Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Luffarn

Snurrande torn i stället för segel?

Rekommendera Poster

Var det nån som såg ett vetenskapsprogram i förrgår typ? Det handlade om fem olika sätt man räknat ut att kyla ner jorden som håller på att bli för varm.

Ett sätt gick ut på att låta obemannade segelfartyg, stora trimaraner fara runt på världshaven och genom masterna spruta upp vattendroppar som skulle minska solstrålningen. Det knepiga var masterna i sig. Det såg ut som ett gäng stävrullar staplade på varann till ett högt torn. Dessa, tre på varje fartyg, skulle av vrinden vrida sig som nån sorts rotorer/fläkthjul och sen kunna vrida dels en kraftig propeller som drev fartygen framåt och dessutom orka skicka iväg vatten högt i skyn. Det sprutade vattendroppar högst upp som ur höga skorstenar. Dataanimeringen var inget vidare, masterna/tornen såg helt släta ut.

Vetenskapsmannen som stolt berättade om sin uppfinning sa att fartygen skulle använda dessa rotortorn i stället för segel, de gav 15 ggr så stor kraft som vanliga segel! Någon närmare förklaring på hur det var möjligt gavs ej, tonvikten i programmet var på hur man skulle minska solinstrålningen. De här vattendropparna skulle gör molnen blankare på ovansidan och få solstrålarna att till vis del studsa ut i rymden igen.

Femton gånger mer kraft jämfört med vanliga segel! Tillåt mig tvivla. Någon mer som såg programmet och har åsikter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sett programmet.

rotortorn påminner mig om Cousteaus båt Alcyone med Turbosail.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar inte som om länken ville, här är en annan
 http://www.tecsoc.org/pubs/history/2002/may9.htm
Om inte den heller funkar, sök på flettner-rotor 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det bara jag som kommer att tänka på Kevin Costners trimaran i Waterworld?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...