Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
larssonm

kapell uppe eller nere ?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Snart är det dags att ta upp båten :(

Har inte varit väder på flera veckor att åka ut på sjön här. runt 0grader på natten och 14 på dagen och blåsigt.

 

 

Men funderade på en sak, jag har alltid hört att man ska ha kapellet nerfällt på båten när man kör den på kärra, så inte vinden ska riva sönder det.

 

 

Vad säger ni om det ? ska kapellet vara nere eller uppe när den fraktas på trailer i 80km/h ?

 

 

Är det fint väder gör det inget om kapellet är nerfällt, men regnar det så vill jag helst inte ha massa vatten i båten.

 

 

Om kapellet är uppfällt och man öppnar luckan i bak (på kapellet) då kan luften som kommer in fram åka ut bak, då borde det väl inte vara någon fara för att gå sönder.. eller ?

 

(Ryds camping)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger ju sig självt att det rycker rätt redigt i kapellet om man ligger i 80-90-100 knyck. Ska man åka kortare sträckor kanske det inte spelar så stor roll, då kan man ju även ta det lite lugnare.

Men ska man avverka ett antal mil så skulle jag nog köra med det nedfält eller om det regnar dra en pressenning över istället.

 

Visst man kan ju öppna upp lite så det blåser igenom men regnar det så blåser det ju ofta också och då rycker ju vinden in frånm lite olika håll ihop med fartvinden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har trailat i 80 km/h med kapell uppe både på min gamla båt som var en HT och min nya som är en bowrider.

På den HT båt jag hade så satt kapellet fast med kraftiga kapellvred så risken att kapellet skulle flyga av var ganska liten. På min nya båt sitter kapellet fäst runt rutan med tryckknappar som inte sitter med samma kraft. Men numera har jag s k hamnkapell på min bowrider och det kan man traila med utan minsta problem då det bara är ett överdrag över sitttbrunnen i stort sett.

 

Visst sliter det lite på kapellet att åka med det uppfällt men enstaka resor om det inte är väldigt långt funkar det att ha uppfällt enl min erfarenhet.

Men får vinden tag i kapellet när du åker i 80 km/h så kan det ryckas av el slitas sönder men risken är trots allt ganska liten om kapellets alla fästpunkter är hela och fungerar samt kapellet inte gammalt och försvagat i tyget, sömmar, dragkedjor osv.

 

Men du behöver ju inte åka i 80 km/h, 60-70 kan kanske räcka.

 

Mvh

Bo

 

Senast ändrad av bossee | 02 september 2007 | 12:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min instruktionsbok står det max 30 knop.

Har kört runt 35-40 knop flera gånger utan problem.

Skulle jag köra en längre sträcka med bil - mer än nån km - i 60-80 km/h skulle jag ta ner det.

Tar också av det när jag ställer undan för vintern. :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten sak att tänka på är att 80km/h motsvarar nästan vindstyrkan för en storm. Kör man 110km/h med lite motvind så är det orkanstyrka. Så ifall kapellet är lite slappt och fångar vinden finns stor risk att något går sönder eller lossnar.

 

Glöm inte bort att det blir ganska turbulent bakom båten så öppnar du luckan bak utan genomströmning kommer det blåsa in i båten från det hållet.

 

Efter ha gjort liknande misstag kör jag utan kapell/pressening numer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej, tack för svaren!

 

Blir att köra med kapell nere o vara på den säkra sidan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...