Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Nyborjare

yamaha 4-takt f-100 med förgasare , problem

Rekommendera Poster

Motorn går inte så bra som jag skulle vilja, när den är kall är den helt hopplös , går precis som om man tänker sig någon stryper och släpper bränsleflödet, ger man gas närmast dör den med små ryckningar kraftigt framåt då och då, har inte kört så mycket denna säsong men 2006 kom detta fenomen inte alls fram. Låter jag den gå 5 knop några minuter och sen drar på känns det som om man kört den ren för sen går den perfekt.

Har testat med en hel den K-sprit men verkar inte ha någon större effekt. misstänkte vatten i tanken, men eftersom den går efter ett tag så bör det väl inte vara det, tar tacksamt emot tips och förslag var man skall börja felsöka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har du provat med nya tändstift av rätt modell och korrekt gap?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Bosse ! det skall jag göra, verkar vara rätt tänkt, när dom blir varma försvinner det ! Jag hade iofs den på service hos båthandlare i våras men jag ser inte på kvittot om nya stift ingick.

Vet du om,var jag kan beställa nya på nätet ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Enl NGKs hemsida skall du ha dessa stift:

Yamaha F100  1999-2002   

NGK LFR5A-11 med gap 1,1 mm.

Nu vet jag inte var du bor men du skrev i ett inlägg om att du höll till i södra Öresund.

Yamaha Center i Helsingborg kanske ligger i närheten där du bor? De borde ha tändstift.

Men säkrast är troligen att ringa Marinshopen då de brukar ha mycket i lager (en av de största fördelarna att handla där). De säljer på postorder och beställer du på måndag har du stiften på onsdag med postförskott.

Tips: Jag brukar ha 4 st tändstift i båten som reserv tillsammans med div förstahjälpen verktyg som t ex tändstiftsnyckel. Har i och för sig aldrig behövt använda ett reservstift än (under 5 säsonger med nuvarande motor) men jag ger mig dän på att den dag jag inte har dem med så...

Jag har Yamaha F115.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Håller inte du till i Malmö?

Om så är fallet åk till Sparrholms på Sallerupsgatan, de har säkert dina stift.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skall köpa nya stift imorgon, men först en kanske dum fråga... spelar det någon roll hur bensinslangen ligger efter gummiblåsan ? någon gång har jag behövt pumpa lite för att den skall starta dvs den fick ingen bensin utan pumpning men oftast börjar motorn suga bränsle utan pumpning jag såg nu att jag lagt bensinslangen som en ögla dvs det kunde bildas något som påminner om ett vattenlås där bensinen i princip skulle kunna bli stående, sen luft resten, skulle detta kunna påverka bränsletillförseln innan motorn får igång suget av bränsle ordentligt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...