chablis 0 Postad 29 Augusti , 2007 Dufour40 Arcona400 First4o,7 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 29 Augusti , 2007 Hmm, för att kunna svara på det bör man ju ha seglat alla dessa båtar. Varför inte kontakta Curt Gelin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svampbob 10 Postad 30 Augusti , 2007 Dufour 40 kan du nog stryka direkt, den liknar nog mer en groggveranda jämfört med dom 2 andra. Både Arconan och Firsten har ju presterat otroligt bra på banorna. Firsten har ju bland annat vunnit Fastnet Race. På tal om Curt GElin, läs hans test av firsten, han var bra impad. Men Arconan är ju lite snyggare inuti, svenskt hantverk, firsten är ju tillverkad i frankrike under lite mer massproduktiva former. Men om du vill va me å vinna idag så satsa på en X-41. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hjelte 0 Postad 13 December , 2007 Hej. Även om inlägget har några månader på nacken så vill jag bara föra till protokollet att en standard Dufour 40 vann IMS 670 VM 2005. Sedan dess har den kommit i en racingversion med uppgraderad rigg (rod) optimerad vikt, winchar fall och mycket annat. Groggveranda känns väl lite udda som begrepp om denna båt med ett beräknat lys-tal på 1,34. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 14 December , 2007 Dufour 40 har ju inte vunnit mycket, så den går bort. Standard dufour som jag uppfattade frågan var det man talade om här. Mellan First och Arcona så är firsten snabbare, men arconan är mer ombonade innuti, fast mindre innuti. Firsten har 2m i ståhöjd. Som någon skrev ovanför så har Arconan bättre hantverk innuti kalla det svensk hantverk det gör inte jag när det byggs i Öst-länder (Estland tror jag), men den är finare innuti. Firsten är inte dålig i kajutan men arconan har lite orust känsla. MVH Calle Ps. Har seglat alla 3 båtarna, hade aldrig valt Dufour. Valet är om Arconan är värd (nästan) 1milj extra, det tyckte inte jag speciellt inte när den inte var snabbare, så jag köpte en First. Senast ändrad av Carlf | 14 december 2007 | 19:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
x-mannen 1 Postad 16 December , 2007 Varför inte X-41??? Från norska Sailmagasinet online: Det amerikanske bladet Sailing World har akkurat kåret X-41 One Design til årets beste cruiser-racer. Laser SB3, 20 fots sportsbåt, ble kåret til årets båt overall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 16 December , 2007 Ta även en titt på Dehlers båtar. Själv är jag lite sugen på nya 34:an. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slaraffen 0 Postad 17 December , 2007 Utan tvil,Arcona 400!! mvh slaraffen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 18 December , 2007 Bra inlägg det tillförde mycket. Varför är den bäst ? MVh Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slaraffen 0 Postad 18 December , 2007 Riktigt så syrlig og hyggelig svar/innlegg carlf,en båtentusiast verdig! Etter min uppfattning var det en kort/grei fråga om hvem av disse 2 man syntes var best,og etter å ha studert de 2 aktuelle båter litt,som det her var snakk om,og en kompis som nære øyet kjøpte en Arcona 400,så var dette bare et utrykk for min personlige mening. mvh slaraffen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 18 December , 2007 Tyckte bara det kunde vara kul, med en bra motivering. Mer än att min kompis var nära att köpa en. Då jag själv valde länge mellan Arconan och Firsten. MVh Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
x-mannen 1 Postad 19 December , 2007 Hur jämförde du First och Arcona ?? En first 40.7 kostar ca 1.1 till 1.9 milj om jag inte har fel och en Arcona 400 ligger på från 2.2- 2.6 milj. Jag ser inte att man kan ställa dessa mot varandra, antingen har man 1,5 eller så har man 2,5 mil att köpa båt för. Jag hade samma dilemma i våras när jag köpte vår X-412. En nyare First 40.7 eller Grand Soleil 40 eller en lite äldre X. Det är samma pengar (Arconan som är en fin båt gick bort direkt då de låg i en annan prisklass.) Jag valde X.en och har inte ångrat mig även om Firsten och GS är fina båtar. För att knyta an till tråden så gick Dufouren bort direkt ihop med Elan 40 tittade också på någon Salona 40 men valde bort även dessa. Dehler 39 var med ett tag men jag gillade inte utseendet helt. Vad fick dig att välja just First ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 19 December , 2007 Hej Jag som du vet är allt fråga om prioritering om man vill lägga 1.5 eller 2.3 i detta fall, på en båt. Då börjar man titta på sitt behov : - Snabbseglande familjecruiser med lys 1.30 < - 3 dubbelkojer. - Varmt och kallt vatten - Värmare - Stor segelgadrob. - Ankarsplel Detta var krav sedan blir ju allt utöver Bonus Båda båtarna upfyller kravet. Sedan gick jag vidare, vad får jag extra på Arconan ? Är det värt 800 kkr ? Vad får du ? Mer ombonat innuti Snyggare båt ? mm. Dehler 39 kollade jag på längre än Arconan, då det mycket bättre kvalitet på den än Arconan. MVH Calle Senast ändrad av Carlf | 19 december 2007 | 23:01 Senast ändrad av Carlf | 19 december 2007 | 23:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
x-mannen 1 Postad 20 December , 2007 Hejsan, vet inte om jag håller med om kvaliten på Arcona vs Dehler men det är subjektivt. Den båt som hängde med längst och som faktiskt fortfarande står högst på min önskelista men som valdes bort för att min fru saknade köksutrymme och kölen är för djup med 2.45 är IMX40. Otroligt mycket båt för bra peng. Som du kanske förstår är jag lite frälst på X. Men jag har nu haft 2 st X och varit mycket nöjd med kvaliten. Det är klart att en Orust båt är mer ombonad och en bavaria mfl är rymligare per fot men det är faktiskt jaäkligt kul att segla fort. Så varför segla långsam båt när man kan segla en snabb. Har du den djupa kölen? Såg din bild från ett öde Anholt, jag har en från samma ställe från hemseglingen från Hamburg där jag köpte båten. Taget 29:e april i år. (innan jag döpte om båten) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 20 December , 2007 Hej, Jag glömde ett utav kraven som var att den skulle vara nyare än våran gamla dvs. nyare än 1998, nu blev det 2003:a. Tycker att X-båtar är riktigt bra båtar, men dom ligger i samma prisklass som Arcona och Dehler. Dehler tycker jag är den enda båten man kan jämnföra med X-yachts. Jag har bara haft en X-båt men den var jag mycket nöjd med. Håller med att det är kul att segla fort och om det flesta båtarna förutom flerskrov. Vi har den grunda kölen med bulb (1.9m) samt Racingrigg/rodrigg. Om man hade valt den djupa kölen så ligger den på 2.40m och då kommer man ju inte in någonstans tyvärr. Hämtade båten i Roskilde och mellanlandade på Anholt (runt 15:e Oktober) jag skulle dock aldrig våga döpa om båten. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=186013&highlight=first mvh Calle Senast ändrad av Carlf | 20 december 2007 | 22:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Braempa 12 Postad 24 Augusti , 2010 Köpte en First 40.7 i Frankrike i våras, 2003. Mycket nöjd med den. otroligt rolig att segla, mycket livlig och direkt i styrningen. Känns som en betydligt mindre båt på rodret. Underbar acceleration i byarna, det bara suger iväg. Trimkänslig, hopplös balans vid fel trim och underbart driv när man får till det! Har jämfört med Arcona 400 när legat bredvid, och den är ju mer ombonad, men har betydligt mindre och trängre sittbrunn. Firsten känns mer optimerad för SEGLING. Vasst förskepp betyder ju smalare förpik, och stor sittbrunn betyder mindre salong, men tycker ändå att funkar mycket bra för 6 personer, och OK för 7-8. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser