TrollingToken 0 Postad 1 September , 2007 Jag har en Mariner 30ELO -93 som jag tycker ryker väl mycket på tomgång. Finns den någon som vet hur man ändrar oljeiblandningen från den separata oljetanken, är det knepigt eller är det något man vågar sig på att göra själv ? Har läst någonstans att det skall finnas två justeringar, en för tomgång och en för fullgas, stämmer det ? Var hittar man justeringen på min motor ? Alla tips välkomnas ! //TrollingToken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TrollingToken 0 Postad 2 September , 2007 Ingen som har några tips? Hur är det generellt med justering av oljeinblandning på 2-takts motorer med separat oljetan (VRO)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 September , 2007 Hej, Du kan prova att skruva på luftskruven (idle air screw). Tror jag hitta rätt bild på din förgasare på Ishopmarines hemsida. http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29&reqRdURL=reqFor=29~AND~req4Browse=1~AND~lvlCode=1~AND~isFromCMS=false~AND~hideAdd2CartButton=~AND~isStandAlone=~AND~is4CmsShop=~AND~reqln=Unknown~AND~reqem=Unknown~AND~reqph=Unknown~AND~pCode=A0000002~AND~path=MM~A0000002&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=&hideLinkOnPath=false&docId=&docName=&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown Nr 4 i bilden skall det vara. Skruva in = magrare blandning, skruva u = fetare blandning. Ändra 1/8 varv i taget om du vill prova dig fram men ha inte för snålt ställd för då kommer den att tveka vid gaspådrag. Mvh Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 2 September , 2007 Hej Trollingtoken! Tycker inte du ska skruva på motorns justeringar på måfå utan att veta var du är och vart du ska med skruvandet. Speciellt inte automatsmörjningen. Tycker du ska investera i en verkstadshandbok. Där står hur du justerar både tändning, förgasare och oljeinblandning. Dessutom kommer du att ha nytta av den vid framtida reparationer och underhållsjobb. Extremt välinvesterade pengar.. Hittade tyvärr inte just din motor hos vare sej Adlibris eller Bokus men den finns säkert och gör den inte det så brukar Mariner vara en Mercury eller Yamaha med annan färg och dekaler. Vet du vilken kan du ju köpa den istället. Ett annat tips är att du kör på syntetisk, biologiskt nedbrytbar utombordsolja. Kör själv på OKQ8´ s variant Bio Marin TT och min ryker betydligt mindre nu för bara 20 kr mer per liter än när jag körde på den billigare oljan. Ryktet säger oxå att det minskar ryket att köra på alkylatbensin men det har jag inte provat själv. Senast ändrad av jarb | 02 september 2007 | 15:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 2 September , 2007 Jag har en Mercury 75 ELPTO - 06:a, och den ryker knappt alls med Quicksilvers premium plus olja. Det är faktiskt rätt stor skillnad jämfört med en billigare olja. Dyrare, visst men det blir inte så många kronors skillnad på en säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser