Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
seaspirit

Vad kommer efter båtkörkortet?

Rekommendera Poster

Nu när det så kallade båtkörkortet ska införas så att nästan alla kommer att behöva punga ut med mer pengar o tid som inte alltid finns..

I vissa fall är det bra för säkerheten. Vad blir efter det som staten kommer besluta? Alkolås på alla båtar? Då skaffar jag mig en segelbåt med nån liten snurra..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reg o Skatt misstänker jag. Sen så blir d båtbesiktning varje år, ingen slipper undan även seglare och roddbåtar ska reggas o skattas hehe.. Alkolås är en skälvklarhet i detta förmyndarsamhälle...

!!!MVH REXCO!!! Som tycker förslaget om körkort och resten av brötten är ÖKEN och d har d alltid varit. Men naiva båtägare tror sig veta att om d blir obligatoriskt körkort så löser sig alla problem. Lite Hakuna

Matata över d. Inga bekymmer hahaha vi har ju körkort på allt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ska man göra något radikalt för att förbättra sjösäkerhteten så vore nog hänglås på gylfen på fiskande gubber i småbåtar ett bättre förslag.

Större fritidsbåtar - är förutom när överklassungar lånar mor och fars båt på fyllan - sällan inblandade i några allvarligare olyckor.

Senast ändrad av Marrexxx | 02 september 2007 | 19:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag har t o m cykelkörkort...smiley-laughing.gif\

Har dock hängt med sen mellanstadiet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag tror de driver igenom det tidigare förslaget på verknings skatten dvs hur myckt miljön påfrestas och den föreslagan gångtidsmätaren liknade gamla diesel räknaren blir nästa stora utgiftspost för alla motordrivna båtägare, de fåtalet verkstäder som får monteringslicens kommer väl ta hutlöst betalt och har man ingen mätare då har myndigheten förverkning förbehåll. 

För 2-4 takt Digital. SPA godkänt instrument för gångtidmätning. Specialprogrammerad med flashräkning var 5 min. Avkänning via pulser från tändkabeln. 54x38x14 mm, vikt 28 g. -40 till 71 grader. Batterilivslängd upp till 15 år, plomberingsbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skatt betalar vi redan idag för båten. Drivmedelskatten är den samma som för bilar, så den lär inte bli annorlunda för fritidsbåtar. Om man inte ändra för fordon i övrigt.

Båten räknas in förmögenheten så den skall alltså tas med på deklarationen. Det som förmodligen kommer att bli skillnad på sikt är att man mer kommer att följa upp att folk verkligen skattar för det man har som förmögenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

glöm inte att båten kommer att räknas in även vid ansökan till tex bostadsbidrag, pensionärstillägg, rättsskydd, samt så klart hos Kfm som utmätningsbar egendom nu när båtarna kommer ut ur garderoben.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det man troligtvis kan vänta är någon form av förslag där båtägarna får ta kostnaderna för utryckningar och sjukhusvård för de som båtägare som drabbas. På land åkte vi ju på ett påslag på drygt 30 % på trafikförsäkringen.

Sjöräddningen och SSRS gör kanonjobb men hur kul är detta för dem

http://hd.se/hoganas/2007/08/10/sjoeraeddningen-faar-fixa/

Klippt från Trygg Hansas hemsida

Nästan alla drunknade har saknat flytväst. Köp en väst som du trivs i, så att du är säker på att du alltid kommer att ha den på dig

det är väl inte alltför långsökt att anta att ett lag om obligatorisk flytväst till sjöss kan komma så småningom. Det behövdes en lag för att ta på oss bilbältet

Fredrik skrev

Ja jag har t o m cykelkörkort...smiley-laughing.gif\

Har dock hängt med sen mellanstadiet!

Några år gammal statistik, tror inte siffrorna förändrats mycket

Av de cirka 3 500 cyklister med hjärnskakningar som hamnar på sjukhus varje år så har de flesta kört utan hjälm. Detta trots att risken för allvarliga hjärnskador, som till exempel blödningar i hjärnan, minskar med 60 till 70 procent med en hjälm. Om alla använde cykelhjälm skulle 40 procent av de dödade ha överlevt - med en ”besparing” inte bara av lidande utan också på 1,7 miljarder för samhället i kronor räknat.

Lagen om cykelhjälm är inte långt borta. Mycket pengar att spara för staten

Som man bäddar får man ligga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är jävligt trött på att betala skatt på skatt på allting.

Det lutar nog åt emigrering.

Klart att det kommer att bli båtskatt, båtregister, besiktning mm. mm Om man inför ett båtkörkort, vilket jag tror att puckona driver igenom.

Ta eran månadslön och kolla hur mycket skatt ni betalar.

Man blir mörkrädd!!!!!!!!!!!!!

Senast ändrad av BoatBruce | 02 september 2007 | 20:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet vad som gäller får körkortet, har kört båt i många år men tvingas jag nu ta kortet

Se på lönespecen att jag betalar MYCKET varje månad, skall den sista friheten tas bort...

LF 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är bra med båtkörkortet och även registrering av båtarna, förhoppningsvis kan premierna säknas på försäkringen då.

Husvagnar besiktigas varje år! Där kollar dom gasen osv... hur många gör det i sina båtar tror ni? vi har köpt båtar där dom aldrig har bytt en gasslang.... och då pratar vi om årsmodeller 1973 och 1976! tänk hur många sådana det finns ute....

Vi är förberedda på det här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man har ju redan idag reducerad försäkringspremie om man har nautisk kompetens. Skulle väl snarare tro att den reduktionen försvinner om nu alla anses ha nautisk kompetens i form av körkort.

Senast ändrad av batrookie | 03 september 2007 | 15:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo tjena du!!!!

Försäkringspremierna sänkas? No Way!!!

Huvudsaken till att försäkringarna är höga är stölderna.

Vi kommer att få betala så in i helvete mycket mer för våra båtar.

Senast ändrad av BoatBruce | 03 september 2007 | 15:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte mer på båtregistret. Då är det lättare att spåra upp försvunna båtar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför är båtägare så rädda för körkort och registrering av båtar?? En tanke som slog mig bara. Visst har vi ett högt skattetryck i Sverige men vi har det förbannat bra också. Fri skola, när vi blir sjuka behöver vi inte betala skyhöga läkarkostnader, vi har barnbidrag, vi har en väldigt generös föräldrarförsäkring så gnäll inte. Så Boat-Bruce är du så trött på höga skatter i Sverige flytta iväg då, så kanske du uppskattar det du har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läser tråden med spänning och har medvetet väntat med att skriva själv.  Ville se andras åsikter först.  Om jag börjar med trådstartarens tanke om alkolås så känns det väl inte som att det skulle behövas, eller?  Intill vår båtklubb ligger det en marina med restaurang.  Där kan man dagligen se folk som sitter och super och sedan tar båten därifrån.  Körkort på sjön är jag för och absolut en åldersgräns.  Båtregister, ja varför inte.  Det kanske skulle bli lite lugnare på sjön om folk vet om att de kan bli identifierade.  Förmögenhetsskatten är för övrigt avskaffad och det strider mot Svensk lag att beskatta lös egendom, och dit hör båtar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok båtregister?. Fan vad positivt om man hör till den lilla skaran som har svårt med ditt och mitt. Bara kolla upp vart en viss typ av båt hör hemma sedan åka iväg och reka och några dagar senare är båten borta.

Vist är det ok med kunskaper på sjön men hur blir det med sjöar som saknar sjöpolis, kustbevakning mm. Hmmm Kanske lite diskremering pga var i sverige man bor och tillgång på lagens långa arm. Kusten och Vänern, Kanske Vättern och med stor sannolikhet mälaren hör till dom vattendrag som man åker dit för olovligt brukande av båt, medans resten av sveriges sjöar är ganska riskfritt.

Ta en ny koll och kräv flytväst, brandsläckare, ev extramotor mm mm.

Blir bara så trött på Fredrik och alla geniala ider hans regering har som inte är genomtänkta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En registrering av båten hjälper inte ett skit emot stulna utombordare fölr d är det d hela handlar om.. Nu när d sitter 4-takts snurror på varenda jolle så kan man ju räkna ut med göken att d blir stöldbegärligt.

En ny 4-takt snurra runt 6hk kostar långt över 10 000kr och kan man så hitta en gratis så förstår du säkert vad d pekar .. så ditt ressonemang köper jag inte alls..

Om vi därimot pressade på tillverkarna av utombordare att chippa sina utomborare (finns redan idag tillverkare som gör detta) Då finns ju iaf en liten chans att Utombordaren återfinns och premierna går ner. Men som d är idag så kommer de bara att gå upp upp upp för er som kör utombordare modell dyr..

Så oavsett register så kommer ni ha mycket små chanser att både återfinna er stulna motor eller få sänkt premie.. Ang Nautisk kompetens sänkt premie etc så är d bara några 100ingar i sänkning och inga jättesummor d handlar om.. D räcker att sitta en timme tex å ringa runt till div försäkringsbolag så har d lönat sig d med.. D e ju inte alla som gör skilnad på Plugget och icke plugget så att säga.. Några erbjuder inte ens sänkning pga nautisk kompetens utan sätter premien lågt från början istället och vinnner på så vis kunder.. Så jag tror inte att d kommer att bli någon skilnad om alla har körkort eller inte..

D ända som hjälper är strängare straff och tätare kontroller, d går inte att införa massa lagar och regler utan att tänka på att d kanske inte efterlevs. Som d e nu tex så kommer nästan varenda smuggelnisse undan med ett parti utombordare. Dom flesta fylletrattar som är ute och lever rövare med båten ja dom klarar sig dom med. Fortkörarna som skiter i d mesta klarar sig oftast då d sällan eller aldrig finns någon som stoppar dom..

Samhället har blivigt så jävla slappt så man blir faan mörkrädd, d behövs någon som tar tag i d hela på allvar och inte bara försöker och snåla sig ifrån sanningen.. Buset på sjön blir vi inte av med, inte heller stölder hur många registreringar och körkort vi än tvingas ta.. D kommer inte bli bättre förens fler personer ser till att nuvarande lagar och regler efterlevs. För kan dom inte klara av att hantera nuläget hur ska d då bli om några år.

!!!MVH REXCO!!! Som tröttnat på snåleri åtgärder av denna sort!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du resonerar som en dundersosse!

Visst har vi bra sjuk och föräldraförsäkring, men tycker att det har väldigt lite med båtkörkort att göra.

Det bästa vore väl om klåpare ger fan i att köpa båt, så kanske vi slipper både körkort och båtskatt.

Båtskatt har dom ju lovat att det inte blir, men det vet man ju hur det blir med det.

Jag kan köpa att ett båtregister är bra på ett vis, vid stölder tex.

Men det kommer att kosta pengar tro mig och jag är grymt trött på alla skatter. Det slår alltid snett. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ännu ett bevis på att båtkörkort vore bra.

Du säger ju i ditt inlägg att det är okej att köra båt onykter. Smart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

å många va det som skrek. nu måste vi rösta bort såssarna så

vi slipper båtkörkort och register.

å vad blev det??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och detta skriver förmodligen någon som älskar att betala skatt mm. mm.

Kanon!!!21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej fra en Dansk der kör båt på en Svensk sjö

Vi har också båtkörkort i Danmark - men ingen båtskat

Jeg undrer mig over hvordan reglerne bliver for en Dansk båt der kör på en Svensk sjö??

Båtskat - nej Sverige kan icke få skat på en Dansk båt

Båtkörkort - skal jeg nu också tage et svensk båtkörkort eller accepterer man det Danske båtkörkort?

Senast ändrad av enn858 | 03 september 2007 | 20:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där har vi en intressant grej.

Måste Danskar, Norskar, Finnar och Tyskar mfl. Ta ett körkort som gäller i svenska vatten för att kunna färdas i sina båtar där?

Eller slipper dom detta med båtkörkort?

Jag menar vi vet ju inte vilken kompetens inom sjölivet dom har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Danskarna har ju redan körkort på sjön och Finland och Norge håller som vi på att införa båtkörkort så jag antar att deras kort även kommer att gälla i Sverige. För länder utan båtkörkort kommer det väl antagligen att krävas någon form av nautisk kompetens.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hörde att alla med dokumenterad båtvana skulle få körkortet i cornflakespaketet, om man säger. Som jag uppfattade det så har man kvitto på att man köpt båt tex 2003 så kvalar man automatiskt in. Detta är förstås en tolkning av mig och av det som jag hörde på radio i somras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske i alle får köre med et Dansk flagge på båten? da undgår i mange af de bureaukratiske problemer ?

Det Danske båtkörkort er en Nautisk praktisk og teoretisk examination - man kan ikke få den uten at bestå en examination det er det Danske Sjöfartsverk der eksaminerer og udsteder Båtkörkort.

Jeg håber bare at Sverige vil aceptere mit Danske båtkörkort - ellers får jeg tage et nyt i Sverige da jeg endast kör båt på Sommen (Sveriges vackreste sjö)

Om Sverige icke godtar et Dansk båtkörkort - så antager jeg at Danmark heller icke godtager dom Svenska = så kan Danskere icke köre båt i Sverige och Svenskere kan icke köre båt i Danmark  5.gif\

Senast ändrad av enn858 | 04 september 2007 | 16:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...