Utterman 0 Postad 31 Augusti , 2007 Är på gång att köpa en begagnad Flipper 630 HT eventuellt. Ni som har en sådan är ni nöjda isf? Går den bra i sjön? Hur bra går en sådan med en 150hk 2-takt på? Är det skrovet betydligt bättre än föregångaren 640 HT? Har kikat på lite olika alternativ och de flesta har ju 115hk motor på, vilket jag tycker verkar vara lite på den båten. Vårat användningsområde är framför allt dagsturer med någon övernattning samt vattenskidor. Tacksam för lite åsikter! Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 September , 2007 Hej, Storleken och tyngden på båten i kombination med hyfsad V-form gör att båten kommer mer till sin rätt med ca 135-150 hk. Ju fler ni skall vara ombord och ju tystare ni vill åka i marshfart desto större anledning att välja en större motor. Snabbare upp i planing och troligen lägre förbrukning på marshfart är andra fördelar med en större motor. Om plånboken tillåter 150 hk 4-takt (el direktinsprutad 2-takt) skulle jag personligen välja det. Vanlig 2-takt med förgasare t ex 150 hk funkar i och för sig också bra men du får då nackdelarna med högre bränsleförbrukning, mer högljudd, osar mer bensin (speciellt i medvind), blåryker en del vid kallstart och startar kanske inte alltid på första nyckelvridningen. Med en större motor blir den också med all säkerhet mer attraktiv den dag du skall sälja båten. Du skriver att du skall åka vattensidor efter båten och då bör du ha mer än 115 hk på en 630 HT. 115 hk blir nog för klent egentligen på en Flipper 630 HT. Jag kan jämföra med min lilla Yamarin 5820/58BR som är 5,70 m, torrvikt 740 kg, som jag har 115 hk 4-takt på (Yamaha F115). På den storleken på båt är 115 hk lagom (men den är i och för sig godkänd för upp till 150 hk). Lycka till med motorvalet. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utterman 0 Postad 2 September , 2007 Är det någon som har erfarenhet vad det gäller HT-båtarna och dra in vatten i sittbrunnen bak. Den ser ju inte ut att vara självlänsande på Flipper 630 exempelvis. Tänker mer på när man badat eller åker vattenskidor och kommer upp i båten, rinner vattnet runt i brunnen eller finns det någon stans för det att ta vägen?? /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pontus_pf 3 Postad 29 April , 2010 Går det bra att köra wakeboard (och ring) med Flipper 630 HT, eller är den på gränsen till för stor? Jag hade tänkt använda båten ungefär som trådskaparen. Jag var först inne på en Yamarin 59 HT som är ett par år gammal (nya är dyra!), men har nu upptäckt denna flipper som verkar vara aningens bekvämare att övernatta med, men kanske på bekostnad av wakeboardåkningen? Jag tänker mig att det blir väldigt dyrt med en tyngre båt som även har mer hästar... Antar att Yamarinen är lite billigare att åka med i vanlig marschfart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 29 April , 2010 Det finns ett antal tester på 630 HT att ladda ner på flippermarins hemsida Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pontus_pf 3 Postad 15 Juni , 2010 Vi var 5st vuxna som provåkte en Flipper 630 HT med 115hk i helgen. 3st i soffan bak och 2st i stolarna. Den kom upp i planing rätt ok, även om det tog några sekunder. Gick lite fortare när nån gick fram... Läser man på länken nedan från Flippers hemsida så har de jämfört Flipper 630 HT 115hk vs 150hk. Hur ska man tolka detta?? 115hk drar mindre bensin i samtliga hastigheter, både för 2 och 4 pers! Ska man tolka det som att 115hk alltid är snålare, men 150hk tystare (lägre varvtal) och givetvis högre hastighet? http://www.flippermarin.se/UserFiles/Interboat/www.flippermarin.se/Documents/Flipper_motor_test_yamaha_2002.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jozz 0 Postad 13 November , 2010 tja! vi har en flipper 630 ht som nu ska bort eftersom jag fiska och den är inte en så bra fiske båt. vi är jätte nöjda med den (bortsett från fisket). vi tryckte på en 200hk yamaha 2-takt den går som ett spjut ca 45 knop och kör jätte bra i hård sjö. vi önskar ca 200 000 eftersom vi har renoverat den nya dynor, kapell, bottenmålad, polerad, ny servad motor mm. motor från -99 och båt från -93. mvh johannes (jozz) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luugen 0 Postad 14 November , 2010 Kanske är som på vår gamla bella 601HT. Där rinner vattnet ned i kölsvinet. Tycker inte heller att det kommer in speciellt mycket vatten i båten efter lite wakeboard åkande.Tömmer bara kölsvinnet på 1-2 hinkar vatten om året. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Esteve 0 Postad 14 November , 2010 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=259637 Denna tråd avhandlar en del kring Flipper 630 dc. Visserligen dc som sagt, men en ht torde fungera på samma sätt i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 14 November , 2010 Åtminstone nyare 630 HT har länspump och då gissar jag att den sitter i samma fördjupning i kölsvinet som på våran Flipper 666 HT. Självläns har nog inte många HT båtar om ens någon. Vi har inte fått in något vatten alls efter omdragning av tryckloggen som var felmonterad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser