Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Gutterslut

Vilket är den bästa märket på utombordmotorer egentligen?

Rekommendera Poster

Samtliga Mercury och Johnson jag haft har varit svårstartade och hostat och inte gått så jämt och startat så fint som de Yamaha 2-takt jag haft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är mycket som spelar in där de är service hur motorn är servad o handhavande ,de ser man allt för ofta handhavande fel men Yamaha är endå en klassförsig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittar man på USA så är Yamaha klart störst vilket borde säga en del. Vad som även säger mycket är att mer eller mindre alla speedboats i Thailand med fyrtaktare har Honda motorer. Dessa går nog hårdare än några andra motorer i hela världen. Ofta full gas hela dagarna. Har tex åkt sträckan Koh Lanta - Koh Lipe några gånger. Runda slängar 3-3½ timmas tur med några stop på öar däremellan. Denna sträcka körs tur och retur dagligen med ca 5700-6200 rpm beronde på last. Stora båtar med 3 x 225hk som lastar 55 pers. Alla speedboats jag åkt med kör fullt ös så länge sjön tillåter. Otroligt att motorerna håller.

Senast ändrad av Capitan | 22 april 2012 | 11:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och tänk då på hur de servas...eller snarare inte servas! Vi nojar om vi glömt att byta drevolja ett år och tror att hela motorn kommer haverera...där nere kör de säkert på matolja ibland...bara det smörjer så! laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trams

Thailändare är inte idioter och servar på motsvarande sätt som vi med riktig olja. Däremot har de ingen vinter och båtarna är i drift större delen av året. 

Deras motorer får gå tufft och ibland händer det att de ger sig. Själv varit med om det i Thailand vid en resa från Phuket till Phi Phi Islands. Vi kom iväg lite för sent tyckte skepparn och beordrade full gas. Vi låg drygt 1 timma på fullgas och när vi skulle hem så visade det sig att en av de tre motorerna hade gett upp. För att inte överbelast de två andra fick han köra på ca 1/3 av vartalet och hemresan tog en evighet. Ca halvvägs blev halva gänget upplockade av en annan speedboat för att minska belastningen och därefter kunde de kör fortare med bara två motorer. Lite läskigt att mitt på havet kliva över till en annan speedboat.

Bifogar bild på båten som jag tog när vi skulle åka från Phuket

Det är 3 Yamaha på 225 hk per styck

Säkert jäkligt bra motorer så som han plåga dem men även bra motorer kan gå sönder.

post-10001667-1394237022,5783_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte speciellt trevligt att använda ord som trams för att kommentera någon annans inlägg Harry...jag förstår inte varför du måste ha den attityden.

Jag tror att det flesta som läser mitt inlägg förstår att jag inte syftade på Thailändare specifikt utan att poängen var att motorer missköts svårt på många ställen i världen utan att de totalhavererar på det sätt som många i västvärlden tror att de ska göra om man missar det minsta lilla i tillverkarnas rekommendationer. Motorerna är tillverkade för att hålla under mycket svåra förhållanden, långt mycket svårare än att puttra runt längs Sveriges kuster samtidigt som de blir behandlade som vore de finmekaniska och hyperkänsliga instrument.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sluta att förklara bort det igen. Man får stå för vad man skriver och det du skrev kan inte uppfattas på annat sätt än förnedrande mot Thailändare. Precis som vissa gör sig lustiga om blondiner eller skriver föraktfulla saker om färgade osv.

Skriver man sådant är man värd att få sitt inlägg klassat som trams. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägg ned Harry! Om du anser att mitt inlägg var rasistiskt, vilket du ju skriver, så är det bara att anmäla inlägget! Ingenstans skriver jag att Thailändare är sämre än någon annan...och varför är inte Capitans inlägg rasistiskt då? Han skriver ju att Thailändarna kör sina motorer hårdare än något annat folkslag!

Du är fantastisk på att sätta dig över andra medlemmar och veta bäst i alla situationer, extremt osympatiskt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...