Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
strandad

Vackraste kabinbåten?

Rekommendera Poster

Menar bestämt att min ovanliga RYSSÖ 30 är något av det vackraste man kan se. Gå in på min sjöbod, klicka på bilden så den syns i storformat.

P.S. Hur faen bär man sig åt för att bifoga en bild till sina inlägg?

Carl-Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är ju som baken......men Coronet har vackra linjer. Är väl lite partisk där

post-4082-1394235240,5313_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som nybliven Alfa 24-ägare måste jag väcka den här tråden efter 1,5 års dvala. Håller absolut med det inledande inlägget, Alfa:ns svepande linjer får de flesta andra att se ut som skåp i skuggan av hennes skönhet. Grymt nöjd med mitt köp, nu ska hon renoveras till forna tiders glans! Glad

Senast ändrad av libella | 29 mars 2009 | 10:59

Senast ändrad av libella | 29 mars 2009 | 11:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tycker också att coronet båtarna är vackra och lika partisk. Men på något sätt är det en viss känsla i en coronet, som jag inte känt i någon annan båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Camfred, Håller helt med ang Coronet, tittade lite i din sjöbod, har du båten i StAnna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägger in ett bidrag på våran Beo-Cabin-76

Volvo aqad-41 Konstruktör Harry Becker

post-15278-1394235839,4638_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att se en Beo-Cabin. Min engen kabinbåt är byggd på samma skrov.

Och givetvis tycker jag att den  är finast ;)

/Tony

post-24050-1394235839,5303_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nimbus nya 365 samt 335 kupé tycker jag är modernt snygga båda två.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Storebro 34 el storö 34 är favorit. Vacker och klassisk och vävårdad är den en möbel tycker jag.  Generellt är jag väldigt förtjust i dom gamla storebrobåtarna. Skulle jag dock välja en båt idag, oavsett priset skulle jag nog sätta Nordwest 390 el 420 som nummer ett. Helt enkelt för att det är en grymt bra båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maxxan: Har du varit inne i nya Storebro 435 commander? Även om Storebro i dag gör lite annorlunda båtar än Nordwest så måste jag säga att de har en atmosfär och den där no expenses spared känslan som Nordwest ännu inte riktigt har tycker jag. Nordwest är säkert lika välbyggda från grunden, men för mig är Storebro ytterligare lite vassare främst i inredningnssnickerierna men oxå helheten på något sätt. Storebro är väl fortfarande dyrare än Nordwest oxå, om jag inte har helt fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till en grym båt:) Jag gillar oxå Nordwest, men håller ändå Storebro högre för tillfället. Storebro har spottat upp sig rejält de senaste åren och är idag sverigebäst på den omtalade kvalitetskänslan tycker jag. Vilket även testet i senaste ViB talar för.

Nordwest tycker jag nästa har blivit så pretto och strävar efter perfektion i allt så att båtarna är lite tråkiga och man glömmer designen (med undantag för den nya sports top som jag tycker man lyckats bra med).

Bland lite mer jordnära båtar tycker jag Aquador har fina linjer på utsidan, men tyvärr bedrövligt otidsenliga interiörer med sin högglansiga körsbär.

Forbinas 36 och 40 fots coupeer är oxå snygga rätt prisvärda

Senast ändrad av thundergod | 31 oktober 2009 | 21:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte den här platsar riktigt då övre rutan är ditsatt efteråt. Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aquador 22C Visas på mässan i vår. såg den i bild i senaste vib eller om det var båtnytt. såg riktigt snygg ut och värkar vara bra planerad innuti. dock lite förvånad att den bara skulle göra 35knop med verado 200hk. Min finnmaster gjorde 46knop med Yamma 200 och den är lika lång. Kan inte tänka mig att taket väger så mycket att den skulle gå 11knop saktare men det kanske är att det är en mercury. Häng dit en Yamma på båten så skulle det vara ett kanon ekipage som jag lätt skulle kunna tänka mig.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske är ute och cyklar, men jag har fått uppfattningen att många av Aquadors skrov verkar vara lite mer trögdrivna än vissa konkurrenter? Vet att det finns något jmftest mellan 25WA och Nimbus 250R där Aquadoren var bra mycket segare med samma hk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske inte riktig samma klass men min storebro går inte av för hackor. Det är iallafall min ögonsten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske har jag fel men väger inte Aquador mer än många andra. 25C väger t. ex 3 ton

Gillade också 22C som jag såg i blaskan.

Här en Nero som inte ser ut som andra

post-10011607-1394236146,3184_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt osannorlikt är det nog inte att man tycker att den egna båten är vacker.

Så även jag.
Broom 35 European - Ovanlig och vacker.

Magnus

post-10004827-1394236146,3758_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen mer som tycker att ALBIN25 är snygg?

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker den är helt ok. en klasisk båt som ser ut som en båt till skilnad från många nyare, specielt amerikanarna tycker jag ofta ser mer ut som ufon en båtar.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm. Snygg är kanske inte rätt ord. Kult - mer passande. Och det gör nog att den forfarande attraherar. Så ändå.................. jäpp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör väl som dom flesta och nominerar därför Delta 32..

Coolare å snyggare är nog svårt att hitta tycker jag.

post-10007975-1394236146,5477_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl lite lustigt att Albin 25 och Delta 32 båda nämns som förslag på kabinbåt i denna återuppväckta tråd?

Kanske beror det på att kabinbåt kan betyda helt olika typer av båt, beroende på årtionde? På 70-talet var kabinen ett utrymme med fönster åt tre håll framför skepparens vindruta -- nu på 2000-talet är det en förarhytt med glasdörrar.

Mer av denna förvirring finns i tråden Tips på halvplanande kabinbåt 28-32 fot = www.maringuiden.se/forum/;thread=309215

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmm, en mycket fin båt - en av de största 35 fotarna på marknaden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att du gillar den Kjelle. Cleopatran går ju inte av för hackor den heller.
Tittade på flera stycken innan jag till slut bestämde mig för Broom:en.

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kabinbåt är en båt med en kabin.

Trådskaparen kanske skulle preciserat sig lite mer att det gällde vissa typer av kabinbåtar, från vissa årtal..

I mina ögon är en kabinbåt en båt med kabin där man har kapell eller dörr i aktern.

Många båtar som nämns är mer eller mindre HT båtar då dessa har kapell i aktern och ingen dörr. Som med mycket annat tycke och smak.

Det enda som står där som inte framgick för mig tidigare var att man anser en kabinbåt vara deplacementerande eller halvplanande. Då återstår ju frågan vad båtar som Delta 32, Bella Falcon, Flipper 760, 909, 999 med många fler kallas..

Enligt uppslagverk: Kabinbåt Medelstor till större övernattningsbar motorbåt. Används ofta som familjebåt. Ibland även med akterruff. God komfort medför att en familj kan semestra i båten under många dygn. Vanligtvis utrustad med väl tilltaget kök (=byssa) och toalett. Det finns snabbgående halvplanande kabinbåtar och de som är deplacemerande (som går med hela skrovet i vattnet) och därmed långsamma. Kabinbåten är namngiven efter sin överbyggnad och inte efter skrovformen. Ordet kabinbåt används inte i någon större utsträckning idag. Ord som bobåt, familjebåt och liknande används som synonymer, även om dessa termer är gemensamma för helt andra båttyper

Senast ändrad av RikardE | 02 november 2009 | 19:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar just om inte de flesta med kabinbåt avser en båt med d ö r r ut mot akterdäck och inte kapell.

Kapell mot akterdäck=Hard Top,   Dörr mot akterdäck=Kabin

Håller med tidigare inlägg som förordade Deltas båtar. Klart snygg och modern design och med matchande toning i rutorna. Samt att de vågat nobba den gamla trenden med marinblått fält på ett vitt skrov.

Trots allt anser jag att min egen Bella Falcon (marinblå/vit) ser helt OK ut och klart snyggare än t ex Flippers gamla klossiga designer, men visst skulle jag hellre välja en Delta om budgeten tillät.

MV Marins 6600 anser jag ser alldeles för hoptryckt ut för att få fina linjer. Helt enkelt lite telfonkiosk över anrättningenObestämd

post-10009003-1394236146,9593_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kallar ni då Monark 670,som har dörr och kapell?

Halvhardtopp eller vad?

Jag bara funderar. Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kna ha kapell på Bella falcon oxå :) Så det är i mina ögon en kabinbåt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...