Yammi 0 Postad 20 September , 2007 Hej, har V6 Aero och den har väl samma markfrigång som vectorn? Hur som helst har jag inte upplevt några problem med markfrigången. Nu kommer den ju med 4wd så jag har faktiskt sneglat på bilbyte och i så fall till dieselmodellen med dubbelturbo. Har du bromsat släp? I så fall när du backade och överhettade kopplingen. Du är säker på att det inte var påskjutsbromsen som slog i och gjorde det jävulskt tungt för bilen? Min förra kärra var bromsad och slog gärna i bromsen. Så när jag backade upp på gården mm lät jag alltid 3 personer skjuta på kärran så att bromsen inte slog i (Vet inte om det var fel på den, ska väl gå att backa i lite motlut utan att den låser?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 20 September , 2007 Börjar faktiskt fundera på om det var så...men tycker att man borde märka en väldigt skillnad, borde ju gå skittungt då väl? Men min trailer är ganska ny (från 2002) en fogelsta bromsad modell 1308. Så jag tycker inte att den borde vara så kärv? V6 Aeron är nog samma markfrigång på. Största problemet är ju frontspoilern. Är också lite småsugen på Saaben med XWD...men då kanske utan Vector paket, kanske blir lite bättre markfrigång då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 20 September , 2007 Det går klart tyngre, men inte så att man reagerar på det om man inte vet exakt hur tungt det ska gå (inträffade bara för mig första gången jag använde släpet, sedan lärde jag av misstaget och beordrar alltid ut familjen som påskjutare :-)) Min trailer var från 2000. Det är högre markfrigång utan sportchassit, vet inte exakt hur mycket. Jag gissar dock att AWDn kommer att erbjudas med aktiv fjädring, vilket borde lösa problemet med markfrigång :-) Enligt ett motortest så är det i alla fall saftigt vrid i dieseln med dubble stressfläktar ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 20 September , 2007 Ju mer jag tänker på det detso mer övertygad blir att att det var just påskjutsbromsen som låg på! Men finns det ingen spärr för den? Måste ju gå att backa i uppförsbacke utan att ha påskjutare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 20 September , 2007 På min (C/O-släpet) fanns det ingen möjlighet att slå av funktionen, men jag håller med om att det absolut borde finnas. Nästa gång du backar, kolla om draget kryper ihop och om bromsvajern rör sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 20 September , 2007 Om man vill koppla bort trailerns påskjutsbroms så borde man väl kunna koppla bort den genom att bara koppla ur el-kablaget till bilens anslutning antar jag. Alltså el-kontakten mellan trailer och bil. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 20 September , 2007 På min förra kärra av modell 2000 var den mekanisk. När båten skjuter på tryckte den ihop en kolv kopplad till bromsvajern. Men det kanske är elektroniskt idag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 20 September , 2007 Nä, finns nog ingen trailer som har elektronisktstyrd påskjutsbroms. Det är ju dragstången som sköter den. När båten skjuter på som bromsar trailern. Däremot så har många nyare trailer/husvagnar o dyligt en sinnrik mekanisk konstruktion i naven som ska göra att det går att backa i uppförsbacke utan att den bromsar. Jag ringde precis Fogelsta för att ta reda på hur min trailer funkade. De skulle återkomma imorgon när deras kunniga person på detta var tillbaka. Skriver resultatet i tråden. Senast ändrad av batrookie | 20 september 2007 | 15:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 20 September , 2007 Jaha, å vad har ni för slags stenålders-kärror egentligen?? Jag har tom. en knapp på min trailer som gör att jag kan bottenspola min båt med den! Åsså har jag en annan knapp där det kommer svart kaffe i en mugghållare också när jag trycker på den.... Nä, jag skojar ju bara, men ni har ju rätt och det var ju bara jag som inte använde hjärnan den här gången...heller! Elkablaget går ju självklart bara till belysningen och naturligtvis sköts ju bromsen av att vikten skjuter på. Det är ju därför det heter Påskjutsbroms kom jag visst på he he! Ja....ibland är man visst ännu mer korkad än vad man redan är! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 20 September , 2007 Sorry - råkade hamna i fel tråd. Idag. Det räcker inte med en Opel Astra 2006 att dra upp en Y 6420 på en snäll och välsopad ramp. Kopplade en gammal liten Toyota framför Astran och drog med 2 bilar i 7 m så gick det sen galant. Sen låna jag en Saab 95 för att dra den i em till Aukt. verkstad för 100-timmarsservice och vinterkonservering på 150-hästaren. Får ta den STORA rengöringen efter motorservicen och innan den ska ställas i goa värmen över vintern. :-) Senast ändrad av PatricS | 20 september 2007 | 22:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser