Code24 0 Postad 31 Augusti , 2007 Hej på er, var ute och körde i lördags och gick på grund.Så nu ligger underdelen och min fina rostfria propeller på Mälarens botten.Tänkte sätta på ett nytt drev.Vet någon hur man kan kolla utväxlingen? Har en 25 fots powercruiser på ca 2,4 ton. Det är ett volvo penta SX cobra drev.Har någon ett till salu är jag intresserad.Överdelen sitter kvar på båten.//Regal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 31 Augusti , 2007 Tjena Har du ingen försäkring som täcker ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 31 Augusti , 2007 Men om du gick på grund? Då kan det väl inte ligga på så djupt vatten? Kanske propellern kan räddas om inte drevet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 31 Augusti , 2007 Latitud Longitud ? Vi är många som snurrar i Mälaren utan att ha något vettigt att göra. Någon kanske åtminstone hittar din propeller... Så att du kan få tillbaka den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kungsholmen 0 Postad 1 September , 2007 Finns det grynnor i mälaren??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janandersson 0 Postad 1 September , 2007 Jodå, Kungsholmen till exempel kan vara lurig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 1 September , 2007 Är Kungsholmen en grynna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 1 September , 2007 En stor otäcking ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 1 September , 2007 Hela Stockholm är ett förrädiskt skär som bör undvikas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 2 September , 2007 Hoppas att du har ett annat försäkrings bolag än vad jag har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Code24 0 Postad 2 September , 2007 Försäkringsbolag.... Har svenska sjö. Dom vill ha 35000:- i självrisk avskrivning på delarna relaterat till ålder. Om båten sjunker eller blir stulen så har man väl nytta av försäkringen. Vid en skada får man tyvärr bita i det JÄTTE sura äpplet.Tack gode gud för dubbla länspumpar (tror jag)Ta det försiktigt därute.// REGAL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteinarP 0 Postad 2 September , 2007 Har du ingen dyk-kompis som kan dyka efter drevet? Propellern måste ju vara värd ett antal lusentappar... Kan tänka mig att dykare tycker det är spännande att leta, och får dem betalning för det så blir det än mer intressant. Sedan återstår bara frågan om propellern är oskadd där den ligger? Lycka till! /Steinar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 2 September , 2007 ...byt bolag...det är ocker!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 3 September , 2007 Hur är det formulerat i vilkoren? Jag körde på grund i fjol, dock ej med drev, men proppen totalförstörd. Jag hade en i reserv så Svenska Sjö betalade lyft på varv och arbetet, jag använde min reservpropp och det kvittade dom mot självrisken (2000:-) så det kostade inte mig en krona. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jaww 2 Postad 3 September , 2007 Hej, jag håller med, byt bolag, råkade ut för samma sak för ett par år sedan, där både drev och propp gick åt fanders, rep. kostnad ca 50.000 moms. Det kostade mig 2.000.- i sj.risk. //Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 3 September , 2007 Måste vara ett jävligt dyrt drev, med tanke på att självrisken är 1%. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 3 September , 2007 Jag har båten försäkrad i Svenska Sjö. När jag tecknade den hade jag glömt att ange skrovnummret. Efter ett tag kom det ett brev där jag uppmanades att komplettera uppgifterna. Jag hade betalt premien och allt verkade lugnt tills jag läste 1.3 i villkoren. Då fick jag bråttom att skicka in skrovnummret 1.3 Båten är försäkrad då fullständiga erfordeliga grunduppgifter kommit Svensla Sjö tillhanda. Du skall också lämna de kompletterande uppgifter som Svenska Sjö efterfrågar. I avvaktan på fullständiga uppgifter är din båt tillsvidareförsäkrad, dock med en självrisk om 50% av skadebeloppet vid alla skador utom ansvar Senast ändrad av FinnSpeed | 03 september 2007 | 12:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Code24 0 Postad 3 September , 2007 När jag tecknade förs. så uppfattade jag det som att självrisken var 10% på skadebeloppet, INTE på försäkringssumman. Båten är försäkrad till 350 tkr. Därav 35000:- i självrisk.Det finns ett antal olika nivåer på försäkringen. Ska defenitivt byta försäkring nästa säsong. Mvh: Code24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 3 September , 2007 Om man tecknar en lågpremieförsäkring är självrisken 10% av försäkringsvärdet (framgår tydligt på deras hemsida) och detta är då ett medvetet val man gör för att halvera premien. Om du hade haft normalpremie hade din självrisk varit 3500kr, inte mycket att bråka om. Jag förmodar att andra bolag har liknande upplägg vad det gäller premie kontra självrisk. Vid dom jämförelser jag har gjort (normalpremie) har Svenska Sjö legat bra till premiemässigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 4 September , 2007 Har du hittat någon billigare och bättre försäkring då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 5 September , 2007 Man måste tänka sig för, och läsa vilkoren ordentligt innan man tecknar försäkring! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser