FredrikW 0 Postad 2 September , 2007 När jag tittade närmare på de installationer som återförsäljaren gjort på min båt (Ryds 510 GTI), bl a montering dynsats och vattenskidstång, ser jag att inte en ända skruv är tätad med sikaflex!? Jag fick göra om allt. Inte ens bultarna till motorfästet är tätade. Däremot är allt som är monterat i fabrik tätat med sika. Jag förstår inte hur det kan slarvas så inom båtbranschen (jmf med bilbranschen). Nån annan som uppmärksammat detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 September , 2007 Hej, Problemet är att man förutsätter att såna här montage görs av proffs som vet vad som krävs. Att täta bulthål genom akterspegeln är ju så elimentärt att man inte ens kan skylla på glömska, det syns ju genom att bara titta att sånt saknas och glömmer man får man ju se till att göra om. A och O när man köper ny båt är att innan man betalar skall båten gås igenom från topp till tå att allt verkligen är utfört med den omsorg som kan krävas m h t exempelvis säkerhet, utseende, vattentätt osv. Så länge handlaren inte får betalt har man en press på honom att leverara fullgod vara. Helst skall ni ha en lista på ett papper med ev brister som skall rättas till innan leverans och betalning. Min erfarenhet är att en del i båtbranchen, i alla fall det jag kommit i kontakt med, ligger efter t ex bilbranhen när det gäller att utföra montage, reparationer osv på ett ändamålsenligt och snyggt sätt. När jag köpte ny båt 2003 så var en hel del amatörmässigt monterat (sånt som ej var monterat från fabrik) och jag fick göra om. Några saker gjorde de bra men nångra slarvade de med. Om jag nån gång skall köpa en ny båt igen kommer jag att montera tillbehör själv. Då kan jag i lugn och ro montera dels exakt där jag vill ha grejerna dels med den noggrannhet, tätning osv som jag jag kan bli nöjd med (och jag har då ingen annan att skylla på om det inte blir bra). På en mindre fritidsbåt är det ju inte så jättesvårt att montera kapell, bord, stolar, kompass, GPS osv. Att motorn, ratt, reglage, elsystem m m är monterat enl konstens alla regler på fabriken el av återförsäljaren får man hoppas, men inget att ta för givet tyvärr. /Bo Senast ändrad av bossee | 02 september 2007 | 13:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 2 September , 2007 Var köpte du båten? //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 2 September , 2007 Sorgligt men sant! Litar sällan på de arbeten som någon annan än jag själv gjort förrän jag synat dem. Är ju dock lite samma i bilbranchen. Lite inte på att folk gör det de ska eller på det sättet de bör. Oftast fungerar det och ingen klagar även om det är fel (vilket nog de flesta inte begriper). Litar sällan på service! Har en lite bekanta på bland annat Saab- o Volvoverkstäder och jag vet inte om jag skulle lämna bilen till dem frivilligt! Men sen är jag ju lite som jag är också... Köper man något nytt så kan man ju tycka att monteringen bör vara gjord enligt konstens alla regler men så är inte verkligheten. Folk gör det som är enkelt och bekvämt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 2 September , 2007 Innan saken är utredd så vill jag inte hänga ut handlaren - ska ta upp det på höstservicen. Det känns som om det slarvas extra mycket med båtar i prisintervallet 150-250 tkr, men vi köpare av dessa båtar är ju väldigt medvetna om vad vi vill ha och vad man kan förvänta sig av en sådan båt (som ändå kostar en hel del). Återförsäljaren som slarvar med sådana detaljer biter sig själv i svansen. Som kund går man till ett annat ställe nästa gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wackfelt 0 Postad 2 September , 2007 Jag har jobbat på ett större båt företag och kan intyga att de fuskas en hel del.Och man tröttnar på att göra allt halvfädrigt så jag drog igång eget istället Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser