Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
ljud

Brett eller smalt skrov?

Rekommendera Poster

Var på flytande båtmässan idag och tittade. Kollade Flipper 666 och slogs av hur pass smal den är (2.30 m) för sin längd. Om man tar tex en Bella 620 med sina 2.45 m och 6.18 i längd, så upplevs den och är bredare fast kortare. Vad är fördelarna/nackdelarna med långa och smala skrov. Eller vad är fördelarna med breda skrov, förutom mer plats i tex sittbrunnen. Det rullar väl mer, samt blir mer rankt med ett smalare skrov?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett brett skrov känns alltid rymligare en ett långsmalt. Fördelarna med ett smalare/längre skrov är att det förmodligen (många fler faktorer än längd-bredd spelar in här) blir mer lättdrivet i sjön =bättre bränsle ekonomi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet av smala skorv är att dessa går bättre i sjön tar vågorna mjukare, men å andra sidan får du en rankare båt så mitt val faller på något mitt emellan, har haft e Uttern å den va bred men platt stampade sig genom hög sjö rejält har nu en sea ray som tar vågorna som en dröm.

/LF

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, just det! Jag glömde ju alla powerboats med förhållanden på 2.5 och 9 m. Där har man väl inte vägt in bränsleekonmi? Jag skulle ha gissat på att så länge en båt ska plana så är den väl mer ekonomisk om den har viss bredd och skär så mycket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge vi pratar om vanliga enskrovs motorbåtar, så tror jag att skrovets bottenvinkel (hur många grader lutning i bakkanten) och båtens vikt båda spelar större roll för sjöegenskaperna än bredden.

Djupare V-botten = tar vågor bättre, men kräver större motor för samma fart och drar därmed mer bensin. Dessutom rankare när båten ligger still eller går långsamt.

Plattare botten = planar lättare, ligger stadigare i vattnet. Men klarar vågor sämre.

Längre båt = Planar hyfsat stadigt så länge avståndet mellan vågorna är kortare än båtens vattenlinje. En längre båt klarar alltså havsvågor bättre. Men längre båt ger mer våt yta och drar därmed mer kraft från motorn. Ungefär samma effekt som om båten är tyngre.

Bredare och/eller högre båt = större innuti, men blir i de flesta fall samtidigt tyngre. Och många tycker nog att båten blir fulare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...