Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
dyker

hummer fiske 2007

Rekommendera Poster

Är det några här som ska fiska hummer i år?Jag ska i alla fall och hoppas de blir gött väär på premiären 24 September i år..

post-10074-1394235205,2782_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut. Men jag börjar två veckor efter alla andra. Då är det inte så trångt vid alla bra ställen. 26.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Javisst!

Det kommer allt att bli hummerfiske som vanligt, alltid lika spännande. I bland är det dock ganska frustrerande med tjuvdragna tinor och dåligt väder mm.

Man glömmer det dock ganska fort och minns alla (dom få)dagarna med hyfsat väder och lite i tenorna.

Jag kommer att fiska i Lysekils trakten.

Höres!

/kardinalfel

Senast ändrad av kardinalfel | 30 augusti 2007 | 14:41

post-23373-1394235205,9315_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

självklart.. ska införskaffa ett per tinor till.. finns det nån bättre känsla av en premiär? :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu e de inte långt kvar...Ska gå igenom grejorna i helgen så allt är färdigt till premiären!Ett tips på att avslöja tjuvdragna tenor som jag å farsgubben kör med är att sätta ett litet buntband så tunnt som möjligt i dörren in i buren!Då ser du direkt om någon varit där och öppnat den!Tunnt bunt band har den fördelen att du slipper klippa upp de varje gång,man rycker bara upp de och sätter dit ett nytt med en gång!Sätt bandet mitt i dörren ungefär..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra året blev min kompis från öckerö av med en bur som hittades här uppe i Lysekil närmare bestämmt inne i brofjorden där olje tankersarna ligger!!!De e en bra bit från Öckerö...Undrar hur dom kom dit???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låt yrkesfiskarna sköta hummerfisket...

Stig

Ej fiskare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jäkligt kul att fiska men jäkligt tråkigt att man varje gång blir av med ett gäng tinor på Norra Orust finns det tjuvar.

Om jag skall fiska i år skall jag fanemej ligga på lur med hagelsprakarn så skall jag dra en salva genom skrovet när jag får tag på fan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har tänkt tanken flera gånger vi me!!!(mitt på Orust,,Ellös)Vi brukar lägga ganska långt ut för att slippa problem(tror de hjälper lite i alla fall)Det brukar gå ganska häftig sjöhävning där och då tror jag i allafall de stoppar några tjuvar??Fast risken att bli upptäckta är väl ganska liten..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi utgår ifrån Stocken.

Lägger man i närheten av hermaöhuvud så verkar det som om de får vara i fred.

Vi har mest haft problem när vi lagt längre ut.

De e ju då de asen har svårare att bli upptäkta.

Vi har hört oss lite om kring å det är fler som blivit av med saker.

Det skumma var förra sesongen så la vi på ett ställe. när vi skulle dra sen så låg det andra tinor där vi lagt men våra var borta.

Ringde killen som ägde de kulorna.

Han hade ingen aning (sa han)

Skumt mina borta men hans ligger där vi la å hans fick vara kvar.

Han hade lagt dem tidsmässigt några timmar efter oss.

Nja i år blir det hårdare bullar runt orust om jag skall lägga!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är så tråkigt med all skit som händer runt hummerfisket. Jag har fiskat både långt in i gullmaren och ganska så långt ut utanför lysekil. Tycker nog att det blir lite bättre ju längre ut man kommer men långt ifrån bra!!

Sätter man för stora stripes när man stänger tenan så är det någon kul kille som tar kniven och skär ut hummern....

Är så ledsamt när tinorna alltid är tjuvdragna eller om man fiskar i gullmaren med kraftiga branter, så är dom sänkta i djupet!

Grrrrr, blir så arg, men men vi får hoppas på det bästa!!

Vi får försöka se på det roliga som hummerfisket är och inte på det negativa. (men visst har man tänkt att sluta många gånger)

Ha det

Kardinalfel

post-23373-1394235208,393_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så.... Hur många har slängt i sina burar idag?

Jag gör de till helgen då jag skall sjösätta nye båten:D:D
Lite sent ja vet... men köpt en annan med rasad motor som ja bytt motor på.... 

Senast ändrad av Jonas_JJ | 24 september 2007 | 21:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som delar med sig med fångstrapporter.. smiley-undecided.gif\  Har inte fått i mina tinor än, får se om det kan bli av till helgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som fått nått??
Jag inväntar lördag med spänning på o sätta igång.... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har dragit 3ggr hitills och fått 4 lovliga och 9 med rom.Hoppas väderet är lite lugnare imorgon, så man kommer ut!

Stripes är inte alltid bra nej, min kompis körde med minsta modellen, men fick ändå en tena uppskuren(snabbast). Jag blir av med 2-3 st/år. Så tjuvar finns det.

Utanför lysekil.

Mvh Johan

Senast ändrad av JohanUA | 28 september 2007 | 18:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så många romhonor, inte dåligt! Verkar ju bra för återväxten. (om nu alla gör som man ska o släpper tillbax dom) vilket jag hört att tyvärr inte alla gör. Förlorade tinor gör att man blir arg, besviken o ledsen. Kanske vädret kan ha med lite att göra i år. Måtte man inte komma på nån med att stjläla sina tinor, rädd att man gör sig olycklig då. Tyvärr försvinner det ju nån eller några varje år, så jävla tråkigt. Kul att du fått upp hyfsat många iallafall. Spännande innan man vänt dom o kollat rom eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har dratt 3gånger nu och fått 2stora rom honor och 7st lovliga på första draget blev lite sämmre 2a och 3e draget men lördag e de dax igen..Dom var väldigt stora i år mellan 8hg och 1,5kg dessutom 2st blå hummer!!Många ser inte en blå hummer på hela sitt fiske liv....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var bra fiskat! fick släppa i en 1,5-2kg i helgen, surt.

Det står 10-6 Till havet nu.
En tena hade gaveln öppnad.... kul. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

*suck* vittjat för tredje gången och har fått de mesta förutom hummer....:(
Fått endel krabba och någon skum liten äggformad taggig krabba utan riktiga klor... va de nu kan va... fått erimitkräftor fått sandskäddor....
hur går de för er andra? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då misstänker jag att  du fiskar på sand/lera 25-50m djupt .dessa krabbor kallas för hövren på ortsspråk. erimitkräftor och sandskäddor har jag aldrig lyckats få.  upp på berget eller stenbotten.

19 olovliga & 16 lovliga.

Senast ändrad av JohanUA | 13 oktober 2007 | 16:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena....
försöker att få de på sten/berg...
Men ser de som lite övning iår... första gången jag fiskar hummer... och skall slänga biltema skit burarna långt bort o tillverka egna eller köpa riktiga till nästa år...
Men fick min första hummer idag:):):) 
En stor en... fast rom hona...*snyft* så det va bara att släppa tillbaka den...
Men nästa år... DÅ blir ja farlig... hahaha 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte varit ute så mycke de sista men romhonor e de väldigt gott om i år!Vi har bara carapax burar och dom funkar väldigt bra!Dessutom har vi mej veteligen inte haft oönskade besök i våra burar än!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så jag har redan plannerat för hummerfiske 2008!!
 Införskaffat ett antal riktigt rejäla tinor, känns nästan lite mer rejäla än carapax´ s tinor med
Så nu får hummrarna passa sig....*ler* 

post-20082-1394235252,8462_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjänare Jonas_JJ och ni andra,

har läst igenom vad ni skrivit och kan väl bara instämma. Hann i år tyvärr bara fiska en vecka men fick 15 lovliga och ett helt gäng romhonor som åkte tillbaka i spat.

Även utanför Hunnebo har vi problem med tjuvvittjade tinor så tjuvarna finns även där. Har också förlorat två fiskburar i år. Man blir förbannad och besviken.

Blir lite nyfiken vad det var för tinor du köpt och vad dom kostade. Du skriver att det inte var från Carapax.

//Patrick

Senast ändrad av Patrickk | 25 oktober 2007 | 10:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja...

ursäkta de sena svaret...

Men de e köpta på en fiskerimässa i danmark.

Och jag håller just nu på o kollar priset vid köp av 20st av leverantören... Kan skicka pm till dig när jag vet om du e intresserad..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jonas_JJ

Du får gärna ropa till när du har lite mer info. Vi skall ev köpa 14 tinor till inför nästa säsong och jag är visserligen helnöjd med Carapax men priset spelar ju alltid roll varför det är intressant att se på vad alternativ innebär.

Har du någon adress på nätet man skulle kunnat titta på för att se tinorna?

mvh

Patrick

Senast ändrad av Patrickk | 29 oktober 2007 | 20:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jonas jag skall nog börja att importera tinor så du kan ju höra av dig fram på vårkanten.

Jag måste kolla vad dom kostar i frakt så jag kan får fram priset.

Jag skall göra det privat så det blir inte genom någon firma om man säger så.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...