Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Makellrens

Motor i Ockelbo HT 19

Rekommendera Poster

Hejsan

Jag har en Ockelbo HT 19 med en trött gammal Volvo Penta AQ130. Har tänkt byta upp mig till en något större å sportigare motor. Vet nån hur stor motor man kan ha? Har funderat på någon av Volvo Pentas halvstora V8:or. Nån som har nån gissning på hur fort den kan gå med en motor på runt 200hk?

 

//Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Fort skulle det nog gå men frågan är hur länge du skulle ha båten flytande. Du förstår min farhåga ifall du nu sätter dig på akterspegeln och betraktar båtens läge i vattnet. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix - har inget svar på din fråga, men fort går det. Jag har nämligen haft en HT19 och kört väldigt många sjömil med denna båt. Detta var dock på 70-talet så då fanns inte dages motorer att tillgå...
Tycker dock Nitro antyder en bra grej för dig att tänka på. HT19 har en ganska plan botten och jag upplever att den går superbra när vattnet ligger som ett salsgolv, men i sjö så måste du dra av ganska tidigt och i hårt väder gjorde jag bara ca 5 knop...
Alltså, bärigheten i aktern är relativt låg och du bör se dig om efter en motor som väger så lite som möjligt tycker jag. Då får du en bra kombination av gångläge i låg fart och toppfart! Lycka till! PS Glömde att skriva att min båt gjorde 35 knop ( på smult vatten ) med en cuppad propeller och en 100hk motor. Den kan säkert göra uppemot 45 ( på smult vatten ) men jag vill bara säga att en gång i mitt liv har jag efter en luftfärd dunsat ner i nästa våg med fören! Och jag kommer fortfarande ihåg hur hjärtat bankade en lång stund... Sedan skaffade jag en pedal för gasen, såg det på tävlingsbåtar. Men båten ska inte köras fort när det går sjö anser jag.

 

Senast ändrad av Funkis | 30 augusti 2007 | 08:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har som bekant bytt från en b20 100hk till en kraftigare motor på 136hk b23e. Båten är en Ockelbo T17i med anor från 1972. Även om det inte är sammabåt inbillar jag mig att skrovet har

liknande utseende. Min erfarenhet är att bärigheten i aktern är ytterst begränsad och att en v8 skulle tynga ner båten för mycket. Vet att vi kollade på en v8 innan vi bytte till en lättare volvo4:a men drog slutsattsen att den vägde för mycket. Samtidigt har jag sett en anonns på en Ockelbo T16i med just en v8 monterad. Dock så nämdes inget om gångläge eller topphastighet.

 

Topphastiheten på min båt är 35knop i medvind, nerförsbacke och kraftig hemlängtan. Givetvis är detta uppmätt med GPS och ingen glädje log som de 

 flesta båtar är utrustade med. Drevet är ett 280 med stigningen 14x19. Ett problem som min båt har är att drevet sitter något lågt monterat. Detta kan ha betydelse för topphastigheten.

 

Det är definetivt tyngden på motorn som sätter gränserna. Gissar att du redan har kollat på de gamla trotjänarna aq145(138hk),aq151(146hk) och aq171(167hk).

Även om det är gammla motorer känns det som att hk/vikt är ganska ok.

 

Om man är händig så finns Rover V8:an som är byggd i aluminium. Har samma vikt som en b20 och kan hotttas upp till ca 200hk. Men då måste man tillverka limpor medbringare osv osv

 

/ Plarsa

http://ockelbo.plars.org

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en fin AQ145 på blocket kanske kan vara något.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej håller på med min skönhet ockelbot16 just nu i garaget min motor värmenöp så nu satsas det hårt

vart en 140hk evinrude v4 så där är det tippat mellan 55-60 knop original prop kan det vara sant eller falskt?? har inte fått testa ännu men sommarn som kommer då vet ja. att det blir en helrenovering av båten dock inga skador att fixa men en ny lack men vilken färg ska man ha samma röda som nu eller annat nån som kan tipsa lite??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har varit i kontakt med lite olika folk angående en lämplig motor till båten å fått ett riktigt bra bris på en Volvo Penta D3 med 160 hk från 2006. Ägaren till motor skall byta upp sig till en med 190 hk så det e inget fel på motorn å den har inte gått så många timmar. Vad tror ni om det? Den väger ju inte så mycket å så e det en diesel så den drar inte så mycket. Vad tror ni om farten på detta paket, 160 hk å duoprop drev.

 

//Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.Det blir aldeles för tungt med diesel i den båten.Leta efer en volvo 4a istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en skämtare. Hänga på en stor tung diesel i arslet på en Ockelbo.
Nä nu blir man konfunderad. Vissa tror att ett skrov är byggd likadant på alla båtar.
En båt är ju anpassad för nåt när den byggdes. Vidgår man det är man ute på hal is. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skämtare???

 

Varför skulle det vara omöjligt att installera en VP D3-160 med DP, vikten är 330 kg inkl drev mot AQ115 med 100 drev som väger 210 kg. OK, mer vikt men samtidigt är vikten bra placerad. inte som om man ökat vikten med drygt 100-120 kg genom att hänga på en större utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en 305:a med alu toppar och alu limpor då väger den ännu mindre en dieseln och du kan utan problem få ut en 300hk.

Det borde räcka för den båten!.

post-6840-1394235366,34_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skämtare e jag inte, det kan jag allt säga.

   Jag är helt seriös när det gäller motorbyte. Motorn jag har nu är en AQ 130 å den väger runt 250 kg. D3:an väger precis som Majolica skrev 330kg, en ökning på 80 kg å det tycker jag inte verkar störa nått särskilt. Har varit i kontakt med en som monterade en AQ 225 i sin HT19, enligt han så funkade det hyggligt. Visst båten var baktung när den låg stilla men när han körde märktes det inte så farligt, å då väger den motorn 420kg. Han hade ett 290 drev så han kunde trimma drevet så att båten fick ett bra gångläge. Men han hade lagt barlast framme i fören annars hade det kanske inte gått lika bra.

   Med motorn jag har nu ligger båten nästan helt vågrätt om man kollar från sidan så dom 80 kilorna tror inte jag gör nåt, visst går båten ner lite men inget farligt i aktern om jag ställer mig där. Men jag har en byggt en ny större tank under durken föröver så det kanske gör sitt till också.

 

//Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som sagt sätt i en 350 med lita alu delar så får du fart!.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...