Frestahallon 0 Postad 2 September , 2007 Någon som har en ide om vad som kan vara knas, fick inte upp mer laddning än 10-11 volt så jag lämna in generatorn för lite omvårdnad, dom bytte diverse grejer och körde den i bänken, så den skall vara ok.när jag satte tilbaka den så började den ladda ojämt 13-16v en stund och sedan hoppade den ner till nästan 11v igen och förblev där. Vad bör jag felsöka vidare på. Motorn är en omc 5,3 v8 och sitter i en Bayliner 2755. Tacksam för svar. Senast ändrad av Frestahallon | 02 september 2007 | 12:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 September , 2007 Laddningsregulatorn skulle nog vara nästa sak jag skulle styra blickarna mot. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 2 September , 2007 10-11 volt & sen ojämt 13-16v tycker jag tyder på ett kasst batteri. dom bytte diverse grejer vad då för diverse grejer ? Kasst batteri och/eller glappande kablar kan skada en undermålig generator. Har du inbyggd eller extern regulator ? Jag skulle kollat: Batteriet Kablarna/kabelskorna/kontakterna regulatorn Senast ändrad av Gunnar_ | 02 september 2007 | 18:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 2 September , 2007 hade samma symtom... 2 celler i den ena batteribanken kass, nytt batteri på garantin och allt är OK igen... RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zipper 0 Postad 2 September , 2007 byt båda batterierna är mitt tipps om du har identifierat problemet, annars dra det dåliga ur det nya båda vill vara fulladdade /LF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norton 1 Postad 2 September , 2007 Hej! Lustigt ang. ditt laddningsproblem Har själv samma problem i min båt, mitt problem är inte kablarna eller batterierna förbruknings batt nya sedan 2 veckor och startbatt sedan i våras. Så förmodligen är det laddningsregulatorn som är felet, ska låta verkstan undersöka det i morgon! Men var är det som kan göra så att laddningsregulatorn går sönder, när inget elektriskt har gjorts, bara åkt och i hamn legat på landström med CTEK-laddare 7000. Min båt är en diesel motor! Mvh // Tony Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frestahallon 0 Postad 4 Oktober , 2007 Problemet löst!!!!!!! Det var ena batteriet , det nya så klart, som var defekt. Nu funkar allt som det ska igen.JIPIIII!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser