Gå till innehåll
onsdag 30 oktober 2024
Ombo

Köp av DC

Rekommendera Poster

Hej därute, är helt ny i detta forum och söker info inför planerat köp av DC. Tittar just nu på lätt beg. Bella 620, Ryds 20 och några år äldre Yamarin. Budget är ca. 330ksek vilket även innefattar trailer och tillbehör. Vad skall jag tänka på? Fördelar och nackdelar med resp. båt? Inombordare el. utombordare? Andra förslag? Vi är 2vx 2b (3 & 7 år) och kommer mest att använda båten för dagsturer (i Vättern ffa.), vattenskidor och enstaka övernattningar. Tacksam för alla inspel och erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den storleken på båt kan ju vara i tyngsta laget om du ska ta upp den på trailer med vanlig bil.

 

Jag har ju snäppet mindre DC, Uttern D55. Känns som att gränsen går där någonstans med vanlig fwd bil iaf.

 

Senast ändrad av batrookie | 31 augusti 2007 | 09:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Har noterat att vissa säljs med trailer dock, vilka regler gäller egentligen? Jag skall egentligen bara transportera båten på vår och höst mellan båtplats och förvaringsställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag transporterar också bara båten vår och höst. Det är ju inte själva transporten som är problem med en drygt 6m DC, utan själva upptagningen. Men egentligen är det ju bara hösten när båten ska upp som det blir lite mer problematiskt. Då kan man ju kanske låna en mer lämpad bil.

 

Regler när det gäller trailer i den här storleken på båt är enkla. Vill du köra 80km/h så gäller bromsad och registrerad trailer. Räcker det med 30km/h kan du skaffa obromsad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan nog låna min gamle fars traktor för upptagning så det bör nog funka då.

 

Har tittat lite på Uttern D55. Är du nöjd och vad är fördelarna jmf. med de båtar jag nämnde ovan? (Föutom en något mer hanterlig storlek då... :-))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur du har båten så skulle jag väga in stöldrisken på motorn, även försäkringsvillkoren är mycket bättre för en inombordare. Sen känns det som om det är lättare att småfixa med en inombordare - inte lika kompakt.

Det är ju jättefina båtar du tittar på och du kommer säkert bli nöjd oavsett märke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, jag gjorde en schablonberäkning på försäkringen och noterade en kraftig skillnad i pris. Vilka DC-båtar i denna storlek finns med inombordare? (Förutom Ryds 20 DC då...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds 20 DC verkar uppfylla mina behov. Finns det några tester el. dyl eller personliga erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några direkta fördelar jämfört med de andra båtarna du tittat på tror jag inte finns. Är ju väldigt liknande båtar liksom förutom att D55:an är några decimeter kortare. Det jag verkligen gillar på D55:an är takfönstret fram till själva ruffen. Det gör att det blir väldigt ljust. Hur det ser ut på de andra båtarna du tittat på vet jag inte. Men kolla detta när du väljer båt. Gör mycket för trivseln när det är sovdags!

 

När det gäller inombordare så skulle jag aldrig välja det i en mindre båt som en D55. Detta av två skäl. Första för att det viktigaste stora styvutrymmet i aktern försvinner. Fattar inte var ägare till D55:or med inombordare gör av alla grejer man vill ha hyffsat lättåtkomliga, så som fendrar, ankare, kylsväska osv.

 

Andra skälet är uråldrig motor som väsnas och drar bensin. Tänker då på den 3.0 mercruiser som sitte i de flesta DC i den här storleken. Har en bekant som köpt en Ryds 18DC med denna motor i. Han är inte alls nöjd! Då pratar vi förståssinte om båten utan motorn. Han är så avis på mig när jag ljudlöst smyger in i olika hamnar när hans tuffar o ryker :-).

 

Men när det gäller de andra lite större båtarna du tittat på så har de kanske bättre och modernare inombordsmotorer? Dessutom har de kanske bättre stuvmöjligheter då de ju är lite större.

 

Försäkringen blir inte så jätteblodig på min D55 med 4-t utombordare  när man har nautisk kompetens och startspärr. Tror jag betalar precis straxt under 4000kr/år. Kanske är 1.5 ggr mer än för motsvarande båt med inombordare?

 

Senast ändrad av batrookie | 31 augusti 2007 | 10:42

 

Senast ändrad av batrookie | 31 augusti 2007 | 10:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Precis såna tips jag behöver eftersom de inte går att läsa i snygga broschyrer etc. Vilken motorstyrka är att föredra på D55:an alt. Bella 620?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D55:an ska definitivt ha 115hk tycker jag. Läste i ett test att den drar mindre bensin med 115 4-t än 90 4-t. Hur den blir om man går upp ett snäpp i motorstyrka vet jag inte. Men min med 115 gör 36knop som mest och marchar mjukt och bränslesnålt vid ca 24 knop.

 

Bella 620 borde nog ha snäppet större än 115 skulle jag gissa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera YAMARIN 6110 - 6420 - 64 DC!

Har själv min drömbåt - en 6420 -05 med 150 hk 4t gör 39-40 knop.

Försäkring dryga 6000 i SS - om den skulle göra 41 knop skulle försäkringen kosta 18000 i samma bolag. :-)

http://www.svenskasjo.se/index.asp

Med tex en Saab 95 kan man dra den med B-körkort.

Står en hel del om olika DC i MG - den som letar skall finna.

Yamarinen är praktisk och sjösäker och har BRA planlösning med mycket fina stuvutrymmen. Bif bild - i mittfacket bak i U-soffan har vi toaletten mm.

Lycka till i båtletandet. :-)

post-22148-1394235206,388_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser fantastiskt fin ut på bilderna. Skall bege mig till min lokala Yamarin-handlare i helgen och kika. Vad blir skillnaden i prestanda jmf. med en 115hkr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar du upp den där själv också med Saaben. Eller har du hjälp av något annat fordon då sen bara transporterar den med Saaben. Jag hr ju själv Saab fast 9-3 SS så blev lite nyfiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föreslår för det första att du lyfter blicken från de få svenska/finska varv du tittat på till resten av världen. Daycruisers finns hur många som helst. Gör en sökning på Blocket på daycruiser och lämpligt prisintervall så får du en aning om utbudet.
 
För det andra: Det är knappast så att en inombordare stjäl utrymme, ryker och låter illa, som någon påstod. Lika gärna kan man påstå att utombordaren med sin motorbrunn stjäl mer utrymme. Inombordaren sitter längst ner i kölsvinet vilket ger möjlighet att använda hela aktern för sol, bad och vattensport. Har man soldyna som motorhuv finns vanligen utrymme på sidorna om motorn att lasta ner massor av skräp i. Har man inte soldyna används utrymmet för sittplatser istället. Och väljer du en DC på 6-6,5 m har den ofta en tystgående VP/Merc V6 på 190-225 hk (vilken ryms inom din budget -- om du lyfter blicken vill säga). Det torde även vara en rejäl överdrift att påstå att Merc 3.0 låter illa. Det gör inte min i alla fall. Har Uttern kanske dåligt med ljudisolering? Och ryker gör den absolut inte.
 
Men sedan finns det andra för- och nackdelar med utom/inombordare, vilka grundligen har diskuterats ett flertal gånger här på MG. Tyngd, viktfördelning, förbrukning, estetik, teknisk finess, inköpspris, stöldbegärlighet/försäkring, servicebarhet, reservdelar etc etc. Det är väl bara att söka och läsa. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saaben klarar rampen om det inte är för kraftig lutning och om det är välsopat så det inte börjar slira. (var försiktig med kopplingen).

Vi har en bra LÅNGsluttande ramp på Gimonäs BK men även tillgång till traktor till en inte alltför dyr penning.

Helst skulle man vilja ha en Subaru eller liknande 4WD. :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mercruisern som jag refererade till satt som sagt i en Ryds 18DC. Tror inte den är dåligt isolerad. Men Mercruiser 3.0 som sitter i många mindre nya DC båtar konstruerades för ca 25-30år sen!!! Mycket har hänt sedan dess.

 

Påstod alltså INTE att utombordare generellt är bättre än inombordare. Så är själklart inte fallet. Men tycker att båten ska upp ett snäpp till i storlek jämfört med en D55 innan det finns plats för en inombordare.

 

I just Uttern D55 så försvinner hela akterutrymmet. Sen får kan ju ha en soldyna där som på många amerikanska båtar (extra utrustning vill jag minnnas). Men tror nog att de flesta av oss mer behöver stuvutrymme än solplatser i såna här mindre båtar.

 

Kommer man upp en meter till i storlek på båt alltså ca 6.5 meter så finns ju plats för både inombordare och stuvutrymme.

 

 

 

Senast ändrad av batrookie | 31 augusti 2007 | 14:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, jag vet ju inte hur en 55:a ser ut inuti. Men vad finns jämte motorn i inombordarvarianten? En rak fyra är ganska smal. Vanligen finns på sidorna något arrangemang med mellanvägg eller nät som gör utrymmena stuvbara. Men inte i 55:an?
 
Det här med utrymme för stuvning kontra sol, bad, vattensport får mig att tänka på dagsturer och enstaka övernattningar. Hur många övernattningar? 20? 10? 1-2? Ju färre det blir desto mer tveksamt är det att ha en tredjedel av båten till att förvara väskor i. Kanske hellre en helt öppen båt och ett tält de där två nätterna om året som ni faktiskt övernattar?
 
Jag drog för min egen del slutsatsen att risken för övernattningar var liten. Jag har inte ångrat valet men med den öppna båt (bowrider) jag därmed köpte har det ju förstås blivit en självuppfyllande profetia, till 100%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu brytt mig om att kolla själv (sorry). Det finns alltså en lucka back på Uttern D55/T55, alltså bakom ryggstödet. Vad kan man stoppa ner där? Kanske ingenting, det ser trångt ut (i alla fall om man även stoppat ner motorn där).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska sälja min efter en härlig säsong pga att jag vill ha ännu större. Har stortrivts med den och kan varmt rekommendera den. Mycket välplanderad och bra utrustad DC med hög kvalitét.

 

http://www.blocket.se/vi/13030962.htm?ca=16_s

 

Ring om du vill kolla in den för jag har bytesplaner pg rätt snart. Det är ju några veckor båtåkarhöst kvar.

 

Mvh

Sören Ahlbäck, 0708-256267

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du menar själva ryggstödet så är det kapellgaraget. Man fäller alltså upp ryggstödet och stoppar ner kapellet där. Ingen plats för annat, iaf inte i utombordarversionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nu gladeligen meddela att undertecknad blivit stolt ägare till en Yamarin 59 DC med en Yamaha F115. Premiärtur i lördags i kulingvindar (krabb insjö.....) vilket var helt fantastiskt. Ned och upp med trailer, inga problem och vilken båt i motvind. Tack alla för kloka råd som jag följt och bevakat via ett antal trådar i detta forum. Ses i Vättern till våren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ombo

 

Bra val och rätt motor. Yamahas 115 går kanonfint. Snabb, tyst, snål och luktfri. Kör själv med mercury 115 EFi -06 som bygger på exakt samma motor förutom riggen som kommer från mercury själva. Kanonmotor! Man drar i en 20 litersdunk sen kan man leka och gasa ett bra tag utan att knappt bränslemätaren rör sig :).

 

//Mac

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort grattis!

 

Vad är det för bil du har som fungerar bra med båten upp o ner? Börjar bli lite småtrött på min Saab nu :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använde min V70 Diesel på förhållandevis snäll ramp. Inga problem som sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batrookie,

 

vad har du för en Saab och på vad sätt är du trött på den? Jag hade tänkt att dra upp en 64DC från en relativt snäll ramp (blir ju först nästa sommar :( ) med vår Saab 93SS, men det kanske är för optimistiskt?

 

Förra båten vägde cirka 1000 kg med kärra och den var inga problem att få upp bara man såg till att ha tryck på framhjulen (=ha båten långt bak på kärran).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en 9-3 SS. En med så kallat Vecrtorpaket. Det innebär att den är ca 11cm hög på sitt lägsta ställe...det är lååågt. Skulle vilja ha en bil med lite bättre markfrigång. Sen är den ju fwd utan diffspärr vilket ju i praktiken innebär enhjulsdriven.

 

Sen som grädde på moset så överhettade jag kopplingen när jag skulle backa upp båten till marinan där servicen skulle göras. Jag slirar absolut inget onödigt och höll inte på särklilt länge. Känns som lite klen koppling.

 

Men tror att det är samma problem med alla nya bilar. En gammal 900 eller 240 hade nog inte kopplingen gett upp så lätt på :-)

 

Annars vid upptagningen så gör jag som du...låter båten vara lite längre bak på trailern. Så själva upptagningen gick bra i år på en snäll ramp med asfalt hela vägen. Rampen som jag tog upp vid förra året var grus en bit upp, där behövdes folk på framskärmarna för att få upp båten.

 

Men en 64DC väger ju en del mer...för att skona bilen borde du nog låna en lämpligare bil. Men jag skulle ju dock gissa på att det ändå går med Saaben om du vill.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...