Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
thalia

Nord80

Rekommendera Poster

Tycker att min Nord80 har svårt att ta ordentlig höjd på kryssen jämnfört med andra.Djupgående på 1.30-1.40.Undrar om någen har något bra tips för förbättring.Eller om någon känner till någon ombyggnad av kölen. tex.vinge?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Nord 80 och upplevde inte att den tog dålig höjd. Så jag tror inte att ditt problem med höjdtagning ligger hos kölen. Visserligen är kölen inte speciellt djup, snarare tvärtom, men det är ju en stor fördel när man söker hamnplats. Kölen är inte rundad undertill utan V-formad, detta gör en viss endskive-effekt som ökar effektiviteten, allt enligt Heinz-Jörgen Sass (boken Segelbåtens konstruktion). Jag tror snarare att du skall titta på dina segel. Om dom är gamla kan buken ha vandrat mot skterliket och då blir det varken fart eller höjd. Viktigt med Nord 80 är att man inte pinar höjd, för då tappar man både höjd och fart. Fall av lite och farten ökar och då kan man lova lite, men inte för mycket. Du kommer fortare mot målet om du inte pinar höjd utan låter det gå undan. Sätt dit skvallertrådar (telltales) i dina segel om du inte redan har och se till att dom står snyggt akterut och inte fladdrar. Tänk även på att skotpunkterna är viktiga, mast- och förlikssträckning är viktiga. Lösare i svag vind. Försök att inte kränga för mycket, och minska segelyta om det blåser småspik. Nord 80 seglar bra för sin storlek, men får inte behandlas som en skärgårdskryssare eller liknande. Jag har t.o.m. seglat ifrån en Albin express, men då blåste det rejält, men expressen hade på tok för mycket segelyta, hade han minskat segel hade han säkert seglat ifrån.

Hoppas att dom här tipsen kan ge något. Förresten hur länge har du haft båten?

/Karl-Magnus.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen,men tycker jag nog gjort det mesta av det du föreslår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...