Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Gutterslut

Vilket är den bästa märket på utombordmotorer egentligen?

Rekommendera Poster

Mina favoriter är kinesiska utombordare. De är bäst på allt yes

 

1. Lägst pris

2. Blir aldrig stulna (vem vill ha?)

3. Drar lite bensin (fungerar sällan)

4. Inget problem med att försäljning (hopplöst så man kommer inte ens på tanken)

5. Enkel reservdelshållning (oftast passar andra fabrikats delar då de är kopior)

6. Utbyte till reservdel, (blir bara bättre än de var tidigare och ett steg närmare en riktig motor.)

7. Miljömässigt bra då de har effektiv form av återvinning, (bryts ned snabbt och redan påbörjad före du tar den i bruk)

8. Billig service ( kan välja den billigaste oljan du hittar eftersom det inte hjälper att välja dyrare varianter)

9. Du får ofta nytt på båten (då de håller kort tid så slipper du dras med samma motor i många år, köper du en Honda, Suzuki eller annat rikgit fabrikat får du ha samma motor i många år)

10. Ofta tyngre än andra och blir en bra bojsten då du tröttnat på skiten.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många har du haft egentligen..? Låter som du köpt flera stycken och haft problem med dem? Eller är det så att det var nån som sa att nån annan hört att båtgrannens svåger köpt en som krånglat..?

Själv har jag noll personlig erfarenhet av kinamotorer men de jag talat med är faktiskt ganska nöjda. Därmed inte sagt att jag tycker mig VETA att de är bra osv, men om min MD6a i segelbåten får för sig att ge upp så kommer jag troligen att ersätta den med en Parsun. Helt enkelt därför att jag hittills inte hört förstahandsuppgifter på att de ska vara så usla som du o flera med dig vill göra gällande. Att det är skräp ser man ju däremot ofta på nätet. Ofta av de som inte har någon egen erfarenhet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha F115 har jag nu och den trivs jag med. Men jag undrar om inte den bästa hittills var den Honda BF75 jag hade innan. Den gick otroligt fint utan några som helst vibrationer. Hög kvalitet var den på den också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Killeboo

Svarar så här så du ser mina punkter

Givetvis ett stycke humor men även sanningar

 

1 Lågt pris, sant, annars hade man köpt ett etablerat fabrikat med bevisat hög kvalitet.

2. Säg den tjuv som lägger krut på något som är tveksamt om det går avyttra när det finns mer värdefulla fabrikat på andra båtar.yes

3. nja kanske inte så. De drar säkert mer soppa den tid de fungerar.blush

4. Mycket tveksamt andrahandsvärde. Prova att sälj en på blocket med relativt högt restvärde.

5. Vanligt säljargument där man hänvisar till att reservdelar från annat fabrikat ska passa.

6. Jo sätter du dit delar av bättre kvalitet så har du ju förbättrat motorn. eller?

7. Flera som rapporterat att deras motorer haft problem med att inte sitta ihop eller gå sönder för tidigt.

8. Livslängden blir givetvis sämre med en lågprismotor där man gjort avkall på toleranser och material. Där skulle säkert billig mineralolja fungera. Knappast man förlänger livslängden men högprestanda syntetoljor med dyra tillsatser.

9. Köp kvalitet och du behöver inte köpa nytt på länge.

10. Av kostnadskäl så blir ofta billigare alternativ tyngre då lättare material kostar mera. 

 

Nej jag har inte någon Kina båtmotor och skulle aldrig skaffa någon. Däremot andra motoriserad produkter typ moppar mm till ungdomarna hemma. Givetvis blir det skit om du ska försöka göra något billigt. Jobbar en del i Kina och har hyffsat koll på kostnadsnivåer och vad som går att göra för att få till billiga produkter respektive tillverka kvalitet. Ska man tillverka billigt får man förutom låga löner även välja billiga bearbetningsmaskiner och då blir inte mått och toleranser rätt. Material kostar i stort sett samma därborta och dyrare mer hållfast material blir dyrare och för att hålla ned kostnaden så väljer man sämre material vilket oftast är enklare att berabeta med enklare maskiner.

T.ex. förekommer det en variant på rostfritt stål där. Testas ofta med magnet för att se om det är rostfritt. Jo de är uppfinningsrika och kommit på att om man ersätter dyrt nickel och krom med billigt mangan så får man ändå omagnetiskt stål. Rostar? Ja givetvis.

Gör du sedan en kopia så slipper man utveckingskostnader. Dock saknar man kunskapen om  hur och varför man bör göra för att nå lång livslängd och hög prestananda.

Tror mig ha rätt så bra koll på detta utan behöva köpa ett 10 tal egna motorer och köra slut på.

Dock stor respekt för vad man i Kina kan producera och ibland med hög kvalitet men är knappast det som kommer hit och säljs till mycket lockande priser.

smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul läsning för en som är så gammal att jag varit med när det kom hit Japansk skit.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stod i valet o kvalet förra veckan när motor till IFen skulle väljas.

Valet blev en beg. Honda 8a istället för en ny Kines för samma pengar.

Har en Honda 10 hkr från 70-talet som fungerar utan problem.

Bara tändstiftsbyte och förgasarservice, funderar på att byta kamremmen.

Sitter på en plastbåt från 1955, körs som badbåt varje sommar.

Min Tohatsu 5 hkr från 2005 har barnsjukdommen att bensintankslockets gängor tar slut samt sprickor vid slangstosen. För övrigt har den gått U.A.

Min Honda 15 hkr (till en Smögen 45a) gick utan problem i 5 år tills den stals.

Jag rekomenderar Honda sliter nu på min 5te.

post-571-1394237011,9226_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min förra båt satt en Yamaha 40 hp från -91. Köpte den 1993 och sålde den 2011. Inte en enda reparation under tiden, bara vanlig service. Startade alltid. Kanske var ett ovanligt bra ex - men står man i valet skulle jag rekommendera Yamaha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en Archimedes B22 när jag var liten och den fungerade rätt bra.  Här en liknande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där förändras med tiden vilka som gör bäst motorer.

Om man letar efter gamla motorer i hamnarna så motorer från före 1980 då är det mest Evinrude eoch Johnson (samma) man hittar.  Archimedes och Mercury var vanliga då med, men av de har de flesta pajat. Även Westbend som senare hette Chrysler (och senare Force) är borta.

Japanerna från den tiden var få och var känsliga för korrosion.

Men åren har gått och nu är japsarna bättre. Så bra att mindre Mercury är Tohatsu under skalet. 

Yamaha är bra men dyra. Honda klagar få på. Suzuki tycks också fungera bra. Så bra att många hamnar i Baltikum.

Kineserna är nykomlingar och det vet vi inte hur länge de håller.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hahaha,..Det här var nog det roligaste och mest träffsäkra jag läst på MG (dessutom sant om ngt. överdrivet) laughlaughlaugh

Är väldigt mkt i Kina i jobbet framförallt Shanghai... känner igen allt .... Men det fins iofs undantag... men just nu....Instämmer till 110% hahaha..Som privat person skulle jag aldrig köpa någon kapitalvara från Kina utan att själv vara väldigt insatt och påläst ang just den produkten och tillverkaren det gäller. Men om nu är det kan man säkert göra en bra affär, men hur många i Sverige är det????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte så väldigt mycket erfarenhet av utombordare men jag sommarjobbade under två somrar på Skanstull Marinservice (alltså verkstaden som då var en helt egen firma) och där var det väldigt tydligt vilket märke som lyste med sin frånvaro: Yamaha! Det var fullt med motorer inne för lagning, säkert 100 st, och då var kanske 10 % Yamaha. Klart överrepresenterade var Mercury och sedan var det ganska jämt skägg mellan de övriga märkena.

Detta är givetvis inte på något sätt statistiskt säkerställt utan andast en iaktagelse. Själv har jag ägt två utombordare, båda Evinrude, och de har gått som klockor hela tiden. Då hör det till saken att den ena är en -59:a och den andra en -75:a. Dock hade 59:an gått extremt lite eftersom den varit i mobförråd sen den var ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt ,arcimedes verkar vara riktigt bra! jag har skrivit det av okunskap och rykten.Bara kompisar som är emot dem. Förresten är Suzuki 6 hp från 1999 absolut den bästa motorn!



Senast ändrad av Ivarboatboy | 21 april 2012 | 11:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury och Yamaha.

Mercurys 60-70tals raka sexor är de vackraste utombordare som någonsin byggts, helt klart.

När det gäller tillförlitlighet blir det dött lopp mellan Mercury och Yamaha.

post-22515-1394237021,1555_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis fina Segull

En Engelsk toppkonstruktion som kan få de flesta att känna avund.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seagull......en motor som inte ens ingenjören bakom mästerverket  kan älska! ;-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seagull satt ofta på gamla träsegelbåtar av nostalgiska skäl. Ca 8-10 % oljeinblandning och taskig förbränning så då kan man verkligen tala om miljöovänliga 2 taktare. Men alla Seagull är i princip borta nu och även gamla Mercury från 60-70 talet . Mercury såldes med mördande reklam som  snabba motorbåtar med vackra damer solandes på fördäck. Tyvärr rostade de Mercuryna fort upp . Ser man nån gammal motor från den tiden i hamnarna är det en Johnson eller Evinrude som åtminstone hade drivaxlar av rostfritt så de höll. Även ljudnivån på gamla Johnson var acceptabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Ganska kul fråga. Om man frågade folk några år tillbaks på östkusten Mercury västkusten Johnsson Evinrude. På den tiden handlade mest om återförsäljare. Man kallade tom östkusten för det svarta bältet. 

Är tyvärr gammal och lever kvar i detta men skulle nog säga utan att skämmas att Evinrude E-Tec är nog ganska överlägset den bästa utombordaren just nu. (trots ca 30 år i det svarta bältet)

kolla denna länk    http://www.youtube.com/watch?v=_-7I00cZUE0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat i hamnarna runt roslagen och ser man gamla 2 taktare från 70 talet eller äldre så är Evinrude eller Johnson (samma) som är de vanligaste. Visserligen gjordes det reklam på 70 talet med bryggor i skärgården med bara svarta Mercurys vid men de är borta  nu.

Jag fick en gammal 20 Hkr mercury 60 talare av en polare som gett upp . Inte ens rostfri drivaxel så bara att skrota.

Men vad som gällde då inte säkert att det gäller nu. E-tec verkar intressant och Mercurys små är Tohatsu så de håller nog bra de med.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Titta inte i hamnarna på 60 tals motorer, kollla min länk istället den är iaf från samma sekel wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men de gamla motorer man ser i hamnarna brukar åtminstone gå någon gång lite grann på somrarna så viss funktion har de kvar även om tillförlitligheten är låg.  .

De gamle motorerna på blocket däremot är de som folk  gett upp hoppet om och  hoppas kunna lura på någon annan, medan de själva köper nya motorer. .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Förstår igentligen inte ditt inlägg. Men du har säker rätt iaf ang. blocket smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi vill värna om miljön så borde alla gamla 2 taktare förbjudas. Motorer med ca 40% av bränsleförbrukningen som går ut i vattnet är ju sjukt.

Antag att du köper 10 dunkar bensin så är det samma som att ta 4 av dessa dunkar, skruva av locket och vända upp och ned och låta bensinen rinna rakt ut i sjön. 

Glöm inte att man kan hälla några flaskor 2 taktsolja rakt i sjön. 

Att det 2012 finns någon människa kvar med sinnena i behåll som kan vara nöjd med detta är ofattbart.fno

Direkt gällande gamla modellen av 2 taktare. Nya direktinsprutade 2 taktare är inte helt miljövänliga då de kräver oljeinblandning i bränslet och skall förbrännas men blir oftast rester som kommer ut i vattnet.

Tur man inte är fisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Nja igen, de nya 2 taktarna är faktiskt mer miljövänliga än 4 taktarna då de för det första är mer effektiva o klarar av kommande avgaskrav som i nuläget inte 4taktarna gör. Dessutom resirkuleras överflödig olja (villken är i princip obefintlig) och förbränns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag menade var att alla gamla Johnson och Evinrude man ser i hamnarna troligen inte används så mycket för då hade dom pajat redan. Men bara det att dom ligger i sjön visar att de tydligen går att få igång och köra lite med och fungerar fortfarande. Och det är de märkena man ser mest av gamla motorer i mina trakter .

Nu vill jag absolut inte förespråka att ha så gamla osäkra motorer för de som har dom kommer inte sällan roendes eller bogserade hem . Skulle tro det är ett nybörjar och ekonomiproblem för vissa nyare båtägare. Att de skulle vara en miljöfara är löjligt så lite som de går. Pga åldern ofta bara korta turer

Själv har jag en 90 a 20Hkr Johnson som strulat några gånger. Men jag har alltid nödmotor med mig så jag inte missar komma hem till middagen.

Motorn har en behaglig ljudnivå och är lättstartad så den får hänga med tills den pajar bortom rimlig reparationsnivå. Sen blir det E-tec eller kanske 4 taktare.

När man kör i marschfart eller max så drar Johnson inte så väsentligt mycket mer än en fyrtaktare skulle göra med samma effekt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Enligt min erfarehet så är faktiskt dessa gammla 2taktare det mest driftsäkra som finns Nu menar jag Evinrude o Johnsson. Definitivt inte Mercury, Chrysler el Yamaha som även dom fanns på den tiden och då var utan att överdriva direkt skit framförallt Yamahan som i princip aldrig fungerade. Själv hade jag en Johnson seahorse 6hk -72 2 takt  i 22 år bytte tändstift  motorn startade perfekt men  tyvärr slutade den i havet på stort djup.

Redigerat pga sakfel . 22 år skall det vara och inget annat. Fast det är ju ganska lång tid det med



Senast ändrad av blondbella | 22 april 2012 | 15:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suzuki ! 

Tystast , lättast ,snyggast ,mInst, kamkedja och då menar jag dom nya 4taktarna :P 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det har du helt rätt i att de VAR driftsäkra. Men de som nått upp i 40 årsålderna (från 1972) har i de flesta fall sett sina bästa dagar.

Vid vår brygga finns en entusiast som har en gammal 18Hkr Evinrude som han ständigt mekar med . Men det är för honom kul nostalgi och inget miljöproblem. Han kör bara korta sträckor.

Sen finns några andra gamla med som krånglar en hel del och bara går korta sträckor.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...