Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
slproject

OMC V6 4,3L Varvar inte ur

Rekommendera Poster

Hej, har läst liknande frågor i forumet, fast inte hittat någon lösning.... Här är problemet:

 

Motorn går perfekt i friläge. När jag lägger i växel går den perfekt upp till 3500 - 4000 varv (beroende på sjögång och passagerare). Därefter stryper den sig själv. Varvet går ner, kan komma igång nån sekund igen och sedan ner igen. Enligt min kunskap (som är begränsad men hyffsad) så känns det som att den får för lite bensin eller för lite/mycket luft.

 

Har därför gjort rent luftfilter, bytt bränslefilter. Har även bytt tändstift, kollat fördelardosan, sladdar, slangar m.m.

 

Idag så provade jag att köra utan motorhuv & luftfilter, med samma resultat. Det jag däremot upptäckte var att exakt samtidigt som motorn börjar kärva så öppnar förgasaren spjällen (chokespjället var öppet hela tiden).

 

Har även undersökt förgasaren och jag tycker att det saknas något, hade förväntat mig lite fjädrar på armar m.m. (bifogar bilder) om nån ser något galet så hojta gärna till.

 

Bild på förgasaren ovanifrån: http://arnesson.nu/forgasare_ovanifran.JPG

 

Bild på förgasaren från sidan: http://arnesson.nu/forgasare_sidan.JPG

 

Motorn är en OMC 4,3L V6 från -87. (cheva block, samma som MC & VP det året)

 

Någon som har några tankar om detta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har några funderingar? Bortsett från förgasaren, några andra tips på åtgärder?

 

Har kollat backventilen efter tips från verkstan, men det fanns ingen... (bra/dåligt?). Slangar mellan filter och tank är hela & rena. Har hört något om vikter i fördelaren, men inte förstått det helt.

 

Har uppmärksammat att batteriet är inne på sista versen, kanske tom helt slut, men det borde inte kunna påverka eller? Laddningen fungerar som den ska och lämnar ca 15V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du skriver att förgasaren öppnar spjällen, menar du då dom två stora på sekundärsidan? Och samtidigt så tappar motorn orken just då? Om det är så är det nog ett samband där... Låter i så fall som om dom endera öppnar för tidigt (fast 3500-4000 varv låter ju ok), eller att de bara släpper in luft och inget bränsle.. När spjällen öppnar så lyfter de samtidigt upp bränslenålarna och jag har varit med om (på bilar med Rochesterförgasare) att nålarna (den ena eller båda) lossnat och sitter kvar i stängt läge.. Finns ju mer teorier som att soppapumpen inte är ok och inte orkar mata på bränsle på de de högre varvtalen... Mycke spekulationer men hoppas du har nån ledning av det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Var nere på eftermiddan idag och kollade lite igen... När spjällen öppnas så ser man bränsleflödet, och som det ser ut så kommer soppan stötvis. Ska det vara så eller ska det vara ett jämnt flöde?
Ska det vara ett jämnt flöde så känns det ju faktiskt som att pumpen börjar ge sig(?)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade du ner i förgasarhalsen då? Och såg bränslet komma stötvis I så fall ska det inte vara så.. Men om du menar att du öppnade och kollade flödet på bränsleledningen och har mekanisk pump, vilket jag tror du har på den årsmodellen, då ska det vara så.. Skriv mera exakt hur du kollat så finns det säkert hjälp att få här på forumet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ska du ha ett jämt flöde...Det sitter ett filter vid inloppet till förgasaren. Innanför den stora muttern (förskruvningen). Testa att ta bort det och se om det blir bättre.. I så fall bara att byta det.. Har nämligen råkat ut för det oxå på jänkarbilar och höll på bli galen innan jag kom på vad det var... Läge att kolla upp bränsletrycket från pumpen efter det... Annars låter det ju som det gamla hederliga skit i förgasarn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, kanon, ska kolla filter och pump. Är det sjysst så får jag väl riva förgasarn och kolla lite. Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst!!! Det var filtret vid inloppet till förgasaren. Tack så mycket för hjälpen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...