stenis2 0 Postad 29 Augusti , 2007 Hej! Har köpt en styrpulpet (Cresent 53) med nyrenoverad b20 motor i låda brevid... efter lite skruvande sitter motorn nu i båten går klockrent på tomgång... men... motorn är totalt orkeslös!! 2100 varv och skjuter som en ak-5! Är nybörjare på inombordare men har mekat med många 2-takt! Har fått några förslag på felsökning men vad skall jag börja med?? är ruskigt trångt runt motorn så det är inte lättmekat! vilket är mest troligt att det är? Byta förgasare? (sitter en enkel su) har justerat munstycket och den slutar skjuta men är lika orkeslös.. sitter kammen ett snäpp fel? Fördelaren sitter ett halvt varv fel kan det vara orsaken? Tändningen är ställd med stroboskop till ca22gr vid 1500 varv utan vaakumslangen inkopplad Skall vaakumklockan till fördelaren vara inkopplad på pentamotorer? Är tacksam för alla tips och förslag Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nutshell 1 Postad 29 Augusti , 2007 Om den skjuter och e orkeslös så brukar de vara symptomen på för lite soppa. Kolla så du får bra soppatryck från pumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 29 Augusti , 2007 Tror också på för mager blandning. Antingen att det kommer fram för lite soppa eller att den kankse drar tjuvluft någonstans. Att fördelaren är ett halvt varv fel bör ju inte spela någon roll, blir ju rätt ändå. Vaakumslangen ska mig vetligen vara bortkopplad men tycker inte att några grader hit eller dit på tändningen brukar göra dem så extremt varvtrötta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stenis2 0 Postad 29 Augusti , 2007 Skall ta en titt på pumpen.... Glömde skriva att den varvar utan problem i friläge kanske lite segt men inte så man reagerar på det innan den når 2500 varv och uppåt... Hur skall tändningen vara inställd? på vilket varvtal och hur många grader om inte vaakumklockan är ansluten? Senast ändrad av stenis2 | 29 augusti 2007 | 13:12 Senast ändrad av stenis2 | 29 augusti 2007 | 13:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 29 Augusti , 2007 mjoe ett halvt varv fel på fördelaren spelar nog roll, då det är en 4-taktare, däremot 2-taktare bryr sig inte om ett halvt varv fel. ett halvt var fel på 4-taktaren ger gnista med båda ventiler öppna (sålänge det är 4cylindrar tändföljd 1 3 4 2 som b20), nog pedikat :-). jag skulle kolla upp tändfölden som nämdes 1 3 4 2, är t.ex 1 & 4 eller 2 & 3 omkasstade så blir den väldigt trött, men om den lyckas tända bränslet trots öppna ventiler så kan den ändå låta skapligt när man frivarvar. öppna oljepåfyllningslocket på ventilkåpan och drag runt motorn tills märket på vevaxelremskivan stämmer med märket på kåpan, drag motorn lite framm och tillbaka på detta ställe och iaktag vipparmarna genom oljepåfyllningen, står vipporna still så har du rotorn riktad mot det som bör vara cylinder 1, rör sig däremot vipporna så bör rotorn stå mot cylinder 4, vill du göra det enkelt och böja från cylinder 1 så är det bara att vrida motorn 1 varv till (360 grader) så bör vipporna under påfylningen stå still när du drar motorn fram och till baka och rotorn peka mot cylinder 1. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 29 Augusti , 2007 håller allt med ovanstående talare. tändningen måste ju stå rätt annars så lär den bete sej konstigt, typ som du beskriver. mvh Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke70 0 Postad 30 Augusti , 2007 Lyft av ventilkåpan och kolla så att ventilerna trycker ner ventilerna ungefär lika mycket. Gör det inte det (om du har normalt ventilspel v.s) så tyder det på att kamaxeln gått ner sig. Då kan den låta som en AK4. MVH Henke Senast ändrad av Henke70 | 30 augusti 2007 | 14:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stenis2 0 Postad 10 September , 2007 Då var problemet löst! Jag vände rätt fördelaren och ställde tändningen med stroboskop till ca22gr vid 2000 varv (ca9gr vid 1000 varv) och vakuumslangen är borttagen och kastad!! (Pluggade röret på förgasaren) Nu går det som attans! ca 23 knop vid 3000 varv! Tack alla för all hjälp!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser