oneillsurf 0 Postad 1 September , 2007 Jag har precis installerat en stereo i min båt som är kopplad direkt till batteriet. Enda problemet är att huvudsäkringen i motorn går sönder varje gång jag använder stereon sammtidigt som jag tiltar eller försöker starta motorn. Förstår inte varför eftersom stereon inte är kopplad till några externa kablar utan direkt till batteripolerna. Kan det vara en idé och höja amereen på huvudsäkringen till 15 istället för 10. Känns lite klent med 10 för att både motorn och stereon skall kunna drivas. Vad skulle annars kunna vara problemet ?? Tack på förhand Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oneillsurf 0 Postad 1 September , 2007 Jag var nu nere vid båten igen och bytte huvudsäkringen och till min stora förvåning går säkringen sönder även om jag kopplat från stereon helt. Så kort sagt tilta ner motorn går bra men så fort jag vrider på nyckeln för att starta går säkringen .. vad är fel ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mike62 0 Postad 1 September , 2007 Hej !!Du bör nog kolla så du inte har kortslutning nånstans (Isolering på kablar,startmotor,tändningslås osv.) Sätt absolut inte i en större säkring , den är där för att skydda det eletriska mot just kortslutningar och överströmmar. Kan sluta med kasst batteri , uppbrända kablar,förstörda apparater och i värsta fall brand. Lycka till ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oneillsurf 0 Postad 1 September , 2007 Hur kollar jag om om jag fått kortslutning och hur åtgärdar jag felet i så fall ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mike62 0 Postad 1 September , 2007 Lite svårt att svara på , då jag inte vet hur ditt elsystem ser ut. Men bäst är att koppla bort batteriet och ohm-mäta (med en multimeter). Löser säkringen när du vrider till tändningen eller när du startar ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 September , 2007 Om du har ett normalt startbatteri så drar startmotorn bortåt 100 A när du startar. Så batteriet tål mera ström. Bara dina kablar fram till stereon är tillräckligt tjocka. När du tiltar eller startar motorn så dras det en massa ström ur batterier och späningen kan gå ner till en 9-10 V. Det kan vara så att stereon drar mera ström då för att kompensera den lägre spänningen. 10 A är inte så mycket, max effekt då är 12 V * 10 A = 120W I och för sig; eftersom spänningen hoppar upp och ner vid start av motorn så brukar jag koppla bort onödiga saker precis då, så inget går sönder. Så fungerar också bilar; när du vrider nyckeln till startläge så kopplas ofta ljus, radio etc bort. Ang säkringar finns en säkerhetsregel: Max 6 ampere per kvadratmillimeter på kabeln. Om kabeln är friligande och inte ihoprullad. Dvs 1.5 kvadrat = max 1,5*6 = max 9 A 2,5 kvadrat = 2,5 * 6 = max 15 A 10 kvadrat = max 60 A och så vidare, max ström är arean * 6 A Mer än så och det är risk att kabeln blir för varm och börjar brinna. Det här gäller oavsett spänning, 220V, 12 V eller så. Det är som sagt en säkerhetsregel. 6 A per kvadrat ger ganska stort spänningsfall om vi håller på med 12V-system i båt. Det är aldrig fel att sätta i så kort och tjock kabel man kan montera. T ex startmotorer drar en hisklig massa ampere, vi pratar typ 100 A eller mer. Om man då räknar ut kabelarean blir teoretiskt minsta kabel 100/6 = 17 kvadrat. Det är i och för sig brandsäkert, men man tappar en massa spänning mellan batteri och motor så det kan gå trögt att starta. Man ska ha betydligt tjockare kabel än så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 September , 2007 Generellt; går säkringen så har du en kortslutning eller för hög belastning. Prova att ha radion avstängd när du startar. Eller koppla ur den helt. Håller säkringen då så behöver du en större säkring. Ofta drar apparater hög ström första sekunden vid inkoppling, det måste säkringen klara. Motorn går att starta, antar jag? 10 eller 15 A måste vara säkringen till resten av båten, lanternor etc. Startmotorn drar 10 gånger mer och är ofta inte avsäkrad alls. Har du lanternorna igång när du startar? Lanternor radio kan gå över 10-15 A. Senast ändrad av Anders_St | 02 september 2007 | 09:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 September , 2007 Man följer kablarna från batteriet och använder ögonen. Kablar kan gnagas av och kortsluta. Eller släppa från skruvplintar och hamna på fel ställe. Det första misstänkta stället är den koppling man gjorde sist. Kommer plus och minus mot varandra någonstans där? En multimeter hjälper inte så mycket; den kan tala om att du har kortslutning men hjälper dig inte att hitta stället. Använd ögona istället. Se också tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=184028. Senast ändrad av Anders_St | 02 september 2007 | 09:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oneillsurf 0 Postad 2 September , 2007 Nu har jag någonstans att börja i alla fall. Det märkliga är att radion är helt bortkopplad men säkringen går fortfarande när jag vrider till tändningen. Alltså jag kommer aldrig sålångt att motorn försöker starta utan säkringen pajar direkt när jag försöker slå på tändningen. Lanternorna är inte på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dea_F23 0 Postad 2 September , 2007 Nu vet vi ju inte exakt var kortslutningen eller överbelastningen sker. Men visar det sig vara i något annat än motorelektroniken och den del av elsystemet som krävs för att starta motorn borde du nog överväga att koppla om dessa andra förbrukare så de tar ström direkt från batteriet via egna säkringar. Det är ju inte så kul att vara ute på sjön och sedan går inte motorn att starta pga till exempel fel i GPS:en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oneillsurf 0 Postad 2 September , 2007 Det har tidigare gått bra att starta motorn. Problemet uppkom efter installationen av stereon men nu när stereon är bortkopplad kan jag inte förstå varför problemet fortfrande består. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mike62 0 Postad 2 September , 2007 Då har du säkert kortslutning eller överslag, Kolla kablar från batteri fram till tändningslås och vidare.Finns där inga synliga fel är en multimeter ett alldeles utmärkt hjälpmedel att använda.Finns för några hundringar på Biltema och andra biltillbehörsföretag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oneillsurf 0 Postad 2 September , 2007 Problemet Fixat ! Det var två sladdar som inte används som hade råkat komma för nära varandra. Har nu isolerat dessa kablar. Tack för alla svar !. Desvärre har jag problem med motorn när den är på tongång . Skapar en ny tråd ang. detta. Tack /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser