Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Krumhultarn

Båt från helsingfors till stockholm

Rekommendera Poster

Hej, tänkte höra om det är ngn som har koll på hur jag kan få en
Flipper 640 från helsingfors till stockholm. Ett alternativ är att braka
över östersjön men efter som jag inte känner motorn så känns det kanske
inte helt försvarbart inför damen här hemma. Ett annat e med egen 80 trailer om jag hinner hitta och köpa ngn, men vilka kan man åka med, verkar inte matcha in på vikingline och siljas krav på bil med släp. Eller kan det finnas ngn frakt firma som kan tänkas göra det för vettig peng?
Stor tack på förhand då min hjärna börjar bli överhettad vid det här laget smiley-undecided.gif\ .

/Krumhultarn 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle nog köra över den på sjön, skaffa en försäkring som täcker bärgning, provkör båten några timmar utanför helsingfors och kontrollera att allt står rätt till med motor/båt. kör upp längs kusten till åbo kör sedan genom skärgården till fasta åland (som jag bor på, norra delen geta) bunkra här någonstans kolla väderutsikter och bännöver till stockholm, vill du pausa på åland så kan jag nog erbjuda soffa/dusch ett par dygn, men då hamnar du på att köra norr om åland, men då får du kortare väg på öppet hav.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det låter lite äventyrligt att dra över Östersjön med en båt man inte kört så mycket innan.

Skulle nog höra lite mer rederierna om man kan åka över med bil båtkärra på nått vis, vet inte men kan ju gå. Kärra ska la allt gå och hyra eller låna om du inte hinner hitta en egen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

är det helt nya grejor, eller begagnade? Om det är sprillans nytt hade jag, som någon föreslog tidigare, kört ett par timmar runt Helsingfors för att se att allt verkade okej. Sedan hade jag följt kusten upp mot Åbo. Väl där är det ju faktiskt möjligt att lägga sig bakom en Finlandsfärja på väg mot sverige :)

Men är det grejor med ett X antal år på nacken hade jag nog försökt fixa transport på annat sätt(visst, nya grejor kan också strula, men jag litar mer på nytt än gammalt!). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet en kille som tog över båten på trailer, en 7M HT, med vikingline. Man får dock betala lastbilspriser, men jag tror inte det är så blodigt. Ring 08-4524252 och kolla med dom.

Köra över båten skulle inte jag va så sugen på, men jag klassas nog fortfarande som landkrabba tror jag =)

Senast ändrad av slproject | 02 september 2007 | 19:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir jätte impad av hur aktiva och hjälpsamma ni är här på forumet, den är begagnad, och jag har tänkt köpa den där så jag har inte ngn egen historia på motorn utan får lita på säljarn, men kommer ta med en utombords-mekar-kunnig kompis som jobbat på varv tidigare även om det blir trailer transport, och han får allt åka med om det blir färd över östersjön oxå. =)

Hur är det med lastbils transport över då? Ngn som vet vart man kan vända sig för att höra efter?

en tacksam

/Krumhultarn

Senast ändrad av Krumhultarn | 02 september 2007 | 19:50

Senast ändrad av Krumhultarn | 02 september 2007 | 19:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du bestämt dig för färja och kan tänka dig att åka till Åbo för att därifrån åka bil... skippa Vikingline och Silja. De är svindyra. Man kan åka billigt med Seawind. Dock så kräver det en övernattning i Finland då Seawind just sålt en av sina båtar och därför inte har någon skytteltrafik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte känner dig helt hundra på att köra båten så skall du inte göra det. Vädret kan så här års vara väldigt dåligt och det är ingen kul att åka över Östersjön då.

Ring Viking Line och fråga. Skulle tro att du får betala samma pris som det kostar att ta en husvagn med båten. Lastbilar betalar per meter, så det borde inte vara några problem att få med ett båtsläp.

Själv hämtade jag min båt i Finland med lastbil. Det gick på 10.000 kr för biljetterna. Min dyrast kryssning någonsin.

Senast ändrad av Diesel_Pelle | 02 september 2007 | 23:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smidy: Stort tack för erbjudandet, men jag önskar få det av klarat från fre-sön så det blir till att tuffa på.

BMoon: Lutar lite åt kärra just nu, skulle iaf vilja ha en för att kunna traila ner till västkusten och se sig om där nere ngt år. alt lastbil från finland.

Yammi: Haka på bakom färja från mariehamn har jag tänkt på oxå, läste om ngn som gjorde det för massa år sen för att få ner sin förbrukning. Listigt, hehe. Åbo och seawind e klart ett alternativ.

slproject: Ska ta och kolla upp vad dom kan tänkas vilja ha på viking för att ta ombord oss, begagnad motor är det som gör mig lite fundersam på att åka över, hade det varit segel så hade det kännts bättre vad det avser att ge sig över.

Diesel_Pelle: Och då var inte baren inräknad gissar jag :-)
det va mig en dyr resa det, hehe. Använde du frakt firma eller hade du möjlighet att arangera det själv?

Mången tack igen för svaren
/Krumhultarn 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ett billighets alternativ är eckerölinjen till åland, köra över ön till långnäs eller vårdö och åka med skärgårdsfärjorna till åbo, dock så krävs övernattning i skärgården för att få åka ändhamn-ändhamn, men det går att kringå om man är två, förare 1 bokar halva resan och förare 2 andra halvan. se http://www.alandstrafiken.ax/taxor07_1.htm . såg när jag sökte upp länken, att man får boka ändhamn-ändhamn, men det var betydligt dyrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annars kan du juh köpa två st 640HT och så ger du bort en till din mekkar kompis, då borde ju ngn av dem komma fram iaf?smiley-smile.gif\

Det där med viking Line låter annrs väldigt smart. Ett annat alternativ är väl att du åker med en poolare med hans båt över till Finland. Väl där kör ni hem era respektive båtar.

/Audi

P.S. Får man veta något mer om köpet, årsmodell, motor, utrustning?smiley-laughing.gif\ D.S.

Senast ändrad av AudiRS6 | 03 september 2007 | 17:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AudiRS6: Har mest legat och kollat om det dyker upp ngt, vill kunna slå till snabbt och få till ett avslut på affären så jag vill lösa transporten innan jag börjar förhandla =)

Men nu har det ev dykt upp ngt på hemma plan, så jag pausar lite med finnland iaf till nästa vecka. Men jag berättar hur det går när jag fortsätter. Tack till alla så länge.
En båt sucktande
/Krumhultarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla som svarat och tittat och kanske är nyfikna på vad det blidde av det.

Familjen blev med en Finnsport att börja vårt båt liv med. Inte utan att det känns lite skönt att slippa höst överfarten, den fanns på lagom avstånd från vår hemort. 2.gif\

Vill än engång tacka och är väldigt impad på aktivitet och hur snabbt ni alla svarade 21.gif\

En sjö sugen

/Krumhultarn

Senast ändrad av Krumhultarn | 05 september 2007 | 22:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...