jaww 2 Postad 29 Augusti , 2007 Hej sjöbusar, Det är dessvärre snart dags att ta upp båten och jag tänkte ta bort drevet för att se så allt är som det skall och byta det som måste bytas, men så är det ju så att jag har aldrig gjort detta förut därför vore det tacksamt med tipps hur man går till väga, att ta bort drevet alltså. Det är ett bravo drev. //Jörgen Senast ändrad av jaww | 29 augusti 2007 | 12:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jaww 2 Postad 4 September , 2007 Nehej Ingen som tagit bort drevet, jag som trodde att jag var ensam om det. //Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 5 September , 2007 Lossa en av muttrarna på trimkolvarna, dom yttre , dra ur pinnbulten, lossa sedan dom 6 muttrarna på bak kant av drevet 3 på varje sida, dra loss drevet och håll koll på växelvajern så den släpper ordentligt, det kan sitta lite men ryck och dra så kommer det till slut, akta fingrarna när knutkorset och axeln kommer, den är tung och man kan få blåa naglar av den om händerna är ivägen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jaww 2 Postad 5 September , 2007 Tack för hjälpen. Någonting man bör tänka på vid återmonteringen. //Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 6 September , 2007 Kolla att gaffeln till växelvajern öppnas när du monterar så inte den bryter sönder vajer höljet (höljet i änden av vajern är av mässing och kan lätt brytas sönder ifall vajern kommer snett. Det kan vara bra att var två för att styra in drivaxeln i splinsen, en håller och en styr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 19 Oktober , 2007 Hej Om jag fattat rätt måste man lossa hast.mät. slangen innan demont av drevet också. Dessutom undrar jag var drevoljepåfyllningen (vid modell med påfyll.bytta i motorrummet) är infäst i drevet, för denna måste väl med lossas innan drevet lyfts bort ?? Har ett bravo 3 drev och skall ned till båten för service på lördag, och har inte gjort detta tidigare på mecruiser. En annan grej, behöver man några spec.verktyg för att lossa propellrarna på bravo 3 eller kommer man åt med hylsnycklar/ringnycklar ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser