden. När sedan statorn börjar snurra i magnetfältet börjar den att ge ström i stället och då ger startorn plus i kabeln till lampan och minus i godset vidare till motorblocket, nu får lampan plus från bägge håll (både från generatorn och tändningslåset och då slocknar den. Därför vet man att så länge lampan är slocken så ger generatorn ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 4 September , 2007 Finns mig veterligen inte en generator som man kan skada fältlindningen (DF/D ) på genom att ansluta direkt från batteriet, lindningens interna resistans är by-design såpass hög att det inte kan bli så varmt att den skadas. Generatorn blir givetvis rätt så trög att dra runt med full fältström, men det är ju som det ska vara. Laddlampan i en konventionell växelströmsgenerator är till för att: 1) ge en visuell indikation att laddning INTE sker (lampan lyser). 2) Strömmen genom lampan går vidare igenom fältlindningen (D )och skapar det magnetfält som så fort generatorn snurrar genererar den riktiga laddningsströmmen (B ). 3)När väl laddningen startat så avger generatorn en spänning på D (samma anslutning som laddlampan sitter ansluten på) som snabbt stiger till samma eller högre spänning än vad lampan har..då slocknar lampan (samma spänning/ingen skillnad mellan lampans två poler = ingen ström flyter = inget ljus). Lampan kan mycket väl ersättas med en resistor om man inte behöver visuell indikation, eller om man vill ersätta lampan med en watt-mässigt klenare lampa eller en lysdiod så lägger man en resistor parallellt med lampan som ersätter skillnaden i fluten ström mellan den nya indikatorn och den gamla lampan. Lysdioden (eller lågwattslampan) kan j inte förse D med tillräcklig ström för att bygga upp ett tillräckligt starkt magnetfält för att starta laddningen, så därför kopplar man ett motstånd parallellt för att säkerställa att strömmen är stor nog för att starta förloppet. Att man måste varva upp motorn en bit för att laddningen ska starta/magnetfältet ha uppnått tillräcklig styrka är inget ovanligt eller konstigt, om man vet hur det (generatorn/regulatorn) funkar faller det sig rätt naturligt faktiskt. Man kan dock oftast så snart laddningen startat dra ner varvtalet på tomgång igen och fortfarande ha laddning (om än med begränsad/låg strömstyrka). Senast ändrad av Gunnar_ | 04 september 2007 | 20:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 4 September , 2007 Kan någon med en enkel skiss visa hur det skall kopplas? Blir inte klok på Volvos eget elschema över motorn. Vårt försök idag gick inte bra.....tändningslås beteckn i, s och nåt mer . generator röd, svart o tampen med 2 motstånd D ?(måste kolla bättre,) vilket var helt bortkopplat när vi mätte. Kopplade in bortkopplade mot generator utan motstånden o strömmen mot tändningslås röd anslutning. Om Ni förstår vad jag menar!!!Lyser hela tiden...kopplas mot startmotor.... motorn fortsatte att gå trots att vi stänger av tändningen. laddar ungf 14.5 sen upp till 15,5 innan vi stänger av bryter strömmen vid tändningslåset Suck! Letar nu efter någon som vet...hur det skall vara. Suck!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 5 September , 2007 Om jag fattat saken rätt heter den enligt Volvos nomenklatur AQ131D ? Tankade ner manualen: http://ownersmanuals.penta.volvo.se/ViewFileFrame.aspx?n=172183&r=2006-02-16-15-44-21&t=PDF&a=7746283&p=T403&d=Owners Publication&s=20702382 och visst är elschemat obegripligt.. Men vad jag kan utröna så finns det ingen laddlampa alls i original, bara en voltmeter ? Det sitter vad jag fattar 2 motstånd från tändningslåsets utgång i (ignition = tändning på), ett går till generatorns D (det är det intressanta) och ett är ett förkopplingsmotstånd som går till tändspolens . Generatorn verkar ha integrerad regulator (alltså, enklast tänkbara bilmodel). Om så är fallet då kopplar man: Från tändningslåsets utgång I till laddlampans ena pol, andra polen till generatorns D . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 5 September , 2007 Och visst är elschemat obegripligt.. Tack Gunnar för den kommentaren, den värmde!!!!!Får börja med att kolla upp om dom motstånd Du anger finns. Motstånden jag nämner sitter närmast på generatorns D (kollas) o kabeln är avklippt, alltså ej inkopplad mot tändningslåset. Har för mig att vi kopplade som Du beskriver (I ), men att lampan då lyste hela tiden? Testade med motstånden borttagna D . Varför då allt detta besvär med lampan, när det inte finns enl motorspec? Ser det som en extra säkerhet, missar jag voltmätaren så finns ju lampan som med ilsket rött sken talar om att något är riktigt galet...... o el är inte kul...men man lär sig ju alltid något!!! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser