Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
BMoon

Byta samtliga instrument, men hur koppla varvmätare?

Rekommendera Poster

Då jag har en rätt redig blandning av fabrikaten/utsendet på mina instrument i båten så funderar jag på att söka upp samtliga i likadant utförande.

1. Vill ha stora 80mm fart och varvtal och sedan små 52mm för klocka, spänning, oljetryck, oljetemp, vattentemp och tanknivå. Något förslag på lämplig serie med instrument man kan handla och gärna inköpsställe. Är ju sugen på VDO men kostar en slant. Även kollat en del på eBay men är ju oftast amerikanska enheter på dem.

2. På alla varvmätare jag kollat står det att man kopplar dem till W på generatorn. Men jag har då inget W på generatorn mig vetligen utan vill koppla in dem på tändspolen som jag alltid gjort. Hur fungerar det där, vad är W och varför?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

W är en utgång som finns på vissa växelströmsgeneratorer.

Den tas från en av de tre lindningarna före denna lindnings likriktardiod och levererar altså växelspänning, vars frekvens varierar med varvtalet på generatorn.

W är standard på generatorer för diselmotorer (finns ju ingen tändspole eller brytare på en diesel att mäta pulser på).

Varvräknare för bensinare har oftast en omkopplare för hur många cylindrar/tändstift motorn har, antal pulser/cylindrar = varv

post-22127-1394235206,88_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...