Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
ervmad

Vässa en sickel??

Rekommendera Poster

Har blivit rekommenderad att sickla trät innombords. Det går hyfsat, men jag kommer inte igenom hela lack-lagret. När jag surfar runt och söker på sickel får man många träffar som alla pratar om hur bra det är att använda en vass sickel, men HUR VÄSSAR MEN DEN?? Tacksam för hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man använder ett sickelstål,eller så slipar man den med en enkelhuggen fil. Det kan behövas lite träning innan det blir riktigt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Bosse! Jag har alltså köpt ett sickelstål men önskar vässa det. Du nämner att detta görs med en fil. Kan du beskriva principen så gott du kan?? Sedan får jag väl försöka... /Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte så lätt att beskriva, men jag skall göra ett försök. Med sickelstål menade jag ett verktyg som ser ut som trekantig syl. Med den lägger man eggen så den blir svagt böjd . Med en enkelhuggen fil filar man eggen precis som man gör med en skrapa. Man lägger sickeln mot ett fast underlag och för filen 90 gr. över eggen med fasta tag åt ett håll. Ungefär så här: fila från dig hela eggen i ett tag, lyft och dra bak filen i luften, sätt i filen igen och fila. Det krävs lite öving. Min far är 70 år nu och en riktig fena på det, själv är jag drygt 40 och hoppas få kläm på det snart. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Johan

Hej du använder ett sickelstål den ser ut som en trekantsfil fast slät gjord av ett hårt stål.Med den pressar du och drar på kanten på sickelln så att kanterna viks ned. Du pressar alltså ut stålet i sickeln.Du slipar aldrig en sickel.

Häls:johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En slipsten ger repor men en fil ger ett blankt stål. Sickelns uppgift är att hyvla av tunna tunna lager av trä eller lack något som man med svårighet låter slipa fram. Sickling mellan lacklagren ger en slätare yta. Först så filas sickeln till önskad form därefter så drar man stålet som man då håller i 45o vinkel mot sickelkanten detta för att stuka ner den. Denna kant eller grad är den som skrapar. En sickel kan vara i många former beroende på hur dina lister ser ut. En kniv slipar och bryner fram eggen. På en sickel så bryter/stukar du fram den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Göran Eklund

Skaffa dej en elektrisk ,då är det som att skiva en ost med osthyvel. Skitlätt med andra ord. Annars så använder du en vanli fin fil, sicklar några gånger och drar ett tag med filen  och så håller du på .Sickeln i ena handen och filen i den andra.

Jag finns på Skupe

Hälsningar Vinylmastern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Ervmad!

Jag arbetar som möbelsnickare, och så här vässar vi en sickel på mitt arbete:

1. Jag spänner fast sickeln i ett bänkmonterat skruvstäd så att den sitter stadigt när jag ska fila. Jag undviker att spänna käften över sickelns kanter, då det kan ge onödiga märken.

2. Jag gör som bosse och använder en enkelhuggen fil (en fll med skåror i endast en riktning) som jag filar med ett par tre drag. Dragen görs i 90 grader med ett jämnt ganska kraftigt tryck hela vägen, och filens skåror ligger i vinkel mot sickelns längd.

Fila inte sickelns plansidor, bara kanterna!

3. Ett härdat stål, tex ryggen på en kniv, en tång el. dyl. pressas sedan mot sickelns kanter. Ett par drag mot var kant som du ska använda. Tanken är att sicken i geomskärning ska få en liten, liten krok som du skrapar bort lacken/trät med. Stålet håller du i 25-30 graders vinkel mot hur hu höll filen.

Du känner och hör när du drar rätt!

Lycka till, du fixar det! 

Även om det ibland räcker att pressa kanten med ett stål bör man absolut fila emellanåt. Då blir man av med alla eventuella småjack i stålet och får en ny fräsch kant att jobba med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör som Johan Bengtsson beskriver, har själv fått lära mig detta som lärling på ett Fartygsvarv 1965 , det var sickelstål och fil som gällde !, vidare så kan man efter ett tag när eggen har tappat bettet använda sickelstålet för att räta upp eggen till rätt vinkel,alltså först fil sedan lägga ned eggen ( graden ) med sickelstålet och skulle det visa sig att det är grader eller ojämnheter på eggen så får man bort dess genom att använda sickelstålets spets som man drar bakom den nedlagda eggen ömsom drar stålet på utsidan av eggen ,på så sätt kan man justera vinkeln på eggen ( skäret ). Sickelstålet  ser ut som en tre - kantsfil fast helt slät yta och med lätt rundade kanter och med en mycket fin spets.

Efter en del träning så går det säkert bra.

Skulle det tyckas att vara för mycket arbete med denna metod så kan man använda

Vinylmasters medod ( under förutsättning att det inte är så noga med resultatet !! )

Lycka Till !!.

Mvh. Inge A. Möbel & Inrednings - Snickare sen 1965.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej ervmad!
Du har fått många fina förklaringar så jag skall inte spä på.
Tänkte bara säga att i mitt yrke som orgelbyggare beöver jag ofta ha olika former på sickelstålet så jag har övergått till att bryta bitar av vanligt fönsterglas istället.
Suveränt enkelt och det är bara att slänga skärvorna sedan. Men akta fingrarna när du krossar glaset till lämpliga skärvor.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det visste jag inte!

Tack för fina tips. Mer såna yrkestips! De är ovärderliga för oss amatörer.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag hade träbåt så gorde jag som kalman använde glas.

Jag åkte till en glasmästare som skar till bitarna när en kant blev slö vände jag bara till näste sida obs det blir 8 sidor på varje bit bra och mycket billigare än att köpa stålsicklar ock dom som har blivit slöa är bara att slänga i glasholken

PS ta inte för tunt glas bara själv annvände jag glas från skylfönster DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...